Newsy

Polska w 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek

2012-04-20  |  06:06
Mówi:Magdalena Frątczak
Funkcja:Dyrektor działu powierzchni handlowych
Firma:CBRE Polska
  • MP4

    W ubiegłym roku na polski rynek weszło 6 nowych detalicznych sieci handlowych. To plasuje nasz kraj w pierwszej 20-tce najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych marek. Warszawa jest w tej kategorii jednym z najszybciej awansujących miast. W tym roku możemy spodziewać się kolejnych nowych sieci - wynika z badania firmy CBRE.

    Polska awansowała o 3 pozycje i po raz pierwszy znalazła się w pierwszej 20-tce rankingu. W ubiegłym roku zajmowaliśmy 22. miejsce.

     - Jesteśmy największym „skoczkiem” w tym badaniu i to bardzo nas cieszy. Okazuje się, że Polska dalej pozostaje w tej grupie krajów, która jest istotna dla sieci handlowych - mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych CBRE Polska.

    Na polski rynek weszło w ubiegłym roku 6 sieci detalicznych, głównie odzieżowych. Tegoroczny wynik może być podobny. 1/3 z respondentów ankiety firmy CBRE wskazała Polskę jako potencjalny kierunek ekspansji. Sieci przekonuje przede wszystkim stabilna gospodarka i rosnąca sprzedaż detaliczna.

     - W Polsce w tej chwili zrealizowanych zostało prawie 9 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej. Także te sieci handlowe mają tak naprawdę gdzie się znaleźć i to jest nasz ogromny sukces - podkreśla dyrektor w CBRE.

    Liderem rankingu najbardziej atrakcyjnych miejsc jest Wielka Brytania, gdzie znajduje się ponad 55 proc. z 326 marek, które wzięły udział w badaniu. Wyprzedza Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Na kolejnych miejscach znalazły się Hiszpania, Chiny, Francja oraz Niemcy.

    Najpopularniejszym miastem wśród detalistów jest Londyn. Warszawa w rankingu miast awansowała o 10 pozycji na 36. miejsce i wyprzedziła w ubiegłym roku m.in. Budapeszt, Brukselę czy Lizbonę.

     - 1,3 mln m kw. powierzchni w porównaniu z innymi miastami na świecie to nie jest specjalnie dużo, natomiast jest to naprawdę nowoczesna powierzchnia handlowa - zapewnia Magdalena Frątczak.

    Co ciekawe, Warszawa jest również bardzo popularna wśród badanych sieci supermarketów. 33 proc. z nich posiada w stolicy co najmniej jeden sklep. To więcej niż w Nowym Jorku, Londynie czy Pekinie, które mają zdecydowanie większą liczbę mieszkańców. W tej kategorii Warszawę wyprzedza jedynie Tokio, gdzie jest ok. 39 proc. sieci supermarketów.

    Polska na koniec ubiegłego roku oferowała blisko 9 mln m kw. sieci. Coraz więcej powierzchni handlowych powstaje również w innych miastach kraju.

     - Zauważamy teraz trend, że coraz więcej inwestorów przygląda się mniejszym miastom i ta ekspansja nowoczesnej powierzchni handlowych tam też się przenosi. Trochę inne warunki finansowe wtedy oferowane są najemcom, ale one w dalszym ciągu są dla inwestorów interesujące - mówi Magdalena Frątczak.

    Z raportu CBRE wynika, że w ubiegłym roku sieci detalicznie powiększyły liczbę swoich sklepów o nieco ponad 2 proc. To wynik zbliżony do poprzedniej edycji badania, co oznacza, że detaliści dalej są zainteresowani ekspansją na zagraniczne rynki, mimo niestabilnej sytuacji w światowej gospodarce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu

    Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60 proc. właścicieli i zarządzających firmami w Polsce uważa ją za największe zagrożenie. – Kryzysy są tyleż szokiem dla systemu, co szansą. Jeśli wykorzystamy nowo tworzące się sytuacje, mamy szansę wyjść wzmocnieni – ocenia Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.

    Transport

    Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

    W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.

    Edukacja

    Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

    – Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.