Newsy

Warszawski Dworzec Centralny przejdzie modernizację. PKP zapowiada przywrócenie oryginalnego wystroju z lat 70.

2019-07-30  |  06:25

Warszawski Dworzec Centralny – jeden z głównych symboli stolicy – trafił oficjalnie do rejestru zabytków. Pozwoli to zachować jego bryłę i układ przestrzenny w niezmienionym kształcie. Spółka PKP S.A. zapowiada też modernizację obiektu, która ma przywrócić większy ład architektoniczny wewnątrz kompleksu i wprowadzić oryginalny wystrój z lat 70. Uporządkowana zostanie m.in. przestrzeń reklamowa, a w ramach rządowego programu Dostępność Plus pojawi się szereg udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.

– Wpisanie Dworca Centralnego do rejestru zabytków wiąże się z ochroną zabytkowych, historycznych i artystycznych wartości tego zespołu architektonicznego. W praktyce oznacza to, że wszystkie ewentualne przekształcenia i zmiany w obrębie dworca będą wymagały akceptacji konserwatora zabytków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Oddany do użytku w grudniu 1975 roku Dworzec Centralny im. Stanisława Moniuszki w Warszawie trafił do rejestru zabytków na mocy decyzji prof. Jakuba Lewickiego, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. 

– Negocjacje w tej sprawie trwały długo i były bardzo burzliwe, ale zakończyły się pełnym sukcesem. Dziękuję za to ministrowi infrastruktury, szefowi PKP i wszystkim spółkom, użytkownikom dworca – mówi prof. Jakub Lewicki.

– Z naszej strony były wątpliwości, czy ten wpis nie utrudni eksploatacji dworca. Uznaliśmy, że jednak nie i że należy chronić tę perełkę polskiej architektury dworcowej – dodaje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Znajdujący się u zbiegu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, w ścisłym centrum Warszawy – dworzec został zaprojektowany przez architektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka w stylu późnego modernizmu i szybko stał się jednym z symboli stolicy.

Kompleks, na który składają się m.in. hala główna, podziemne perony, przejścia oraz galerie, był jedną ze sztandarowych inwestycji lat 70. i bardzo nowoczesną jak na tamte czasy, dzięki rozwiązaniom takim jak ruchome schody czy automatycznie otwierane drzwi. Dziewięć lat temu – przed Euro 2012 – dworzec przeszedł generalny remont, w ramach którego m.in. gruntownie wyczyszczono elementy dachu i elewacji, wymieniono najbardziej zużyte elementy wystroju i część instalacji technicznych.

Jak podkreśla prezes PKP SA, objęcie Dworca Centralnego ochroną konserwatorską pozwoli zachować jego modernistyczną bryłę i układ przestrzenny w obecnej, niezmienionej formie.

– Ta decyzja oznacza, że nowoczesny i największy w Polsce dworzec kolejowy pozostanie w swojej bryle i formie architektonicznej niezmieniony. Warszawa się zmienia, rosną piękne i duże wieżowce, niech więc Dworzec Centralny zostanie takim, jakim jest – mówi Krzysztof Mamiński.

Jak zapowiada, grupa PKP planuje modernizację Dworca Centralnego, która obejmie głównie wnętrze obiektu i ma przywrócić modernistyczny wygląd z drugiej połowy lat 70. Ta rozpocznie się najprawdopodobniej przy okazji remontu linii średnicowej na dworcu Warszawa Śródmieście, zaplanowanego na lata 2019–2022.

– Nie planujemy przebudowy, bo dworzec musi przecież pozostać właśnie taki, jak obecnie. Ale za jakiś czas będziemy go modernizować wewnątrz, przywracać jednolity styl modernistyczny przy zachowaniu wszystkich nowoczesnych rozwiązań i ułatwień dla pasażerów. Można je wkomponować w tę strefę zabytkową. Dziś każdy z korytarzy i każda z mniejszych hal tego dworca jest w innym stylu, więc odwrócimy pewną dowolność, która miała miejsce przez ostatnich kilkanaście lat – mówi Krzysztof Mamiński.

Przy okazji planowanej modernizacji warszawski dworzec – w ramach rządowego programu Dostępność Plus – zostanie też wyposażony w szereg rozwiązań wspierających osoby z niepełnosprawnościami.

– Będą pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących, ścieżki specjalne dla osób niedowidzących, nowa formuła schodów ruchomych, język migowy, który mamy już w tej chwili. Te udogodnienia obejmą też z pewnością wykorzystanie Wi-Fi i przestrzeni informacyjnych. Zachowamy jednak również powierzchnie dla reklam, choć będzie to już miał swój styl. Reklama nie zniknie z dworca, ale nie będzie to swobodnie wykorzystywany słup ogłoszeniowy – zapowiada Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Dane Urzędu Transportu Kolejowego, przytaczane przez Grupę PKP, pokazują, że z dworca Warszawa Centralna każdego roku korzysta ponad 15 mln pasażerów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.