Mówi: | Jakub Tamborowski |
Funkcja: | kierownik biura sprzedaży |
Firma: | Echo Investment |
Koniec monopolu Warszawy na luksusowe nieruchomości w Polsce
Wartość całego rynku pierwotnego luksusowych nieruchomości mieszkaniowych w Polsce wynosi około 500 mln zł. Projekty mieszkaniowe klasy premium były do tej pory kojarzone głównie z Warszawą, ale to stopniowo się zmienia. Echo Investment stawia jednak również na rynki regionalne. Spółka realizuje 18 inwestycji apartamentowych, wśród których znajdują się projekty o charakterze luksusowym.
– Realizowane przez nas luksusowe inwestycje w Krakowie odzwierciedlają aktualną sytuację na rynku apartamentowym – twierdzi Jakub Tamborowski, kierownik krakowskiego biura sprzedaży projektów mieszkaniowych Echo Investment. – Do niedawna rynek ten ograniczał się głównie do Warszawy, jednak w ostatnim czasie sektor ten rozwija się z powodzeniem także w innych miastach.
Z raportu KPMG i REAS wynika, że obecna wartość rynku pierwotnego luksusowych nieruchomości mieszkaniowych w Polsce wynosi około 500 mln zł, z czego 90 proc. stanowi sprzedaż apartamentów.
– Pomiędzy 2009 a 2014 rokiem w pięciu największych aglomeracjach w Polsce oddano do użytku około tysiąca apartamentów. Lwia część przypadła na Warszawę. Liczba apartamentów, które powstaną do końca 2015 r. w Krakowie, Wrocławiu oraz Trójmieście jest jednak kilkukrotnie wyższa niż łączna podaż odnotowywana w tych miastach w latach 2012-2014. Możemy tu więc mówić o końcu monopolu rynku warszawskiego – tłumaczy Jakub Tamborowski, kierownik krakowskiego biura sprzedaży projektów mieszkaniowych Echo Investment.
W ciągu najbliższych kilku lat liczba sprzedanych apartamentów wartych ponad 17 tys. złotych za metr kwadratowych powinna przekroczyć 250 sztuk rocznie.
– Klient rozważający zakup nieruchomości luksusowej to przede wszystkim klient świadomy. Często mówimy, że zakup mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji podejmowanych w życiu – twierdzi Jakub Tamborowski. – Natomiast w przypadku tych klientów mamy do czynienia z osobami, które często posiadają już kilka mieszkań lub kilka apartamentów i zakup kolejnego traktują jako lokatę kapitału – dodaje.
Zapowiada, że w najbliższym czasie Echo Investment będzie zwiększać aktywność w sektorze luksusowych inwestycji apartamentowych.
– W Warszawie będzie to kompleks apartamentowy w rejonie ulic Puławskiej i Boryszewskiej, przygotowujemy również kolejny projekt nad Wisłą w Krakowie – zapowiada Jakub Tamborowski.
Jak dodaje, obecnie na krakowskich Dębnikach powstaje inwestycja Park Avenue Apartments. To zespół apartamentów położony blisko centrum miasta, ale też blisko Parku Dębnickiego.
Czytaj także
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-24: Tegoroczne zmiany w podatku od nieruchomości budzą dużo pytań. Przedsiębiorcy apelują o doprecyzowanie przepisów
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.