Newsy

Obronność, energetyka i paliwa – na tym polskie firmy mogą zarobić w Nigerii

2013-04-24  |  06:25

Po wizycie polskiej delegacji w Nigerii, Polacy przygotowują się do zacieśniania współpracy gospodarczej z tym najludniejszym afrykańskim krajem. Według szefa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, szczególnie obiecująco wyglądają sektory budownictwa, energetyki czy obronny. Niektórzy polscy przedsiębiorcy przyglądają się nigeryjskiej branży paliwowej, która jest kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost gospodarczy Nigerii.

– Gospodarka nigeryjska jest niezwykle atrakcyjna, rozwija się bardzo szybko, 7,8-7,9 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Polscy przedsiębiorcy chcą skorzystać na tym wzroście – temu służyła wizyta premiera i 40 biznesmenów w Nigerii na początku kwietnia. Polsko-Nigeryjskie Forum Gospodarcze zainaugurowało program Go Africa. Ma on na celu wsparcie polskiego eksportu, inwestycji i nawiązanie wieloletniej polsko-afrykańskiej współpracy gospodarczej.

 – Polscy przedsiębiorcy wiedzieli dokładnie, po co jadą – mówi Majman. – Tuż po Forum zaczęły się rozmowy w takich dziedzinach jak materiały budowlane, artykuły spożywcze, budowa infrastruktury oraz zaopatrzenie dla policji i innych służb. Problem bezpieczeństwa jest bowiem jednym z kluczowych problemów, z którym boryka się rząd nigeryjski.

Oprócz Nigerii program Go Africa obejmuje także Angolę, RPA, Kenię i Mozambik. Polska przeznacza na jego realizację kilka milionów złotych. Planuje jednak zwiększyć finansowanie nawet do kilkudziesięciu milionów zł w latach 2014-2020, m.in. dzięki środkom z nowego budżetu UE.

 – Wizyta w Nigerii i program Go Africa są częścią szerszego procesu, który ma przekonać polskich przedsiębiorców, że poza Europą są jeszcze Afryka, a także  Azja, przede wszystkim Chiny i Ameryka Łacińska – podkreśla Sławomir Majman.

Aktywność niektórych polskich firm podczas wizyty w Nigerii wskazuje na to, że już wkrótce mogą zostać zawarte pierwsze kontrakty.

 – Nie będą one porównywalne z tymi, które mają Chińczycy czy Amerykanie, ale naszą ambicją jest stać się najważniejszym patronem rozwijających się gospodarek afrykańskich z Europy Środkowo Wschodniej – przekonuje prezes prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Sukcesy polskich uczestniczących w delegacji powinny, zdaniem Majmana, zachęcić kolejne polskie przedsiębiorstwa do inwestowania w Nigerii i innych krajach afrykańskich. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Prawo

Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

Konsument

Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.