Newsy

Debiut Grupy PHN możliwy jeszcze przed wakacjami

2012-04-18  |  06:55
Wszystkie newsy
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa

Przygotowania do debiutu Grupy Polski Holding Nieruchomości idą pełną parą. Jeszcze w kwietniu do Komisji Nadzoru Finansowego może wpłynąć prospekt emisyjny spółki. Ministerstwo chce być gotowe do prywatyzacji jak najwcześniej, ale moment transakcji zależeć będzie od nastrojów inwestorów na giełdzie.

 - Plan jest taki, żeby w najbliższym czasie, na koniec miesiąca złożyć prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego i to jest realizowane - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

Głównym akcjonariuszem Grupy PHN jest Skarb Państwa, który posiada obecnie 100 proc. akcji. Grupa powstała w lipcu ubiegłego roku, po fuzji 3 spółek nieruchomościowych: Polski Holding Nieruchomości, Intraco i Budexpo. Majątek po fuzji, czyli 180 nieruchomości, w tym niezabudowane działki o powierzchni 1,3 tys. ha, wyceniany jest na ponad 2,6 mld zł.

Jak zapowiada wiceminister skarbu, giełdowy debiut spółki możliwy jest jeszcze w tym półroczu.

 - To jest kwestia naszej decyzji. Chcemy być gotowi możliwie najwcześniej. Analizujemy to, co się dzieje na rynkach kapitałowych, by móc wybrać: czy przeprowadzić transakcję, czyli wejść na rynek przed wakacjami czy tuż po wakacjach - wyjaśnia Paweł Tamborski.

Podobnie jak w ubiegłym roku, resort nie zamierza forsować prywatyzacji na siłę i poczeka na dobrą sytuację na giełdzie.

 - To jest kwestia chłonności rynku, tego czy inwestorzy są w tym momencie zainteresowani wydawaniem pieniędzy na nowe propozycje i czy, co do zasady, będzie dobra atmosfera do emisji nowych akcji - podkreśla wiceminister skarbu.

W tym roku rząd chce uzyskać 10 mld zł z prywatyzacji. W II półroczu planowana jest jeszcze sprzedaż udziałów państwa w Zespole Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. Ponadto Skarb Państwa chce sprzedać kolejne pakiety akcji spółek, które już są notowane na GPW. Chodzi m.in. o PKO BP, KGHM, PZU czy GPW.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności

W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.

Farmacja

Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.

Prawo

Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.