Mówi: | Robert Moritz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Alta SA |
Poprawia się sytuacja na rynku mieszkaniowym. Deweloperzy budują na potęgę
Coraz lepsza sytuacja na rynku mieszkaniowym skłania deweloperów do zwiększenia skali inwestycji. Na rynku komercyjnym także mają o co walczyć. Szansą są przede wszystkim inwestycje związane z rozbudową nieruchomości dla firm outsourcingowych i usług dla biznesu, budujący muszą jednak większą wagę przywiązywać do otoczenie inwestycji.
– Na rynku mieszkaniowym sytuacja jest bardzo dobra. Deweloperzy budują na potęgę, myślę więc, że konkurencja będzie coraz większa – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Robert Moritz, prezes zarządu Alty. – Od wielu lat zajmujemy się przygotowywaniem i tworzeniem przestrzeni dla deweloperów i jest to dla nas bardzo dobry okres.
Moritz podaje przykład działki, którą Alta miała w Katowicach, przy ul. Bażantów. W częściach kupował ją od spółki deweloper Murapol. Ostatni fragment działki Alta sprzedała pod koniec lipca za 5,2 mln zł. Cała transakcja z Murapolem była warta ponad 20 mln zł. Prezes zarządu Alty ocenia, że ciągłe zainteresowanie tej spółki gruntami w Katowicach świadczy o dobrej koniunkturze w budownictwie mieszkaniowym.
– Widzimy też bardzo duże zainteresowanie takimi samymi produktami w Siewierzu Jeziornie, które oczywiście mają zupełnie inną skalę, ale i dużo większą zyskowność – mówi Moritz.
Dla Alty sprzedaż nieruchomości to element strategii, która zakłada skoncentrowanie się na projekcie budowy pierwszego polskiego miasta zrównoważonego w Siewierzu Jeziornej. Wcześniej Alta sprzedała nieruchomości handlowe w Zabrzu, Ostrzeszowie i Sycowie.
Siewierz Jeziorna to powstające od podstaw miasto, które – zgodnie z teorią miasta zrównoważonego – ma łączyć funkcje mieszkalne, komercyjne i rekreacyjne w najlepszy dla mieszkańców sposób i być całkowicie samowystarczalne. Projekt ma powierzchnię 120 hektarów i powstaje przy północnej granicy aglomeracji śląskiej.
Moritz podkreśla, że przy projektowaniu Siewierza Jeziornej Alta wzięła pod uwagę trendy na rynku nieruchomości komercyjnych.
– W wielkich miastach rynek nieruchomości komercyjnych jest bardzo nasycony. Uważam jednak, że deweloperzy mają o co walczyć, muszą jednak przywiązywać wagę nie tylko do jakości nowych biurowców, które są bardzo potrzebne, bo powstają coraz to nowe centra obsługi danych czy outsourcingowe, lecz także do tego, co jest dookoła. W Siewierzu Jeziornie przeznaczyliśmy prawie 14 hektarów na tego typu działalność. Spodziewamy się, że sąsiedztwo zrównoważonego miasta, czyli dobrego miejsca do mieszkania, będzie olbrzymim atutem – ocenia Moritz.
Czytaj także
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-08-04: W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-24: Tegoroczne zmiany w podatku od nieruchomości budzą dużo pytań. Przedsiębiorcy apelują o doprecyzowanie przepisów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.