Newsy

Dziś ruszają kontrole ws. przestrzegania ustawy śmieciowej przez gminy

2013-07-16  |  06:20
Mówi:Prof. Andrzej Kraszewski
Funkcja:były minister środowiska
Firma:Politechnika Warszawska
  • MP4
  • Wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska rozpoczynają cykl kontroli, podczas których sprawdzą, czy gminy wywiązały się z nowych obowiązków nałożonych w ustawie śmieciowej. Gminy, które nie wdrożyły nowych zasad wywozu odpadów muszą liczyć się z karami od 10 tys. zł do 50 tys. zł. Sprawdzane będą także firmy wywożące odpady i regionalne instalacje przetwarzania odpadów. 

    Do końca tego roku wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska skontrolują 10 proc. gmin. Sprawdzą, czy gminy rozpisały przetargi na wywóz odpadów. W ten sposób inspekcja chce zweryfikować, czy gminy nie faworyzują gminnych spółek komunalnych, zajmujących się wywozem odpadów.

    Inspekcja ochrony środowiska sprawdzi także firmy wywożące odpady. Jeżeli firma nie przestrzega zapisów ustawy dotyczącej segregacji odpadów, będzie musiała liczyć się z karą w wysokości od 10 tys. zł do 50 tys. zł. W tym wypadku karę będzie mógł nałożyć podmiot, który rozpisał przetarg na wywóz odpadów, czyli wójt, burmistrz, prezydent miasta. Jeżeli firma nie jest wpisana do odpowiedniego wpisu do rejestru, zapłaci karę za każdy miesiąc funkcjonowania bez takiego wpisu. Jeżeli to nie odniesie skutku, gmina będzie mogła taką firmę wykreślić z rejestru.

    Ponadto inspektorzy ochrony środowiska sprawdzą regionalne instalacje przetwarzania odpadami, gdzie odbywa się proces sortowania odpadów.

     – Ważne jest, aby regionalne instalacje przetwarzania odpadami powstały jak najszybciej. Inaczej będziemy skazani na prowizorkę i wiele z tych odpadów będzie dalej lądowało w tych samych miejscach, co przed wejściem w życie tej nowelizacji ustawy śmieciowej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Andrzej Kraszewski, były minister środowiska. – Powstanie wówczas ogromny rynek surowców wtórnych, które będą odzyskiwane, to da pracę ludziom.

    Część samorządów już wcześniej zadbała o budowę nowoczesnych instalacji zagospodarowania odpadów.

     – Są też takie, które wcześniej odzyskały strumień odpadów od prywatnych przedsiębiorców, przejęły go na własną odpowiedzialność i to im pozwoliło zbudować instalacje i nowoczesny systemy – mówi prof. Kraszewski.

    Segregowanie odpadów może pomóc w obniżeniu opłat za wywóz odpadów.

     – Musimy zrozumieć, że segregacja odpadów nie tylko oszczędza zasoby planety, ale obniża te opłaty, które będziemy płacić za zagospodarowanie odpadów, bo przedsiębiorca to, co odzyska i potem sprzeda, wkalkuluje w cenę i potem zaoferuje niższą cenę w przetargu – podsumowuje Andrzej Kraszewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.