Newsy

Nowy Świat najdroższy w Polsce, ale wciąż 30 razy tańszy od Piątej Alei w Nowym Jorku. Warszawa na 44. miejscu w rankingu najdroższych ulic handlowych świata

2014-11-19  |  06:45
Mówi:Marek Noetzel
Funkcja:partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych
Firma:Cushman & Wakefield
  • MP4
  • Warszawski Nowy Świat nieznacznie awansował w globalnym rankingu najdroższych ulic handlowych i zajął w nim 44. pozycję. Wynajęcie sklepu przy najdroższej polskiej ulicy jest jednak 30 razy tańsze niż przy najdroższej ulicy świata, czyli nowojorskiej Piątej Alei – wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield.

    W tym roku zostało przebadanych 330 lokalizacji w 65 krajach. Pierwsze trzy miejsca w rankingu zajmują Nowy Jork z Piątą Aleją, Hongkong z dzielnicą Causeway Bay oraz Pola Elizejskie w Paryżu. Do pierwszej dziesiątki zakwalifikowała się też m.in. Moskwa.

    Czynsze w dziesięciu najdroższych lokalizacjach wahają się od 4 800 euro za mkw. rocznie do około 30 tys. euro – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Noetzel, partner i dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield. – Największą dynamiką wzrostu cen znowu wyróżnia się Ameryka Północna i Południowa [o 5,8 proc. – red.]. Nieco słabiej niż przed rokiem wypadła Azja i rejon Pacyfiku – wzrost około 3,6 proc. Europa radzi sobie całkiem dobrze – wzrost o 2,3 proc.

    W ostatnich 12 miesiącach do września 2014 r. czynsze w skali globalnej wzrosły średnio o 2,4 proc. Trend wzrostowy się utrzymuje, ale jest on wolniejszy niż przed rokiem. Mimo to – jak podkreśla Noetzel – w ponad 80 proc. lokalizacji odnotowano wzrost lub stabilizację cen. Poziom czynszów na najdroższych ulicach można uznać za ekonomiczny barometr. Wzrosty i spadki cen pokazują, w jakiej kondycji jest i lokalna, i światowa gospodarka.

    Aktywność gospodarcza przekłada się na wydatki konsumenckie, a to z kolei determinuje wysokość czynszów – zwraca uwagę Marek Noetzel. – Fakt, że czynsze są stabilne lub rosną, świadczy o tym, że gospodarka ma się coraz lepiej. W niektórych regionach bardzo dobrze, a w innych jeszcze lepiej, bo wzrosty ponad 15-proc., 20-proc. należy uznać już za wyśmienite.

    Spośród dziesięciu najdroższych lokalizacji największym, bo 25-proc. wzrostem cen wyróżniła się Pitt Street Mall w Sydney. Czynsz w Moskwie wzrósł o 20 proc., a w Seulu o 17,6 proc. W tej grupie lokalizacji czynsze obniżyły się tylko w Hongkongu – o 6,8 proc. Eksperci oceniają, że wpłynął na to spadek wydatków konsumpcyjnych i wolniejszy rozwój turystyki.

    Według rankingu Cushman & Wakefield najdroższa ulica w Polsce, zajmująca ex aequo 44. miejsce z serbskim Belgradem, znalazła się pomiędzy Bangkokiem w Tajlandii oraz Cape Town w RPA.

    Warszawski Nowy Świat jest po raz kolejny najdroższą polską ulicą – podkreśla dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield. – Warszawa awansowała o jedną pozycje, na miejsce 44. Czynsze na Nowym Świecie kształtują się w okolicach 1000 euro za metr kwadratowy rocznie. Jest to stawka aż trzydziestokrotnie niższa niż na najdroższej ulicy handlowej świata, czyli Piątej Alei.

    Warszawa znajduje się mniej więcej pośrodku rankingu miast środkowoeuropejskich. Wyprzedza takie stolice, jak Bukareszt, Sofia czy Bratysława, natomiast plasuje się za stolicą Czech i Węgier czy Kijowem. Wygląda jednak na to, że ceny za lokale handlowe na Nowym Świecie będą jeszcze rosły.

    Perspektywy dla ulicy Nowy Świat na awans w rankingu wydają się całkiem dobre, na co w największej mierze wpłynie budowa linii metra – uważa ekspert. – Bliska lokalizacja stacji podziemnej kolei zwiększy liczbę osób, które tą ulicą będą się przemieszczać, a w efekcie atrakcyjność znajdujących się tam lokali handlowych powinna rosnąć, a wraz z nią czynsze.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.