Mówi: | Jarosław Szanajca |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Dom Development |
Największy polski deweloper planuje szybki rozwój we Wrocławiu i Trójmieście. W przyszłym roku przeprowadzi tam szereg nowych inwestycji
Dom Development zapowiada, że w przyszłym roku uruchomi szereg nowych projektów mieszkaniowych, miedzy innymi we Wrocławiu i Trójmieście. Deweloper chce skokowo zwiększyć skalę swojej działalności na tych rynkach. Kontynuuje też inwestycje w bank ziemi, a po czerwcowym przejęciu spółki Euro Styl na razie nie ma w planach kolejnych akwizycji.
– Po akwizycji firmy Euro Styl, dzięki której przejęliśmy ok. 10 proc. trójmiejskiego rynku, planujemy, że pod naszymi auspicjami ta spółka będzie rozwijała się jeszcze szybciej i będziemy zwiększać udział na tym, bardzo dobrze rozwijającym się rynku – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.
Deweloper sfinalizował kupno trójmiejskiej spółki Euro Styl na początku czerwca br. Akwizycja, która kosztowała ponad 260 mln zł, ma umożliwić podbój nowego rynku za pośrednictwem podmiotu o silnej, ugruntowanej pozycji. Euro Styl to jeden z wiodących w Trójmieście deweloperów, który w ciągu dekady działalności sprzedał ponad 3,8 tys. mieszkań. Jest właścicielem dużego, atrakcyjnego banku ziemi i wypracowuje dobre wyniki finansowe – tuż przed sprzedażą spółka miała w ofercie 406 lokali w 11 projektach oraz zasoby gotówki w wysokości 56 mln zł.
Przejęcie Euro Styl już pozytywnie wpłynęło na wyniki spółki – w III kwartale tego roku deweloper osiągnął rekordowy wynik sprzedaży 1 081 lokali (w tym udział Euro Styl wyniósł 220 lokali), odnotowując wzrost o 53 proc. rok do roku. Zarząd Dom Development liczy na około 15-proc. wzrost skonsolidowanych przychodów i zysków za cały 2017 rok.
– We Wrocławiu mamy szereg nowych inwestycji. Będziemy je wprowadzać głównie w przyszłym roku. Nasz wzrost działalności będzie tam skokowy. W Trójmieście rozwijamy się za to ilościowo i terytorialnie. W 2018 roku na obu tych rynkach zdecydowanie zwiększymy skalę działalności – zapowiada Jarosław Szanajca.
Trójmiasto to jeden z największych rynków mieszkaniowych w Polsce. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba mieszkań sprzedanych na tym rynku podwoiła się i wciąż utrzymuje się bardzo wysoki popyt – podobnie jak w Warszawie i we Wrocławiu, gdzie także operuje Dom Development. Spółka chce w ciągu kilku lat zostać jednym z wiodących deweloperów w stolicy Dolnego Śląska, sprzedając na tamtejszym rynku około 500-600 lokali rocznie. Dlatego w ostatnich miesiącach inwestowała w zakup gruntów we Wrocławiu.
– Przy naszej skali, żeby utrzymać dotychczasowe tempo rozwoju działalności, powinniśmy wydawać na zakup nowych gruntów około 300–400 mln zł rocznie. Przeznaczenie środków na bank ziemi jest bardzo istotne, jesteśmy firmą w zasadzie niezadłużoną, mamy bardzo duże apetyty na ziemię i środki na ten cel – mówi Jarosław Szanajca.
Na koniec III kwartału tego roku bank ziemi Dom Development obejmował w sumie 8207 lokali (w tym 1898 lokali w Trójmieście). W tym roku deweloper kupił nowe grunty w Warszawie, Wrocławiu Trójmieście, które umożliwiają budowę kolejnych ok. 3270 lokali.
– Będziemy na ziemię wydawać tyle, ile jej będziemy mogli kupić racjonalnie. W tej chwili sytuacja na rynku gruntów jest nerwowa. Jest wiele firm, które mają kłopoty z bankiem ziemi i niestety są skłonne przepłacać. My kupujemy tylko te projekty, które według naszej najlepszej wiedzy przyniosą nam należyte marże. Takich gruntów jest niewiele, ale ponieważ cały czas mamy duży bank ziemi, możemy z zakupami poczekać aż sytuacja się uspokoi – mówi Jarosław Szanajca.
Prezes zarządu Dom Development podkreśla, że drogą akwizycji i organicznego wzrostu deweloperska spółka praktycznie podwoiła skalę swojej działalności w ciągu dwóch ostatnich lat.
– Musimy przez chwilę okrzepnąć na tym poziomie. Szybkich akwizycji na razie nie planujemy, aczkolwiek sytuacja bywa dynamiczna. Jeżeli pojawi się okazja, możemy ją rozważyć, ale na razie uważamy, że powinniśmy przez chwilę osadzić się na tej skali, którą mamy w tej chwili – mówi Jarosław Szanajca.
Czytaj także
- 2025-08-12: Cezary Pazura: W serialu „Czarna śmierć” gram specjalistę chorób zakaźnych. Prywatnie nigdy nie lekceważę problemów zdrowotnych i zawsze oddaję się w ręce autorytetów medycznych
- 2025-08-14: Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.