Newsy

Kryzys w deweloperce omija polskie kurorty

2013-05-08  |  05:55

Na rynku nieruchomości wakacyjnych – w przeciwieństwie do rynku mieszkaniowego – nie ma kryzysu. Te inwestycje sprzedają się jeszcze na etapie budowy. I coraz częściej sięgają po nie mniej zamożni klienci. Rok do roku branża notuje stabilne wzrosty.

Osoby decydujące się na zakup apartamentu lub domu w miejscowości turystycznej często robią to dla własnej wygody lub prestiżu, jednak w ostatnich latach rośnie grupa nabywców, którzy w ten sposób lokują swoje oszczędności. Jak podkreślają przedstawiciele branży, inwestycje w nieruchomości wakacyjne stają się alternatywą dla inwestycji na rynku kapitałowym.

 – Właściciel apartamentu zarabia na jego najmie od 6 do 9 procent rocznie – przekonuje Marlena Kosiura z portalu inwestycjewkurortach.pl. – Sami deweloperzy przyznają, że gros klientów, którzy do nich trafiają, to osoby, które przenoszą swoje aktywa, wycofują z lokat bankowych czy nawet z giełdy, która bywa mniej stabilna i kupują taki apartament, który może przynieść im zyski – zaznacza.

Kryzys w branży deweloperskiej omija polskie kurorty.

 – Te nieruchomości często sprzedają się już na etapie budowy, a nie są to nieruchomości przeznaczone wyłącznie dla ludzi z grubym portfelem – mówi Agencji Informacyjnej Newseria, Marlena Kosiura. – Najtańsze apartamenty jedno- czy dwupokojowe, ale wcale nie najgorsze, o fajnym standardzie i w dobrych lokalizacjach można kupić już za około 200 tys. złotych – dodaje.

Nieruchomości z tańszego segmentu cieszą się dużym zainteresowaniem wśród kupujących. Deweloperzy szybko dostosowali swoją ofertę odpowiadając na potrzeby rynku. W ich ofercie najwięcej apartamentów stanowią lokale o najbardziej poszukiwanych metrażach.

2 miliony za apartament z widokiem na morze

Wśród kupujących jest wielu chętnych na najdroższe nieruchomości. Jednak tu kupujący mają dość wygórowane wymagania wobec inwestorów.

  To są rezydencje z segmentu second home, czyli totalne TOP-y, które są położone przy samej plaży, najczęściej na ostatnim piętrze – mówi Marlena Kosiura.

Zakup wymarzonego apartamentu z widokiem na morze oznacza często wydatek 1-2 mln złotych. Ale i tu inwestorzy nie mogą narzekać.

Duże zainteresowanie apartamentami w nadmorskich kurortach sprawiło, że to właśnie w tych miejscowościach rynek rozwija się najaktywniej. I nie dotyczy to tylko dużych kurortów jak Sopot, Kołobrzeg czy Międzyzdroje, ale też mniejszych miejscowości jak Niechorze, Pogorzelica czy Grzybowo.

Zdaniem ekspertki, mniej intensywnie widać tę aktywność i deweloperów i kupujących w górach, chociaż tych inwestycji jest dużo.

 – Najmniej rozwiniętym rynkiem są w tej chwili okolice jezior, ale tam też się powoli zaczyna budować – dodaje Kosiura.

Nowa specjalizacja: deweloperzy od kurortów

Duże zainteresowanie wakacyjnymi apartamentami dostrzegli deweloperzy, wiele firm zaczęło się specjalizować w tym segmencie.

 – Rynek nieruchomości wakacyjnych dzieli się na dwa segmenty – mówi Marlena Kosiura. – Jeden to są apartamenty budowane z myślą o ludziach, którzy tam po prostu chcą wypoczywać. Na tym rynku działa bardzo dużo małych, regionalnych firm, które budują mniejsze, kameralne apartamentowce. Natomiast drugi segment to są nieruchomości, które są budowane stricte z myślą o zarabianiu i to są zazwyczaj condohotele. Na tym rynku jest kilka dużych firm, które realizują takie condohotele i tylko w tym się specjalizują – zaznacza.

Deweloperzy nie tylko sprzedają apartamenty w swoich inwestycjach, ale wiele firm wyspecjalizowało się w ich najmie i dba o odpowiednie obłożenie turystyczne tego apartamentu.

Zdaniem Marleny Kosiury rynek apartamentów, chociaż rośnie w dosyć wolnym tempie, ale od kilku lat jest to stabilny wzrost i widać to zarówno po ilości sprzedawanych apartamentów, mimo spowolnienia gospodarczego, oraz po aktywności deweloperów.

 – Często firmy, które rozpoczynały realizacje takich inwestycji w latach 2008-2010, zawieszały je mając kupione grunty, a teraz je odmrażają i znów zaczynają budować – zapewnia.

Polska wygrywa z Hiszpanią

W ofercie nadmorskich apartamentów polskie kurorty wygrywają z zagranicznymi i to zwłaszcza na fali kryzysu i spadku cen nieruchomości np. w słonecznej Hiszpanii. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się też nieco tańsze apartamenty na wybrzeżu w Bułgarii. I to pomimo lepszej pogody na południu Europy.

 – Mam jednak wrażenie, że mówi się o tym sporo, natomiast zainteresowanie jest dosyć małe, z dwóch powodów. Po pierwsze, dużo łatwiej jest nam dojechać do kurortu w Polsce 200-300 km niż do Hiszpanii czy Bułgarii. Druga rzecz to problemy prawne. Ludzie obawiają się zakupu nieruchomości w innym państwie, gdzie są inne regulacje finansowe i prawne – wyjaśnia Marlena Kosiura.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.