Newsy

O. Dziekoński: Takiej ekspansji oczekujemy od polskich firm

2012-03-06  |  06:45
Mówi:Olgierd Dziekoński
Funkcja:Sekretarz Stanu
Firma:Kancelaria Prezydenta RP
  • MP4

    Połączenie możliwości technologicznych KGHM i zasobów Quadry powinno zapewnić polskiemu koncernowi stabilną pozycję w świecie - uważa Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

    Według prezydenckiego ministra sfinalizowana w poniedziałek transakcja to ważny przykład inwestowania i ekspansji polskiego przemysłu w świecie.

     - To spowoduje, że Polska Miedź będzie miała czwarte miejsce na liście światowych zasobów miedzi i 6 proc. całości zasobów światowego molibdenu. Transakcja pozwoli zagwarantować trwałą i stabilną pozycję Polskiej Miedzi tak, aby można było wykorzystywać już zasoby i możliwości technologiczne dla istniejących na świecie zasobów surowcowych - podkreśla Olgierd Dziekoński.

    Zagraniczne złoża miedzi należące do Quadry, m.in. w Chile, Kanadzie i na Grenlandii pozwolą również obniżyć wysokie obecnie koszty produkcji. Dzięki temu KGHM będzie mógł konkurować z innymi światowymi gigantami. Do 2018 roku koncern zamierza stać się siódmym producentem miedzi na świecie.

     - To jest przykład, w którym polska spółka notowana na giełdzie jest w stanie działać w skali globalnej. Zbudowana, osadzona w polskich realiach gospodarczych, z tradycją działania na polskich zasobach miedzi, ale wzmocniona zdolnościami działania w sferze technologii produkcji, wyrobów z miedzi, jest w stanie teraz walczyć o zdolność egzystowania i funkcjonowania w szeroko rozumianej gospodarce światowej. Tego oczekujemy od polskiego przemysłu i polskich firm - mówi Olgierd Dziekoński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

    Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

    Farmacja

    Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

    Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

    Ochrona środowiska

    Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

    Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.