Newsy

Obronność, energetyka i paliwa – na tym polskie firmy mogą zarobić w Nigerii

2013-04-24  |  06:25

Po wizycie polskiej delegacji w Nigerii, Polacy przygotowują się do zacieśniania współpracy gospodarczej z tym najludniejszym afrykańskim krajem. Według szefa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, szczególnie obiecująco wyglądają sektory budownictwa, energetyki czy obronny. Niektórzy polscy przedsiębiorcy przyglądają się nigeryjskiej branży paliwowej, która jest kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost gospodarczy Nigerii.

– Gospodarka nigeryjska jest niezwykle atrakcyjna, rozwija się bardzo szybko, 7,8-7,9 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Polscy przedsiębiorcy chcą skorzystać na tym wzroście – temu służyła wizyta premiera i 40 biznesmenów w Nigerii na początku kwietnia. Polsko-Nigeryjskie Forum Gospodarcze zainaugurowało program Go Africa. Ma on na celu wsparcie polskiego eksportu, inwestycji i nawiązanie wieloletniej polsko-afrykańskiej współpracy gospodarczej.

 – Polscy przedsiębiorcy wiedzieli dokładnie, po co jadą – mówi Majman. – Tuż po Forum zaczęły się rozmowy w takich dziedzinach jak materiały budowlane, artykuły spożywcze, budowa infrastruktury oraz zaopatrzenie dla policji i innych służb. Problem bezpieczeństwa jest bowiem jednym z kluczowych problemów, z którym boryka się rząd nigeryjski.

Oprócz Nigerii program Go Africa obejmuje także Angolę, RPA, Kenię i Mozambik. Polska przeznacza na jego realizację kilka milionów złotych. Planuje jednak zwiększyć finansowanie nawet do kilkudziesięciu milionów zł w latach 2014-2020, m.in. dzięki środkom z nowego budżetu UE.

 – Wizyta w Nigerii i program Go Africa są częścią szerszego procesu, który ma przekonać polskich przedsiębiorców, że poza Europą są jeszcze Afryka, a także  Azja, przede wszystkim Chiny i Ameryka Łacińska – podkreśla Sławomir Majman.

Aktywność niektórych polskich firm podczas wizyty w Nigerii wskazuje na to, że już wkrótce mogą zostać zawarte pierwsze kontrakty.

 – Nie będą one porównywalne z tymi, które mają Chińczycy czy Amerykanie, ale naszą ambicją jest stać się najważniejszym patronem rozwijających się gospodarek afrykańskich z Europy Środkowo Wschodniej – przekonuje prezes prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Sukcesy polskich uczestniczących w delegacji powinny, zdaniem Majmana, zachęcić kolejne polskie przedsiębiorstwa do inwestowania w Nigerii i innych krajach afrykańskich. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.