Mówi: | dr Mariusz Cholewa |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Biuro Informacji Kredytowej |
W zeszłym roku Polacy zaciągnęli kredyty na kwotę 38 mld zł. To o 6 proc. mniej niż w poprzednim roku
38 mld zł wyniosła w ubiegłym roku sprzedaż kredytów hipotecznych, czyli 6 proc. mniej niż w 2012 roku – wynika z danych Biura Informacji Kredytowej. W ostatnich kwartałach rynek wyraźnie się ożywił, chociaż tylko w niektórych miastach. Duży wzrost odnotowały m.in. Gorzów Wielkopolski i Szczecin.
– W całym roku 2013 sprzedaż kredytów mieszkaniowych wyniosła 38 mld zł. To o 6 proc. mniej niż w 2012 roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej. – Jednak w III kwartale 2013 r. sprzedaż była o 2 proc. wyższa rok do roku, a w IV kwartale już o 13 proc. większa.
Z danych BIK wynika, że rynek kredytów hipotecznych kształtował się różnie na lokalnych rynkach. Np. w Gdańsku i Bydgoszczy sprzedaż spadła o 10 proc. Za to znaczące wzrosty odnotował Gorzów Wielkopolski (25 proc.) i Szczecin (13 proc.).
– Spadek nastąpił też w Warszawie, która generuje ok. 10 proc. wszystkich kredytów mieszkaniowych sprzedawanych w Polsce – zauważa prezes BIK. – W stolicy sprzedaż kredytów w III kwartale 2013 r. spadła o 3 proc. w stosunku do poprzedniego roku, ale to i tak jest bardzo duży postęp, bo rok temu ten spadek wyniósł 40 proc.
Większość Polaków spłaca solidnie
90 proc. posiadanych przez BIK informacji o spłatach kredytów przez Polaków jest pozytywna.
– Przechowujemy u nas ponad 116 mln informacji dotyczących 22 mln Polaków. Część z nich jest historyczna, a część dotyczy aktualnie spłacanych kredytów – mówi Cholewa. – Większość z nich jest pozytywna, co znaczy, że Polacy dobrze spłacają kredyty.
BIK posiada także dane na temat przedsiębiorców, którzy zaciągnęli kredyty. W bazie jest ponad 350 tys. informacji i z szacunków biura wynika, że jest to ok. 50-60 proc. wszystkich przedsiębiorców, którzy spłacają kredyty. W Grupie BIK działa także Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, przechowujące informacje związane z płatnościami za usługi telekomunikacyjne, energetyczne i czynszowe. W tej bazie jest obecnie ponad 1,5 mln informacji.
Czytaj także
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.