Mówi: | Magdalena Frątczak |
Funkcja: | Dyrektor działu powierzchni handlowych |
Firma: | CBRE Polska |
Polska w 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek
W ubiegłym roku na polski rynek weszło 6 nowych detalicznych sieci handlowych. To plasuje nasz kraj w pierwszej 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek. Warszawa jest w tej kategorii jednym z najszybciej awansujących miast. W tym roku możemy spodziewać się kolejnych nowych sieci - wynika z badania firmy CBRE.
Polska awansowała o 3 pozycje i po raz pierwszy znalazła się w pierwszej 20-tce rankingu. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 22. miejsce.
- Jesteśmy największym „skoczkiem” w tym badaniu i to bardzo nas cieszy. Okazuje się, że Polska dalej pozostaje w tej grupie krajów, która jest istotna dla sieci handlowych - mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych CBRE Polska.
Na polski rynek weszło w ubiegłym roku 6 sieci detalicznych, głównie odzieżowych. Tegoroczny wynik może być podobny. 1/3 z respondentów ankiety firmy CBRE wskazała Polskę jako potencjalny kierunek ekspansji. Sieci przekonuje przede wszystkim stabilna gospodarka i rosnąca sprzedaż detaliczna.
- W Polsce w tej chwili zrealizowanych zostało prawie 9 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej. Także te sieci handlowe mają tak naprawdę gdzie się znaleźć i to jest nasz ogromny sukces - podkreśla dyrektor w CBRE.
Liderem rankingu najbardziej atrakcyjnych miejsc jest Wielka Brytania, gdzie znajduje się ponad 55 proc. z 326 marek, które wzięły udział w badaniu. Wyprzedza Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Na kolejnych miejscach znalazły się Hiszpania, Chiny, Francja oraz Niemcy.
Najpopularniejszym miastem wśród detalistów jest Londyn. Warszawa w rankingu miast awansowała o 10 pozycji na 36. miejsce i wyprzedziła w ubiegłym roku m.in. Budapeszt, Brukselę czy Lizbonę.
- 1,3 mln m kw. powierzchni w porównaniu z innymi miastami na świecie to nie jest specjalnie dużo, natomiast jest to naprawdę nowoczesna powierzchnia handlowa - zapewnia Magdalena Frątczak.
Co ciekawe, Warszawa jest również bardzo popularna wśród badanych sieci supermarketów. 33 proc. z nich posiada w stolicy co najmniej jeden sklep. To więcej niż w Nowym Jorku, Londynie czy Pekinie, które mają zdecydowanie większą liczbę mieszkańców. W tej kategorii Warszawę wyprzedza jedynie Tokio, gdzie jest ok. 39 proc. sieci supermarketów.
Polska na koniec ubiegłego roku oferowała blisko 9 mln m kw. sieci. Coraz więcej powierzchni handlowych powstaje również w innych miastach kraju.
- Zauważamy teraz trend, że coraz więcej inwestorów przygląda się mniejszym miastom i ta ekspansja nowoczesnej powierzchni handlowych tam też się przenosi. Trochę inne warunki finansowe wtedy oferowane są najemcom, ale one w dalszym ciągu są dla inwestorów interesujące - mówi Magdalena Frątczak.
Z raportu CBRE wynika, że w ubiegłym roku sieci detalicznie powiększyły liczbę swoich sklepów o nieco ponad 2 proc. To wynik zbliżony do poprzedniej edycji badania, co oznacza, że detaliści dalej są zainteresowani ekspansją na zagraniczne rynki, mimo niestabilnej sytuacji w światowej gospodarce.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.