Mówi: | Przemysław Kotwicki, dyrektor Serwisu otoDom.pl Aleksandra Kubicka, serwis otoDom.pl |
TNS Polska dla otoDom.pl: co czwarty klient finansuje zakup mieszkania ze środków własnych
Polacy nie zawsze kupują nieruchomość, która im się podoba. Najczęściej o wyborze domu czy mieszkania decyduje cena i lokalizacja. Dwie trzecie klientów finansuje zakup kredytem – wynika z badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Równolegle serwis ogłosił wyniku plebiscytu „Wojna Domowa 2014”, w którym internauci – spośród 300 zgłoszeń – wybierali najlepsze inwestycje deweloperskie 2014 roku.
W plebiscycie wygrało „Osiedle Słoneczne”, inwestycja Klinkier Bud Developer, położona w Starej Iwicznej pod Warszawą. Internauci docenili zwłaszcza ciekawie zagospodarowaną przestrzeń wokół budynków. Zwrócono uwagę na ogród w stylu japońskim, rzekę w centrum inwestycji i kameralny charakter budynków. Kolejne miejsca w rankingu zajęły inwestycja DOMy100 w Zielonkach (woj. małopolskie) oraz Osiedle Campanilla w Siechnicach (woj. dolnośląskie).
Poza głosowaniem internautów swoje głosy oddali też eksperci, którzy wybrali inwestycje pod kątem potrzeb różnych grup odbiorców. Wyróżniono najlepszy projekt architektoniczny, najlepsze miejsce dla rodziny, najbardziej prestiżową inwestycję oraz tę najbardziej przyjazną środowisku. W tej ostatniej kategorii eksperci zwrócili uwagę na aspekt zmniejszania wpływu budynków na środowisko i na niskie koszty codziennego użytkowania.
– Budynek przyjazny środowisku to budynek energooszczędny. W zwycięskiej inwestycji [ul. Krasińskiego 41 w Warszawie – red.] zastosowano system solarny, który podgrzewa bieżącą wodę. Wykorzystano także system zbierania wody deszczowej, którą można spłukiwać toaletę czy podlać zielone tereny wokół inwestycji. Zastosowano również nowoczesne materiały przyjazne środowisku. To wszystko sprawiło, że inwestycja ta wygrała i została uznana za najbardziej przyjazną środowisku – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Kotwicki, dyrektor serwisu otoDom.pl.
Większość klientów firm deweloperskich to młode małżeństwa, które planują założenie rodziny lub już mają dzieci. Eksperci zbadali więc inwestycje deweloperskie pod kątem tej grupy nabywców. W tej kategorii wygrało osiedle Selenza we Wrocławiu.
– Eksperci brali pod uwagę takie cechy nieruchomości, jak atrakcyjność dla rodzin z dziećmi, czyli na przykład bliskość terenów rekreacyjnych, gdzie dzieci mogą spędzać czas wolny. Wyróżniono też kameralny charakter, który sprzyja budowaniu więzi z sąsiadami, oraz bliskość komunikacji miejskiej, infrastruktury, przedszkoli, sklepów, które dla rodzin z dziećmi są niezwykle ważne – dodaje Przemysław Kotwicki.
Za najbardziej prestiżową inwestycję uznano warszawskie Potoki Residence, a miano najciekawszego projektu architektonicznego zdobył poznański Ostrówek.
Mieszkanie z sieci
Wynikom plebiscytu „Wojna Domowa” towarzyszyło również ogłoszenie wyników badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Respondenci z pięciu największych miast odpowiadali na pytania, jak szukali, wybierali i płacili za mieszkania. Ponad połowa z badanych podstawowych informacji o nieruchomości szukała w internecie.
– Pierwsze miejsce, które odwiedzą w internecie, to strona dewelopera. Potem kolejne miejsca: strony biur nieruchomości, strony ogłoszeniowe, coraz rzadziej Polacy zaglądają do gazet i tradycyjnych biur nieruchomości. Kolejny etap poszukiwań to pierwsze parametry, które bierzemy pod uwagę. Tu na pierwszym miejscu jest cena i lokalizacja – wyjaśnia Aleksandra Kubicka z serwisu otoDom.pl.
To dwa najważniejsze czynniki, którymi klienci kierują się, szukając mieszkania. O ostatecznym wyborze decyduje jednak częściej lokalizacja. Kubicka wskazuje, że nawet jeśli Polacy mają zapłacić za nieruchomość więcej niż zakładali, to jeśli znajdą coś naprawdę ciekawego, nie trzymają się sztywno ustalonego budżetu.
Z badania wynika również, że 23 proc. respondentów kupiło mieszkanie bez pomocy banku. Ci, którzy musieli posiłkować się kredytem, zazwyczaj posiłkowali się wkładem własnym. Przed kupnem mieszkania 75 proc. badanych sprawdziło wiarygodność firmy deweloperskiej. Co czwarty o radę na temat zakupienia nieruchomości prosił rodzinę lub znajomych.
Do plebiscytu „Wojna Domowa” 146 deweloperów zgłosiło 295 inwestycji. W internetowym głosowaniu internauci wybierali spośród par nieruchomości prezentowanych na ekranie. W sumie oddano 150 000 głosów. Zgłoszone domy i osiedla deweloperskie zostały ocenione również przez jury, w tym przedstawicieli Towarzystwa Urbanistów Polskich, strony nowyadres.pl i serwisu bankier.pl.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.