Newsy

55 polskich miast, firmy, studenci i gwiazdy biorą udział w akcji WWF "Godzina dla Ziemi"

2013-03-22  |  06:57

W sobotę 23 marca o godzinie 20:30 wyłączone zostanie oświetlenie zabytków, niektórych biur czy pokoi w akademikach. Wszystko po to, by zwrócić uwagę na wpływ ludzi na środowisko naturalne i promować oszczędzanie energii, wody i surowców. 55 miast, wiele firm i 30 tysięcy Polaków zadeklarowało udział w proekologicznej akcji „Godzina dla Ziemi”.  Akcję będą wspierać gwiazdy: Kora, Michał Piróg, Agnieszka Szulim, Kinga Rusin czy Kasia Tusk.

WWF organizuje akcję „Godzina dla Ziemi” już po raz szósty. Liczba miast i instytucji, które biorą w niej udział z roku na rok rośnie. W tym roku na liście miast są między innymi Warszawa, Kraków, Olsztyn, Poznań, Toruń, Wrocław i Katowice. Władze na godzinę wyłączą oświetlenie najbardziej charakterystycznych budynków, zabytków i obiektów: Stadionu Narodowego, Zamku Królewskiego i Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, Złotej Bramy i Bazyliki Mariackiej w Gdańsku czy Sukiennic i Kopca Kościuszki w Krakowie. 

 – Chcemy zachęcić wszystkich Polaków do tego, by oszczędzali energię, wodę. Chcemy zwrócić uwagę na to, że nasze codzienne wybory mają wpływ na środowisko, w którym żyjemy – mówi Anna Połotnicka z WWF Polska. –  Przede wszystkim zachęcamy do gaszenia światła w pomieszczeniu, z którego wychodzimy, zakręcania kranu podczas mycia zębów. Możemy przesiąść się z samochodu na rower lub do komunikacji miejskiej, by ograniczyć naszą emisję dwutlenku węgla i szkodliwych substancji do atmosfery.

Do udziału w akcji zgłosiło się już ponad 30 tys. osób. W Opolu przez Facebooka plan wygaszenia światła w pokojach, tak, żeby powstał rysunek drzewa oraz skrót UO, rozsyłają mieszkańcy jednego z akademików. Do akcji przyłączyło się również kilka dużych firm: Carrefour Polska, DTZ, Jones Lang LaSalle, Knight Frank, Skanska i Stena Recycling. Grupa firm planuje zebranie wspólnie ze swoimi klientami 5 ton elektrośmieci.

Jak podkreślają pomysłodawcy akcji, jej celem nie jest oszczędność konkretnej ilość energii, ale wyraz troski o kondycję naszej planety.

 – Zaczynamy mówić o potrzebie ochrony przyrody, oszczędzania energii i wody. Chcemy zazielenić świat wokół nas. Na naszej stronie zamieściliśmy szereg porad. Wystarczy wejść na www.godzinadlaziemi.pl i sprawdzić, jak możemy zmienić świat wokół siebie – mówi Anna Połotnicka.

Godzina dla Ziemi to jedyna masowa impreza tego typu, która ma zasięg światowy. Bierze w niej udział 5 tys. miast w 150 krajach. W jej ramach w latach ubiegłych na godzinę było wygaszane oświetlenie wieży Eiffla, London Eye, siedziby brytyjskiego Parlamentu, Empire State Building czy budynku opery w Sydney.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.