Mówi: | Magdalena Frątczak |
Funkcja: | Dyrektor działu powierzchni handlowych |
Firma: | CBRE Polska |
Polska w 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek
W ubiegłym roku na polski rynek weszło 6 nowych detalicznych sieci handlowych. To plasuje nasz kraj w pierwszej 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek. Warszawa jest w tej kategorii jednym z najszybciej awansujących miast. W tym roku możemy spodziewać się kolejnych nowych sieci - wynika z badania firmy CBRE.
Polska awansowała o 3 pozycje i po raz pierwszy znalazła się w pierwszej 20-tce rankingu. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 22. miejsce.
- Jesteśmy największym „skoczkiem” w tym badaniu i to bardzo nas cieszy. Okazuje się, że Polska dalej pozostaje w tej grupie krajów, która jest istotna dla sieci handlowych - mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych CBRE Polska.
Na polski rynek weszło w ubiegłym roku 6 sieci detalicznych, głównie odzieżowych. Tegoroczny wynik może być podobny. 1/3 z respondentów ankiety firmy CBRE wskazała Polskę jako potencjalny kierunek ekspansji. Sieci przekonuje przede wszystkim stabilna gospodarka i rosnąca sprzedaż detaliczna.
- W Polsce w tej chwili zrealizowanych zostało prawie 9 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej. Także te sieci handlowe mają tak naprawdę gdzie się znaleźć i to jest nasz ogromny sukces - podkreśla dyrektor w CBRE.
Liderem rankingu najbardziej atrakcyjnych miejsc jest Wielka Brytania, gdzie znajduje się ponad 55 proc. z 326 marek, które wzięły udział w badaniu. Wyprzedza Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Na kolejnych miejscach znalazły się Hiszpania, Chiny, Francja oraz Niemcy.
Najpopularniejszym miastem wśród detalistów jest Londyn. Warszawa w rankingu miast awansowała o 10 pozycji na 36. miejsce i wyprzedziła w ubiegłym roku m.in. Budapeszt, Brukselę czy Lizbonę.
- 1,3 mln m kw. powierzchni w porównaniu z innymi miastami na świecie to nie jest specjalnie dużo, natomiast jest to naprawdę nowoczesna powierzchnia handlowa - zapewnia Magdalena Frątczak.
Co ciekawe, Warszawa jest również bardzo popularna wśród badanych sieci supermarketów. 33 proc. z nich posiada w stolicy co najmniej jeden sklep. To więcej niż w Nowym Jorku, Londynie czy Pekinie, które mają zdecydowanie większą liczbę mieszkańców. W tej kategorii Warszawę wyprzedza jedynie Tokio, gdzie jest ok. 39 proc. sieci supermarketów.
Polska na koniec ubiegłego roku oferowała blisko 9 mln m kw. sieci. Coraz więcej powierzchni handlowych powstaje również w innych miastach kraju.
- Zauważamy teraz trend, że coraz więcej inwestorów przygląda się mniejszym miastom i ta ekspansja nowoczesnej powierzchni handlowych tam też się przenosi. Trochę inne warunki finansowe wtedy oferowane są najemcom, ale one w dalszym ciągu są dla inwestorów interesujące - mówi Magdalena Frątczak.
Z raportu CBRE wynika, że w ubiegłym roku sieci detalicznie powiększyły liczbę swoich sklepów o nieco ponad 2 proc. To wynik zbliżony do poprzedniej edycji badania, co oznacza, że detaliści dalej są zainteresowani ekspansją na zagraniczne rynki, mimo niestabilnej sytuacji w światowej gospodarce.
Czytaj także
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.