Mówi: | Tomasz Lisiecki |
Funkcja: | Dyrektor Zarządzający |
Firma: | TriGranit Development Polska |
Odbicie na rynku centrów handlowych. W tym roku do użytku trafi 750 tys. m kw. powierzchni
W tym roku w Polsce ma powstać 750 tys. metrów kwadratowych powierzchni centrów handlowych. Znowu rośnie znaczenie dużych miast, ale nowe inwestycje są prowadzone także w mniejszych ośrodkach. To będzie rok odbicia po tym, jak w 2012 r. oddana do użytku powierzchnia w centrach handlowych była najniższa od 2004 r.
W tym roku więcej powierzchni handlowej ma powstać w głównych aglomeracjach. Według analityków firmy Jones Lang LaSalle w tych ośrodkach powstanie 41 proc. nowego wolumenu (wobec 22 proc. w 2012 r.).
– Jeżeli chodzi o deweloperów to w naszym regionie Polska jest najprężniej rozwijającym się rynkiem, gdzie są najlepsze możliwości do realizacji dużych inwestycji, wynika to też z dostępu do kapitału. Polskie banki, banki zachodnie nadal finansują nasze duże przedsięwzięcia, które są postrzegane jako dość ryzykowne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Lisiecki, dyrektor zarządzający TriGranit Development Polska.
W 2013 r. łączna podaż powierzchni handlowej na rynku wyniesie 750 tys. mkw. GLA (ang. GLA, gross leasable area, powierzchnia najmu brutto, czyli w rzeczywistości całkowita powierzchnia wynajmowanych obiektów, łącznie np. z korytarzami). Według szacunków Cushman & Wakefield w kolejnych dwóch latach nastąpi jednak ponowne zmniejszenie oferowanej powierzchni. Kilka nieruchomości przejdzie modernizację lub rozbudowę (np. Wzgórze w Gdyni, Gemini Park w Bielsku-Białej). W Warszawie ma zostać otwarta Galeria Miejska Plac Unii realizowana przez BBI Development oraz Liebrecht&Wood. Większą powierzchnię uzyska Galeria Mokotów i centrum Auchan w Łomiankach.
Skoncentrowanie rozwoju sieci handlowych w dużych miastach to także – według Lisieckiego – efekt nasycenia rynku w mniejszych miastach.
– Problem w mniejszych miastach jest taki, że np. powstały więcej niż 1-2 duże centra handlowe. A zasobność tych mieszkańców nie wzrosła tak samo szybko i znacząco, żeby udźwignęła taką ilość powierzchni handlowej i w związku z tym obroty są dość niskie – mówi dyrektor zarządzający TriGranit.
Mimo to w niektórych mniejszych miastach nowoczesne centra handlowe powstają – przykładem są np. Łomża, Siedlce, Chojnice czy Inowrocław. Z kolei największe inwestycje, których oddanie do użytku przewidywane jest na ten rok to: Poznań City Center (60 000 m2), Auchan Bronowice w Krakowie (60 000 m2), Galeria Katowicka w Katowicach (53 000 m2) oraz rozbudowa CH Wzgórze w Gdyni (o 45 500 m2). Kolejnym dużym obiektem będzie Atrium Felicity (73 000 m2) powstające w 350-tysięcznym Lublinie.
Także TriGranit w planach ma dwie kolejne inwestycje, ale Lisiecki nie chce na razie zdradzać ich lokalizacji. Mówi jedynie, że będą one w Polsce północnej, a wśród atrakcyjnych lokalizacji wymienia Warszawę i Trójmiasto.
– Strategia naszej firmy jest taka, żeby inwestować w centra handlowe raczej o dużym zasięgu, czyli 200 najemców i więcej, mówimy o inwestycji rzędu 100 mln i więcej. W tym się specjalizujemy, w związku z tym duże miasta są naszym zainteresowaniem, co nie oznacza, że jest to łatwy rynek, bo Polska jest już dość rozwiniętym rynkiem – mówi Tomasz Lisiecki.
Jego firma wybudowała już m.in. katowickie centrum Silesia City Center oraz Bonarka City Center w Krakowie, teraz realizuje projekt w Poznaniu (Poznań City Center).
Czytaj także
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-09-04: Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności
- 2024-08-29: Sektor badań klinicznych w Polsce szybko się rozwija. Środki z KPO pomogą utworzyć nowe Centra Wsparcia Badań Klinicznych
- 2024-06-14: Polska w światowej czołówce najchętniej wybieranych lokalizacji dla centrów usług wspólnych oraz ośrodków BPO. Generują one 4,5 proc. polskiego PKB
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-01-22: Silne zakłócenia w transporcie międzynarodowym. Niedługo mogą odczuć je też europejscy konsumenci
- 2024-01-08: Centra zdrowia psychicznego wkrótce zapewnią opiekę dla mniej więcej połowy populacji Polski. Będzie ich jeszcze więcej
- 2023-09-20: Blisko połowa Polaków nie akceptuje krzyku i płaczu dzieci w restauracjach. Trudno im także znieść podróż pociągiem z głośnym maluchem
- 2023-05-22: Świetlane perspektywy branży centrów przetwarzania danych. Kluczowe przy ich projektowaniu stają się kwestie ekologii i oszczędzania energii
- 2023-04-28: Firma bp ocenia możliwości inwestycji w farmy wiatrowe na Bałtyku. Obok elektromobilności i fotowoltaiki to kolejny kierunek inwestycji koncernu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.