Mówi: | Magdalena Kicińska |
Funkcja: | dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu |
Firma: | Grupa Lafarge |
Ponad połowa Polaków lekceważy ryzyko zagrożenia życia i zdrowia w pracy
Trzy czwarte Polaków jest narażonych na niebezpieczeństwo w pracy, ale ponad połowa z nich nie zdaje sobie z tego sprawy. Najbardziej niebezpiecznymi branżami są budownictwo i przemysł wydobywczy. Standardy bezpieczeństwa chcą podnosić przedsiębiorcy zrzeszeni w Koalicji Bezpieczni w Pracy. Jak podkreślają, bardzo dużą rolę odgrywa odpowiedzialność menadżerów.
– Mamy odpowiedzialność za bezpieczeństwo i organizację pracy ludzi na poziomie zarządu, na poziomie menedżerów, ponieważ na tym buduje się kulturę bezpieczeństwa. Bez odpowiedzialnych menadżerów to bezpieczeństwo gdzieś jest, ale nie jest ono nie realne – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kicińska, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Grupie Lafarge.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Millward Brown na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy, aż 67 proc. Polaków narażonych jest na niebezpieczeństwo w pracy. Niemal co dziesiąty jest narażony na bardzo poważne ryzyko utraty zdrowia lub życia. Ponad połowa pracowników jednak je lekceważy – 57 proc. Polaków czuje się w pracy bezpieczniej, niż wynika to z obiektywnej oceny zagrożenia. Tylko 13 proc. pracowników obawia się o swoje życie lub zdrowie w pracy.
Badania pokazują, że najbardziej narażeni są pracownicy budowlani i górnicy. Na kolejnych miejscach znalazła się branża chemiczna oraz transport i logistyka.
Choć ponad 90 proc. badanych twierdzi, że zna procedury bezpieczeństwa, Koalicja Bezpieczni w Pracy cały czas chce je poprawiać i aktualizować. Organizacja powstała w 2014 r. z inicjatywy firm CWS-boco Polska, PW Krystian, Lafarge oraz TenCate Protective Fabrics.
– Bezpieczeństwo pracy w praktyce to przede wszystkim nauka, zasady, raportowanie i wyciąganie wniosków. To jest taki ciąg, zamknięte koło: cały czas się uczymy, wyciągamy wnioski z tego, co się dzieje, i dążymy do tego, aby nie mieć żadnych wypadków ani incydentów – wyjaśnia Kicińska.
Kicińska zaznacza, że ryzyko występuje w każdej cementowni, kopalni odkrywkowej czy zakładzie betonowym należących do Lafarge, a do tego dochodzi jeszcze zagrożenie dla kierowców czy podwykonawców. Dlatego dla koncernu tak ważne są procedury bezpieczeństwa, współpraca w tym zakresie i nieustanne podnoszenie standardów.
Spółka tak samo dba o swoich pracowników, jak i o wszystkich podwykonawców – podkreśla Kicińska.
– Każda osoba ubiera się w specjalne ubranie ochronne przy wejściu na zakład, niezależnie od tego, czy to jest pracownik, gość czy klient, bez tego nie wejdzie. Tak samo bez szkolenia kierowca nie wejdzie. Mamy paszporty bezpieczeństwa, czyli małe książeczki, które zawierają zestaw szkoleń. Przed wejściem każdy musi odbyć szkolenie – wylicza Kicińska.
Dodaje, że swoimi dobrymi praktykami i doświadczeniami spółka chętnie dzieli się z branżą. Na takiej zasadzie funkcjonuje właśnie Koalicja Bezpieczni w Pracy.
Kicińska zaznacza, że najważniejsze jest jednak odpowiedzialne kierownictwo. Tylko wtedy w zakładzie może powstać kultura bezpieczeństwa. Zdarzenia, które są nieuniknione, muszą być analizowane, bo wtedy można wyeliminować to ryzyko w przyszłości.
– Mamy szkolenia, prowadzimy statystyki – mówi Kicińska. – Każdy wypadek jest omawiany. Musimy to raportować, mamy określone godziny, kiedy musimy informować o wypadkach naszych ludzi. Z naszymi podwykonawcami nie podpisujemy umów, jeżeli nie zobowiążą się do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Dodaje, że Lafarge zdecydował się na wprowadzenie systemu Visible Felt Leadership (VFL, dosłownie „widoczne i odczuwalne przywództwo”). Polega on na wizytach kierownictwa w zakładach, podczas których menadżerowie w ubraniach ochronnych przechodzą przez zakład, rozmawiają z pracownikami na temat bezpieczeństwa, prowadzą obserwacje, a potem wprowadzają usprawnienia procedur. Tylko w Polsce w ubiegłym roku odbyły się 2 tys. takich wizytacji. Spółka zachęca inne przedsiębiorstwa do wprowadzania takiego systemu – w internecie znalazł się opis systemu VFL, a także przykład paszportu bezpieczeństwa Lafarge oraz opis akcji na rzecz bezpieczeństwa kierowców.
Czytaj także
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-17: Dramatyczna sytuacja w opiece długoterminowej. Kolejki oczekujących są coraz dłuższe [DEPESZA]
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wciąż nie przedstawił spójnego planu zagospodarowania gruntów zwracanych do Zasobów Skarbu Państwa. W efekcie setki hektarów gruntów leżą odłogiem, a strategiczna infrastruktura rolnicza jest demontowana. Spółka Top Farms od dawna wnioskowała do KOWR-u o utworzenie ośrodków produkcji rolniczej (OPR) lub podjęcie jakichkolwiek decyzji, które umożliwiłyby dalsze funkcjonowanie wielu takich obiektów rolniczych. Brak decyzji skutkuje trwałą utratą potencjału produkcyjnego, a tym samym może osłabić pozycję konkurencyjną polskiego rolnictwa.
Transport
Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.
Farmacja
Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.