Newsy

Polska w 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek

2012-04-20  |  06:06
Mówi:Magdalena Frątczak
Funkcja:Dyrektor działu powierzchni handlowych
Firma:CBRE Polska
  • MP4

    W ubiegłym roku na polski rynek weszło 6 nowych detalicznych sieci handlowych. To plasuje nasz kraj w pierwszej 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek. Warszawa jest w tej kategorii jednym z najszybciej awansujących miast. W tym roku możemy spodziewać się kolejnych nowych sieci - wynika z badania firmy CBRE.

    Polska awansowała o 3 pozycje i po raz pierwszy znalazła się w pierwszej 20-tce rankingu. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 22. miejsce.

     - Jesteśmy największym „skoczkiem” w tym badaniu i to bardzo nas cieszy. Okazuje się, że Polska dalej pozostaje w tej grupie krajów, która jest istotna dla sieci handlowych - mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych CBRE Polska.

    Na polski rynek weszło w ubiegłym roku 6 sieci detalicznych, głównie odzieżowych. Tegoroczny wynik może być podobny. 1/3 z respondentów ankiety firmy CBRE wskazała Polskę jako potencjalny kierunek ekspansji. Sieci przekonuje przede wszystkim stabilna gospodarka i rosnąca sprzedaż detaliczna.

     - W Polsce w tej chwili zrealizowanych zostało prawie 9 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej. Także te sieci handlowe mają tak naprawdę gdzie się znaleźć i to jest nasz ogromny sukces - podkreśla dyrektor w CBRE.

    Liderem rankingu najbardziej atrakcyjnych miejsc jest Wielka Brytania, gdzie znajduje się ponad 55 proc. z 326 marek, które wzięły udział w badaniu. Wyprzedza Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Na kolejnych miejscach znalazły się Hiszpania, Chiny, Francja oraz Niemcy.

    Najpopularniejszym miastem wśród detalistów jest Londyn. Warszawa w rankingu miast awansowała o 10 pozycji na 36. miejsce i wyprzedziła w ubiegłym roku m.in. Budapeszt, Brukselę czy Lizbonę.

     - 1,3 mln m kw. powierzchni w porównaniu z innymi miastami na świecie to nie jest specjalnie dużo, natomiast jest to naprawdę nowoczesna powierzchnia handlowa - zapewnia Magdalena Frątczak.

    Co ciekawe, Warszawa jest również bardzo popularna wśród badanych sieci supermarketów. 33 proc. z nich posiada w stolicy co najmniej jeden sklep. To więcej niż w Nowym Jorku, Londynie czy Pekinie, które mają zdecydowanie większą liczbę mieszkańców. W tej kategorii Warszawę wyprzedza jedynie Tokio, gdzie jest ok. 39 proc. sieci supermarketów.

    Polska na koniec ubiegłego roku oferowała blisko 9 mln m kw. sieci. Coraz więcej powierzchni handlowych powstaje również w innych miastach kraju.

     - Zauważamy teraz trend, że coraz więcej inwestorów przygląda się mniejszym miastom i ta ekspansja nowoczesnej powierzchni handlowych tam też się przenosi. Trochę inne warunki finansowe wtedy oferowane są najemcom, ale one w dalszym ciągu są dla inwestorów interesujące - mówi Magdalena Frątczak.

    Z raportu CBRE wynika, że w ubiegłym roku sieci detalicznie powiększyły liczbę swoich sklepów o nieco ponad 2 proc. To wynik zbliżony do poprzedniej edycji badania, co oznacza, że detaliści dalej są zainteresowani ekspansją na zagraniczne rynki, mimo niestabilnej sytuacji w światowej gospodarce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

    Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Ochrona środowiska

    Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

    Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

    Prawo

    Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

    Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.