Newsy

TNS Polska dla otoDom.pl: co czwarty klient finansuje zakup mieszkania ze środków własnych

2014-05-09  |  06:40
Mówi:Przemysław Kotwicki, dyrektor Serwisu otoDom.pl

Aleksandra Kubicka, serwis otoDom.pl

  • MP4
  • Polacy nie zawsze kupują nieruchomość, która im się podoba. Najczęściej o wyborze domu czy mieszkania decyduje cena i lokalizacja. Dwie trzecie klientów finansuje zakup kredytem – wynika z badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Równolegle serwis ogłosił wyniku plebiscytu „Wojna Domowa 2014”, w którym internauci – spośród 300 zgłoszeń – wybierali najlepsze inwestycje deweloperskie 2014 roku. 

    W plebiscycie wygrało „Osiedle Słoneczne”, inwestycja Klinkier Bud Developer, położona w Starej Iwicznej pod Warszawą. Internauci docenili zwłaszcza ciekawie zagospodarowaną przestrzeń wokół budynków. Zwrócono uwagę na ogród w stylu japońskim, rzekę w centrum inwestycji i kameralny charakter budynków. Kolejne miejsca w rankingu zajęły inwestycja DOMy100 w Zielonkach (woj. małopolskie) oraz Osiedle Campanilla w Siechnicach (woj. dolnośląskie).

    Poza głosowaniem internautów swoje głosy oddali też eksperci, którzy wybrali inwestycje pod kątem potrzeb różnych grup odbiorców. Wyróżniono najlepszy projekt architektoniczny, najlepsze miejsce dla rodziny, najbardziej prestiżową inwestycję oraz tę najbardziej przyjazną środowisku. W tej ostatniej kategorii eksperci zwrócili uwagę na aspekt zmniejszania wpływu budynków na środowisko i na niskie koszty codziennego użytkowania.

    Budynek przyjazny środowisku to budynek energooszczędny. W zwycięskiej inwestycji [ul. Krasińskiego 41 w Warszawie – red.] zastosowano system solarny, który podgrzewa bieżącą wodę. Wykorzystano także system zbierania wody deszczowej, którą można spłukiwać toaletę czy podlać zielone tereny wokół inwestycji. Zastosowano również nowoczesne materiały przyjazne środowisku. To wszystko sprawiło, że inwestycja ta wygrała i została uznana za najbardziej przyjazną środowisku – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Kotwicki, dyrektor serwisu otoDom.pl.

    Większość klientów firm deweloperskich to młode małżeństwa, które planują założenie rodziny lub już mają dzieci. Eksperci zbadali więc inwestycje deweloperskie pod kątem tej grupy nabywców. W tej kategorii wygrało osiedle Selenza we Wrocławiu.

    Eksperci brali pod uwagę takie cechy nieruchomości, jak atrakcyjność dla rodzin z dziećmi, czyli na przykład bliskość terenów rekreacyjnych, gdzie dzieci mogą spędzać czas wolny. Wyróżniono też kameralny charakter, który sprzyja budowaniu więzi z sąsiadami, oraz bliskość komunikacji miejskiej, infrastruktury, przedszkoli, sklepów, które dla rodzin z dziećmi są niezwykle ważne – dodaje Przemysław Kotwicki.

    Za najbardziej prestiżową inwestycję uznano warszawskie Potoki Residence, a miano najciekawszego projektu architektonicznego zdobył poznański Ostrówek.

    Mieszkanie z sieci

    Wynikom plebiscytu „Wojna Domowa” towarzyszyło również ogłoszenie wyników badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Respondenci z pięciu największych miast odpowiadali na pytania, jak szukali, wybierali i płacili za mieszkania. Ponad połowa z badanych podstawowych informacji o nieruchomości szukała w internecie.

    Pierwsze miejsce, które odwiedzą w internecie, to strona dewelopera. Potem kolejne miejsca: strony biur nieruchomości, strony ogłoszeniowe, coraz rzadziej Polacy zaglądają do gazet i tradycyjnych biur nieruchomości. Kolejny etap poszukiwań to pierwsze parametry, które bierzemy pod uwagę. Tu na pierwszym miejscu jest cena i lokalizacja – wyjaśnia Aleksandra Kubicka z serwisu otoDom.pl.

    To dwa najważniejsze czynniki, którymi klienci kierują się, szukając mieszkania. O ostatecznym wyborze decyduje jednak częściej lokalizacja. Kubicka wskazuje, że nawet jeśli Polacy mają zapłacić za nieruchomość więcej niż zakładali, to jeśli znajdą coś naprawdę ciekawego, nie trzymają się sztywno ustalonego budżetu.

    Z badania wynika również, że 23 proc. respondentów kupiło mieszkanie bez pomocy banku. Ci, którzy musieli posiłkować się kredytem, zazwyczaj posiłkowali się wkładem własnym. Przed kupnem mieszkania 75 proc. badanych sprawdziło wiarygodność firmy deweloperskiej. Co czwarty o radę na temat zakupienia nieruchomości prosił rodzinę lub znajomych.

    Do plebiscytu „Wojna Domowa” 146 deweloperów zgłosiło 295 inwestycji. W internetowym głosowaniu internauci wybierali spośród par nieruchomości prezentowanych na ekranie. W sumie oddano 150 000 głosów. Zgłoszone domy i osiedla deweloperskie zostały ocenione również przez jury, w tym przedstawicieli Towarzystwa Urbanistów Polskich, strony nowyadres.pl i serwisu bankier.pl.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.