Newsy

Dziś dzień bez drukowania. Przeciętny Polak zużywa w ciągu miesiąca więcej niż ryzę papieru do drukarki

2013-10-04  |  06:00

Przeciętny Polak zużywa w pracy ponad ryzę papieru do drukarki w ciągu miesiąca. Łączna powierzchnia kartek wydrukowanych w ciągu roku pozwoliłaby aż sześciokrotnie przykryć powierzchnię Warszawy. Drukując świadomie, oszczędzamy pieniądze i środowisko przekonuje firma doradcza KPMG, inicjator corocznej akcji „No printing Day”, odbywającej się w każdy pierwszy piątek października.

Blisko 60 proc. pracujących Polaków używa drukarki w miejscu pracy, z czego 63 proc. robi to codziennie – wynika z badania II edycji akcji "No printing Day". W skali roku daje to gigantyczne zużycie papieru, biorąc pod uwagę, że łączna powierzchnia wydrukowanych kartek pozwoliłaby aż sześciokrotnie przykryć powierzchnię Warszawy lub ponad trzydziestokrotnie powierzchnię największego polskiego jeziora – Śniardwy.

Jak tłumaczy Jerzy Kalinowski, partner w KPMG,  ideą nie jest wyłączenie wszystkich drukarek, ale przemyślane korzystanie z papieru. Chodzi o to, by dokładnie zastanowić się nad koniecznością wykonania danego wydruku oraz liczbą jego kopii.

 – Przeciętny Polak produkuje w skali miesięcznej 560 stron papieru, czyli ryzę papieru plus kilkadziesiąt stron – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jerzy Kalinowski, partner firmy doradczej KPMG.

Z drukarek najczęściej korzystają osoby zatrudnione w sektorze administracji publicznej (93 proc.), edukacji (85 proc.) oraz usługach finansowych, telekomunikacyjnych, profesjonalnych i technicznych (73 proc.). Z kolei najrzadziej drukuje się w budownictwie (34 proc.) oraz przy produkcji dóbr konsumpcyjnych i przemysłowych (po 40 proc.). Niestety, Polacy chętnie korzystają z drukarek nie tylko w pracy, ale też prywatnie.

 – 70 proc. Polaków pracujących, którą zbadaliśmy, zadeklarowało, że ma drukarki, a ponad połowa korzysta z nich przynajmniej raz miesięcznie. Na dodatek ta drukarka jest też wykorzystywana często do wydruków służących w pracy, nie tylko w domu – tłumaczy Jerzy Kalinowski.

Świadomie drukując, możemy obniżyć zużycie papieru, czyli przyczynić się do ochrony drzew w Polsce. Dlatego akcja "No printing Day" zachęca firmy, instytucje i osoby prywatne do powstrzymania się od drukowania na jeden symboliczny dzień, aby w realny sposób pozytywnie wpłynąć na środowisko. Z badań firmy doradczej wynika, że świadomość ekologiczna Polaków z roku na rok wzrasta.

 – Trzy czwarte tych, których pytaliśmy, jak korzystają z papieru, odpowiadało: tak, jesteśmy świadomi, staramy się oszczędzać – mówi Jerzy Kalinowski.

Podkreśla, że szansę na zwiększenie skali oszczędności, a co za tym idzie, również ochrony środowiska, stwarza rozwój technologiczny. Na rynku pojawiają się coraz tańsze i coraz ciekawsze urządzenia mobilne, które zaczynają zastępować tradycyjne nośniki informacji.

 – Wiążemy duże nadzieje związane z możliwością wykorzystania w przyszłości czytników czy tabletów – podkreśla partner KPMG. – To nie są jeszcze narzędzia popularne, ale osoby, które je mają, wskazują to jako substytut drukarki  zamiast drukować sobie tekst, można go załadować do tabletu, mieć go tam na stałe, zdecydowanie łatwiej jest wyszukać potrzebną informację.

Jak wynika z badania KPMG, z elektronicznych czytników korzysta bardzo niewiele osób – co trzeci respondent nigdy nie użył go w pracy, a co drugi w domu. To najgorszy wynik w porównaniu do statystyk dotyczących innych działań proekologicznych. Największą wagę przywiązujemy bowiem do oszczędzania energii elektrycznej i wody oraz do segregacji śmieci – zarówno w miejscu pracy, jak i w domu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.