Newsy

Ponad połowa Polaków lekceważy ryzyko zagrożenia życia i zdrowia w pracy

2014-10-29  |  06:30
Mówi:Magdalena Kicińska
Funkcja:dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu
Firma:Grupa Lafarge
  • MP4
  • Trzy czwarte Polaków jest narażonych na niebezpieczeństwo w pracy, ale ponad połowa z nich nie zdaje sobie z tego sprawy. Najbardziej niebezpiecznymi branżami są budownictwo i przemysł wydobywczy. Standardy bezpieczeństwa chcą podnosić przedsiębiorcy zrzeszeni w Koalicji Bezpieczni w Pracy. Jak podkreślają, bardzo dużą rolę odgrywa odpowiedzialność menadżerów.

    Mamy odpowiedzialność za bezpieczeństwo i organizację pracy ludzi na poziomie zarządu, na poziomie menedżerów, ponieważ na tym buduje się kulturę bezpieczeństwa. Bez odpowiedzialnych menadżerów to bezpieczeństwo gdzieś jest, ale nie jest ono nie realne – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kicińska, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Grupie Lafarge.

    Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Millward Brown na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy, aż 67 proc. Polaków narażonych jest na niebezpieczeństwo w pracy. Niemal co dziesiąty jest narażony na bardzo poważne ryzyko utraty zdrowia lub życia. Ponad połowa pracowników jednak je lekceważy – 57 proc. Polaków czuje się w pracy bezpieczniej, niż wynika to z obiektywnej oceny zagrożenia. Tylko 13 proc. pracowników obawia się o swoje życie lub zdrowie w pracy.

    Badania pokazują, że najbardziej narażeni są pracownicy budowlani i górnicy. Na kolejnych miejscach znalazła się branża chemiczna oraz transport i logistyka.

    Choć ponad 90 proc. badanych twierdzi, że zna procedury bezpieczeństwa, Koalicja Bezpieczni w Pracy cały czas chce je poprawiać i aktualizować. Organizacja powstała w 2014 r. z inicjatywy firm CWS-boco Polska, PW Krystian, Lafarge oraz TenCate Protective Fabrics.

    Bezpieczeństwo pracy w praktyce to przede wszystkim nauka, zasady, raportowanie i wyciąganie wniosków. To jest taki ciąg, zamknięte koło: cały czas się uczymy, wyciągamy wnioski z tego, co się dzieje, i dążymy do tego, aby nie mieć żadnych wypadków ani incydentów – wyjaśnia Kicińska.

    Kicińska zaznacza, że ryzyko występuje w każdej cementowni, kopalni odkrywkowej czy zakładzie betonowym należących do Lafarge, a do tego dochodzi jeszcze zagrożenie dla kierowców czy podwykonawców. Dlatego dla koncernu tak ważne są procedury bezpieczeństwa, współpraca w tym zakresie i nieustanne podnoszenie standardów.

    Spółka tak samo dba o swoich pracowników, jak i o wszystkich podwykonawców – podkreśla Kicińska.

    Każda osoba ubiera się w specjalne ubranie ochronne przy wejściu na zakład, niezależnie od tego, czy to jest pracownik, gość czy klient, bez tego nie wejdzie. Tak samo bez szkolenia kierowca nie wejdzie. Mamy paszporty bezpieczeństwa, czyli małe książeczki, które zawierają zestaw szkoleń. Przed wejściem każdy musi odbyć szkolenie – wylicza Kicińska.

    Dodaje, że swoimi dobrymi praktykami i doświadczeniami spółka chętnie dzieli się z branżą. Na takiej zasadzie funkcjonuje właśnie Koalicja Bezpieczni w Pracy.

    Kicińska zaznacza, że najważniejsze jest jednak odpowiedzialne kierownictwo. Tylko wtedy w zakładzie może powstać kultura bezpieczeństwa. Zdarzenia, które są nieuniknione, muszą być analizowane, bo wtedy można wyeliminować to ryzyko w przyszłości.

    Mamy szkolenia, prowadzimy statystyki – mówi Kicińska. – Każdy wypadek jest omawiany. Musimy to raportować, mamy określone godziny, kiedy musimy informować o wypadkach naszych ludzi. Z naszymi podwykonawcami nie podpisujemy umów, jeżeli nie zobowiążą się do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

    Dodaje, że Lafarge zdecydował się na wprowadzenie systemu Visible Felt Leadership (VFL, dosłownie „widoczne i odczuwalne przywództwo”). Polega on na wizytach kierownictwa w zakładach, podczas których menadżerowie w ubraniach ochronnych przechodzą przez zakład, rozmawiają z pracownikami na temat bezpieczeństwa, prowadzą obserwacje, a potem wprowadzają usprawnienia procedur. Tylko w Polsce w ubiegłym roku odbyły się 2 tys. takich wizytacji. Spółka zachęca inne przedsiębiorstwa do wprowadzania takiego systemu – w internecie znalazł się opis systemu VFL, a także przykład paszportu bezpieczeństwa Lafarge oraz opis akcji na rzecz bezpieczeństwa kierowców.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.