Newsy

Deweloperzy planują coraz więcej inwestycji na warszawskiej Woli. To nowe centrum biznesowe stolicy

2017-11-28  |  06:25

Biznesowe centrum Warszawy przenosi się coraz bardziej na zachód. Stolica rozwija się wzdłuż linii metra, zarówno po lewej, jak i po prawej stronie Wisły. Obecnie to Wola staje się zagłębiem biznesu, przede wszystkim ze względu na dobrą komunikację i nowoczesną powierzchnię biurową. Obecnie na terenie Zachodniego Centrum znajduje się prawie 40 budynków biurowych. Rośnie też liczba mieszkań. Jeszcze w 2006 roku oddano tu do użytkowania niespełna 100 nowych mieszkań, a w 2016 roku dziesięciokrotnie więcej.

– Każdy nasz projekt biurowy i komercyjny to duże zaangażowanie kapitałowe, w związku z czym wszystkie są bardzo szczegółowo analizowane. Nigdy nie zaczynamy, dopóki nie mamy pewności, że on jest przygotowany od strony komercyjnej i że jest zainteresowanie rynku. Wola jest świetnym miejscem do rozwoju. Z naszych badań i analiz wynika, że miasto będzie się rozwijało pod względem biurowym wzdłuż linii metra – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Wróbel, członek zarządu LC Corp, dewelopera budującego na Woli kompleks biurowo-usługowy Wola Retro.

Biznesowe centrum przenosi się coraz bardziej na zachód miasta. Z raportu JLL „Kierunek Wola – nowe biznesowe serce Warszawy” wynika, że obecnie w granicach Zachodniego Centrum na powierzchni 260 ha znajduje się 38 budynków biurowych o powierzchni 603 tys. mkw. (z czego 250 tys. powstało w ciągu ostatnich 5 lat), gdzie pracuje ok. 55 tys. osób. W ciągu najbliższych 5 lat w biurach w tym rejonie Warszawy zatrudnionych będzie już 115 tys. osób. Przez ostanie 3 lata na Woli zawarto umowy najmu na 360 tys. mkw., z czego blisko 280 tys. stanowiły nowe umowy.

Istotnym atutem Woli jest transport. Już sama zapowiedź budowy II linii metra stała się motorem rozwoju biurowego. Zwłaszcza że, jak wynika z analizy JLL, tylko co trzeci pracownik biurowców na Woli dojeżdża do pracy samochodem. Pozostali korzystają z komunikacji miejskiej, przede wszystkim z tramwajów i metra.

 Wola jest skomunikowana w układzie północ-południe przez ulicę Towarową tramwajami i w układzie wschód-zachód metrem, ale przy stacji przesiadkowej na Świętokrzyskiej jest skomunikowanie z pierwszą linią metra i w całym układzie północ-południe. Jesteśmy przekonani, że Warszawa będzie się rozwijała wzdłuż linii metra zarówno na Woli, jak i po prawej stronie Wisły, która dzisiaj zupełnie nie jest biznesową mekką biurową. Analizy biur pośredniczących i specjalistów od najmu mówią, że Śródmieście i centralny okręg biznesu przesunął się do Karolkowej. Jeszcze niedawno był na Rondzie Daszyńskiego, a parę lat temu kończył się przy al. Jana Pawła II – tłumaczy Tomasz Wróbel.

Zdaniem ekspertów Wola przez kolejne lata pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą biurową w Polsce. Raport JLL wskazuje, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy zasoby biurowe tej dzielnicy sięgną miliona mkw. Obecnie trwa m.in. budowa kompleksu biurowo-usługowego Wola Retro u zbiegu ulic Siedmiogrodzkiej i Skierniewickiej. Kompleks ma być gotowy w III kwartale 2019 roku.

– To świetne miejsce z historią – budynek biurowy, autorstwa Lacherta i Szanajcy, czołowych przedwojennych polskich architektów modernistów, wybudowany w 1938–1939 roku, który zachował swój walor biznesowy do dzisiaj. Kiedy przymierzaliśmy się do zakupu tego terenu, robiliśmy analizę, patrzyliśmy, czy da się z tego coś zrobić i wyszło nam, że przy pracach aranżacyjnych i przebudowie uda się zaadaptować ten przedwojenny biurowiec do wyśrubowanych, dzisiejszych wymagań naszych najemców – mówi członek zarządu LC Corp.

Nowy projekt będzie składać się z dwóch części: odrestaurowanego zabytkowego budynku i dwóch nowych biurowców o łącznej powierzchni 24,5 tys. mkw., a powierzchnia piętra ma sięgać 3,3 tys. mkw.

 W zrewitalizowanej części na najwyższym piętrze będą powierzchnie o wysokości ponad czterech metrów, dobre biura dla wyspecjalizowanych branż, architektów, prawników, z antresolą i możliwością aranżacji. Nowe piętra będą nowoczesne, dobrze doświetlone, z małą powierzchnią add-on-factor [współczynnik powierzchni wspólnej – red.] poniżej 5 proc. Z punku widzenia najemców wszystkie kryteria efektywności i niskich kosztów są spełnione i przygotowane – zapewnia Tomasz Wróbel. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.

Handel

Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’​a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.