Mówi: | Tomasz Lisiecki |
Funkcja: | Dyrektor Zarządzający |
Firma: | TriGranit Development Polska |
Odbicie na rynku centrów handlowych. W tym roku do użytku trafi 750 tys. m kw. powierzchni
W tym roku w Polsce ma powstać 750 tys. metrów kwadratowych powierzchni centrów handlowych. Znowu rośnie znaczenie dużych miast, ale nowe inwestycje są prowadzone także w mniejszych ośrodkach. To będzie rok odbicia po tym, jak w 2012 r. oddana do użytku powierzchnia w centrach handlowych była najniższa od 2004 r.
W tym roku więcej powierzchni handlowej ma powstać w głównych aglomeracjach. Według analityków firmy Jones Lang LaSalle w tych ośrodkach powstanie 41 proc. nowego wolumenu (wobec 22 proc. w 2012 r.).
– Jeżeli chodzi o deweloperów to w naszym regionie Polska jest najprężniej rozwijającym się rynkiem, gdzie są najlepsze możliwości do realizacji dużych inwestycji, wynika to też z dostępu do kapitału. Polskie banki, banki zachodnie nadal finansują nasze duże przedsięwzięcia, które są postrzegane jako dość ryzykowne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Lisiecki, dyrektor zarządzający TriGranit Development Polska.
W 2013 r. łączna podaż powierzchni handlowej na rynku wyniesie 750 tys. mkw. GLA (ang. GLA, gross leasable area, powierzchnia najmu brutto, czyli w rzeczywistości całkowita powierzchnia wynajmowanych obiektów, łącznie np. z korytarzami). Według szacunków Cushman & Wakefield w kolejnych dwóch latach nastąpi jednak ponowne zmniejszenie oferowanej powierzchni. Kilka nieruchomości przejdzie modernizację lub rozbudowę (np. Wzgórze w Gdyni, Gemini Park w Bielsku-Białej). W Warszawie ma zostać otwarta Galeria Miejska Plac Unii realizowana przez BBI Development oraz Liebrecht&Wood. Większą powierzchnię uzyska Galeria Mokotów i centrum Auchan w Łomiankach.
Skoncentrowanie rozwoju sieci handlowych w dużych miastach to także – według Lisieckiego – efekt nasycenia rynku w mniejszych miastach.
– Problem w mniejszych miastach jest taki, że np. powstały więcej niż 1-2 duże centra handlowe. A zasobność tych mieszkańców nie wzrosła tak samo szybko i znacząco, żeby udźwignęła taką ilość powierzchni handlowej i w związku z tym obroty są dość niskie – mówi dyrektor zarządzający TriGranit.
Mimo to w niektórych mniejszych miastach nowoczesne centra handlowe powstają – przykładem są np. Łomża, Siedlce, Chojnice czy Inowrocław. Z kolei największe inwestycje, których oddanie do użytku przewidywane jest na ten rok to: Poznań City Center (60 000 m2), Auchan Bronowice w Krakowie (60 000 m2), Galeria Katowicka w Katowicach (53 000 m2) oraz rozbudowa CH Wzgórze w Gdyni (o 45 500 m2). Kolejnym dużym obiektem będzie Atrium Felicity (73 000 m2) powstające w 350-tysięcznym Lublinie.
Także TriGranit w planach ma dwie kolejne inwestycje, ale Lisiecki nie chce na razie zdradzać ich lokalizacji. Mówi jedynie, że będą one w Polsce północnej, a wśród atrakcyjnych lokalizacji wymienia Warszawę i Trójmiasto.
– Strategia naszej firmy jest taka, żeby inwestować w centra handlowe raczej o dużym zasięgu, czyli 200 najemców i więcej, mówimy o inwestycji rzędu 100 mln i więcej. W tym się specjalizujemy, w związku z tym duże miasta są naszym zainteresowaniem, co nie oznacza, że jest to łatwy rynek, bo Polska jest już dość rozwiniętym rynkiem – mówi Tomasz Lisiecki.
Jego firma wybudowała już m.in. katowickie centrum Silesia City Center oraz Bonarka City Center w Krakowie, teraz realizuje projekt w Poznaniu (Poznań City Center).
Czytaj także
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-20: Przyszłość centrów zdrowia psychicznego nadal nie jest znana. Pilotaż kończy się w lipcu
- 2025-02-13: Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.