Newsy

Inwestycje w energetyce będą napędzać gospodarkę. 5 lat żniwa dla generalnych wykonawców

2014-11-03  |  06:35
Mówi:Maciej Stańczuk
Funkcja:p.o. prezesa zarządu
Firma:Polimex-Mostostal
  • MP4
  • W ciągu najbliższych pięciu lat nastąpi spiętrzenie inwestycji w sektorze energetycznym – ocenia Polimex-Mostostal. Dlatego spółka w przedefiniowanej strategii zdecydowanie stawia na budownictwo dla energetyki. Drugi perspektywiczny sektor to petrochemia. Nie rezygnuje jednak zupełnie z kontraktów na budowy drogowe.

    W 2013 roku przychody Polimeksu-Mostostalu wynosiły 2,4 mld zł. Jego łączne zobowiązania wynosiły 3 mld zł, a po pierwszym półroczu 2014 spadły do 2,6 mld zł. Zagrożony upadłością Polimex stanął na nogi dzięki restrukturyzacji finansowej polegającej na konwersji zobowiązań na akcje. Jej łączna wartość może wynieść 0,5 mld zł. Spółce pomogła Agencja Rozwoju Przemysłu, która kupiła większość wartych 140 mln zł obligacji, jakie spółka wyemitowała. W kłopoty wpędziły Polimex kontrakty drogowe z unijnej perspektywy 20072013.

    Przedefiniowaliśmy całą strategię biznesową grupy Polimex. Zdecydowaliśmy się wycofać z budownictwa drogowego i skierować gros naszych mocy w dwa sektory: w przemysł petrochemiczny i energetyczny – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Maciej Stańczuk, p.o. prezesa zarządu Polimeksu-Mostostalu.

    W obu branżach spółka ma duże doświadczenie, sporo skończonych projektów oraz kilka inwestycji w trakcie realizacji. Polimex prowadzi inwestycje m.in. w elektrowni Kozienice i Opole. W sektorze petrochemicznym i energetycznym będzie się więc skupiać lwia część działalności operacyjnej grupy.

    Udało nam się wybrnąć z tarapatów finansowych, czego efektem jest podpisanie umowy restrukturyzacji finansowej z wierzycielami finansowymi. Kolejnym wyzwaniem dla nas jest to, żeby tak pokierować naszymi projektami, by jak najszybciej stanęły na nogi – zaznacza Maciej Stańczuk.

    Wielkie inwestycje w polskiej energetyce już się rozpoczęły. Oprócz budowy bloków energetycznych w Kozienicach i Opolu, w których bierze udział Polimex, trwają również prace w elektrowni w Jaworznie, a niedługo rozpoczną się w Turowie.

    W sektorze energetycznym widzimy w tej chwili największą perspektywę rozwojową – ocenia p.o. prezesa Polimeksu-Mostostalu. – W najbliższych 5 latach nastąpi spiętrzenie kontraktów w sektorze energetycznym. To będą żniwa, na które generalni wykonawcy czekali od wielu lat.

    Prezes Polimeksu zapewnia, że spółka wyciągnęła wnioski z autostradowej pułapki, w jaką wpadła. Podkreśla też, że dla koncernów energetycznych czy petrochemicznych buduje zupełnie inna liga niż w branży drogowej.

    Sektor energetyczny to nie jest sektor dla każdego, gdzie praktycznie każda spółka może przejść prekwalifikacje, tak jak to niestety działo się w budownictwie drogowym – tłumaczy Stańczuk. – Tu trzeba mieć duże doświadczenie i referencje, a my to wszystko mamy. Z pewnością w sektorze energetycznym nie grozi nam powtórzenie tej wywrotki.

    Grupa będzie obecna w sektorze drogowym poprzez katowicką spółkę PRInż-1. Jak podkreśla Stańczuk, nie jest to duża spółka, ale z powodzeniem może być podwykonawcą w kontraktach autostradowych czy tras ekspresowych, może też koncentrować się na mniejszych projektach.

    Wszystkie kontrakty, w których PRInż-1 jest zaangażowany, muszą być rentowne, ponieważ mimo problemów grupy ta spółka wykazuje zupełnie przyzwoite wyniki finansowe – wyjaśnia Stańczuk.

    Polimex na razie koncentruje się na zdobywaniu zamówień na polskim rynku. Z czasem nie wyklucza jednak zabiegów o budowlane kontrakty na świecie.

    W tej chwili musimy pozyskać kilka kontraktów na rynku lokalnym, żeby tę spółkę rozpędzić. Natomiast w przeciwieństwie do całego szeregu innych spółek budowlanych, które funkcjonują w grupach kapitałowych kontrolowanych przez zagraniczne koncerny, nie mamy takich ograniczeń jak nasza konkurencja, że musimy się skupiać tylko na rynku polskim – podkreśla Maciej Stańczuk. – Nasza spółka Mostostal Siedlce zajmująca się konstrukcjami stalowymi lepszą rentowność uzyskuje w kontraktach eksportowych niż krajowych.

    Działalność na zagranicznych rynkach stanowi dobrą alternatywę, która pozwoli uniezależnić się od dekoniunktury na krajowym rynku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.