Newsy

Dużo nowych mieszkań na rynku. Klienci wstrzymują się z zakupami

2012-02-10  |  02:30
Mówi:Paweł Majtkowski
Funkcja:Główny Analityk
Firma:Expander
  • MP4

    Kłopoty z uzyskaniem kredytu i oczekiwanie na dalsze spadki cen. Z tych powodów osoby szukające mieszkania na razie odkładają decyzję o kupnie.

    Rośnie liczba nowych mieszkań na rynku. Ale zainteresowania nimi nie widać.

     - Obserwujemy, że dzisiaj podaż jest znacznie większa od popytu. Jest kilka powodów. Z jednej strony jest to zahamowanie dosyć mocne akcji kredytowych przez banki i spadek zdolności kredytowej części klientów - mówi Paweł Majtkowski, główny analityk Expandera.

    Zaostrzone kryteria przyznawania kredytów hipotecznych to efekt wejścia w życie rekomendacji S.

     - Z drugiej strony widzimy, że wielu klientów wstrzymuje się dzisiaj z decyzją o zaciąganiu kredytów i kupowaniu mieszkania, dlatego, że liczą po prostu na spadek cen - uważa Paweł Majtkowski.

    Jego zdaniem, te oczekiwania są uzasadnione.

     - Mają rację, że czekają, bo rzeczywiście jak sądzę możemy się spodziewać spadków cen. To nie będą spadki bardzo gwałtowne, raczej takie ewolucyjne, ale myślę, że możemy się w tym roku spodziewać 10-15 procentowego spadku cen nieruchomości - prognozuje analityk.

    Na obniżki mogą liczyć osoby, które poszukują dużego mieszkania. Małe lokale, do 50 m kw., które cieszą się od dłuższego czasu największą popularnością, raczej nie będą tanieć.

     - Raczej nie spodziewałbym się tego, że w jakiś znaczący sposób stanieją mieszkania małe, jedno- lub dwupokojowe. Cieszą się one mimo wszystko sporym zainteresowaniem. Bardzo często wystarczy kilka dni, żeby takie mieszkanie w miarę po dobrej cenie sprzedać. Raczej należałoby się spodziewać przeceny mieszkań większych - uważa Paweł Majtkowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.