Mówi: | Joanna Mroczek |
Funkcja: | Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa |
Firma: | CBRE |
Warszawa druga w Europie w ilości budowanych biurowców. Więcej powstaje tylko w Paryżu
Ponad 700 tys. m kw. powierzchni biurowych zostanie w stolicy oddanych do użytku do końca 2013 roku. W Paryżu będzie ich 2 razy więcej. Według raportu CBRE, Warszawa wyprzedza takie miasta jak Moskwa, Londyn czy Wiedeń.
Według autorów raportu "Rynek powierzchni biurowych w Polsce 2012" w branży nie widać kryzysu. Ubiegły rok był rekordowy, jeśli chodzi o popyt na nieruchomości biurowe w kraju. Nie brakowało najemców, ale też deweloperów, którzy budują nowe biurowce.
- Jak popatrzymy na wskaźniki dotyczące ilości obiektów w budowie czy na wskaźniki powierzchni wynajętej, to rzeczywiście jesteśmy w czołówce europejskiej wśród innych stolic. Biorąc pod uwagę ilość planowanej powierzchni w 2012 i 2013, to jesteśmy zaraz po Paryżu. To jest najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek osiągnęliśmy - podkreśla Joanna Mroczek, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w CBRE.
Jednak pod względem ilości już istniejących powierzchni biurowych trudno nam się równać z innymi europejskimi państwami. Na początku 2012 roku w 9 głównych miastach Polski było prawie 6 mln m kw. nowoczesnych biur. W samym Paryżu jest ich 9 razy więcej, w Londynie - ok. 20 mln m kw.
Niewątpliwie Warszawa jest największym i najszybciej rozwijającym się rynkiem w Polsce.
- Mamy 3,5 mln m kw. powierzchni biurowej i nadal się buduje. Są różne strefy, w których można zbudować biurowiec, to jest centrum, obrzeża centrum, okolice lotniska czy Aleje Jerozolimskie. Mamy dosyć dużo możliwości znalezienia ciekawych działek. To jest związane z rozbudową infrastruktury, metrem czy nową obwodnicą. Warszawa przyciąga najwięcej najemców i na pewno będzie nadal przyciągała - zapewnia Joanna Mroczek.
W rankingu CBRE na kolejnych miejscach pod względem liczby biur znalazły się: Kraków (540 tys. m kw), Wrocław (400 tys.) i Trójmiasto (380 tys.).
Warszawa przoduje również pod względem cen wynajmu powierzchni biurowych.
- W centrum najwyższe stawki szacowane są na 24-27 euro za m kw. miesięcznie. Najdroższe są budynki w najlepszych lokalizacjach, ale średnio w centrum możemy liczyć na 20-22 euro. Poza centrum to jest około 12-16 euro w budynku biurowym miesięcznie - wymienia ekspert CBRE.
Czynsz w biurowcach oddalonych od centrum stolicy odpowiada stawkom stosowanym w innych miastach Polski.
- We Wrocławiu w tej chwili są stawki najwyższe, nawet do 16 euro za m kw., ale w Łodzi, Katowicach, Trójmieście to są stawki rzędu 12-14 euro za m kw. Do tego trzeba doliczyć jeszcze koszty eksploatacyjne i różne inne opłaty związane m.in. z przeprowadzką. Natomiast rynek jest tak rozwinięty, że część tych kosztów, tj. wyposażenie powierzchni biurowej pokrywa deweloper - mówi Joanna Mroczek.
Rok 2011 był rekordowy pod względem ilości wynajętych powierzchni biurowych. We wszystkich największych miastach Polski wynajęto 900 tys. m kw. Rosnący popyt sprawił, że deweloperzy rozpoczynają przerwane inwestycje lub nowe projekty. Coraz częściej firmy deweloperskie wycofują się z projektów mieszkaniowych, by budować biurowce.
- To niekoniecznie ma szanse się sprawdzić, ponieważ to są różne lokalizacje i też potrzebna jest inna wiedza do tego, by budować biurowiec i dostarczyć mieszkanie. Jedną z przyczyn jest to, że rynek mieszkaniowy siadł, więc deweloperzy czasem podejmują decyzję - zbudujmy biura, być może nam się uda - mówi Joanna Mroczek z CBRE.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.