Mówi: | Krzysztof Busz |
Funkcja: | pełnomocnik zarządu ds. ESG, dyrektor biura ESG i Compliance |
Firma: | Grupa Impel |
Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
Według badania przeprowadzonego przez Honeywell większość firm planuje w ciągu najbliższego roku zwiększyć wydatki na inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym na efektywność energetyczną i redukcję emisji. Choć obowiązek informowania o swoich działaniach z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy na razie największych firm, to rynek wymusza wdrażanie niektórych założeń ESG na mniejszych podmiotach. Wzrost presji ze strony swojego otoczenia biznesowego zauważa 65 proc. badanych przedsiębiorców.
– Największym wyzwaniem w dekarbonizacji polskiego przemysłu jest obniżenie emisyjności produkcji czy świadczenia usług. Wszyscy wiemy, że mamy drogą energię, głównie z kopalnianego miksu energetycznego, czyli zużywamy gaz i węgiel. Polscy przedsiębiorcy muszą to zmienić. Potrzebujemy szerzej korzystać z zielonej energii pochodzącej np. z farm wiatrowych albo farm fotowoltaicznych. Bez tego nie będziemy konkurencyjni. Koszty polskiej energii są obecnie za wysokie. Musimy je obniżać, żebyśmy mogli być bardziej konkurencyjni na rynku – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krzysztof Busz, pełnomocnik zarządu ds. ESG, dyrektor biura ESG i Compliance w Grupie Impel.
Jak wskazuje Indeks Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki, opracowany przez Fundację Instrat, spółkę Qemetica i Pracodawców RP, w I półroczu br. 60 proc. firm zadeklarowało, że wzrosło ich zaangażowanie w dekarbonizację i ochronę środowiska. W takich działaniach wciąż najaktywniejsze pozostają średnie i duże firmy. Co istotne, wiele podmiotów zwraca uwagę na duży wzrost presji ze strony otoczenia biznesowego na wdrażanie rozwiązań, które mają przyspieszyć dekarbonizację i ochronę środowiska – wskazuje na to 65 proc. badanych przedsiębiorców.
W 2023 roku weszła w życie dyrektywa CSRD, która wprowadza nowe regulacje w raportowaniu niefinansowym. Taki obowiązek w pierwszej kolejności mają spółki notowane na giełdzie (z przychodami powyżej 170 mln zł netto rocznie), a następnie największe przedsiębiorstwa. Jednak rynek wymusza wdrażanie działań ESG również na mniejszych firmach. Coraz częściej zewnętrzni interesariusze wybierają dostawców, kierując się ich polityką zrównoważonego rozwoju.
– ESG nie dotyczy tylko jednego przedsiębiorcy, który musi raportować albo uczestniczyć w procesie raportowania swoich kontrahentów. Musimy zadbać o cały łańcuch wartości, żeby mniejsi kontrahenci byli w stanie działać w sposób odpowiedzialny środowiskowo i społecznie i także zgodny z ładem korporacyjnym. W Grupie Impel dbamy o ten łańcuch wartości, zdefiniowaliśmy wszystkich interesariuszy i wspieramy ich w zakresie edukacji i budowania świadomości – podkreśla pełnomocnik zarządu Grupy Impel ds. ESG.
Jak wskazuje Polskie Stowarzyszenie ESG, raportować ESG w pierwszych latach będzie musiało około 4 tys. największych spółek, ale obowiązek zbierania danych i wdrażania zmian będzie spoczywał także na małych i średnich firmach, które są w łańcuchach dostaw dużych organizacji. Według szacunków KIG będzie to dotyczyło blisko 100 tys. firm z sektora MSP. W II Ogólnopolskim Raporcie „Szanse i ryzyka ESG” duża część firm, bo 40 proc., deklaruje chęć zmian, by pozostać w łańcuchach dostaw swoich kontrahentów i zwiększyć swoją konkurencyjność. Coraz więcej organizacji uważa, że wysiłek i wydatki związane z wdrażaniem ESG zaowocują w przyszłości sporymi oszczędnościami, dostępem do lepszego finansowania czy sprawniejszym zarządzaniem.
– Bez nowych technologii nie będzie rozwoju polskich przedsiębiorstw i zrównoważonej działalności. Na rynku jest dużo rozwiązań. Impel w usługach sprzątania stosuje nowe urządzenia, które zużywają aż o 60 proc. mniej wody w porównaniu do tradycyjnych metod. Bez takich rozwiązań trudno mówić o działaniach zrównoważonych. To również kwestie robotyzacji, cyfryzacji, innowacji wykorzystującej sztuczną inteligencję. To wszystko są elementy, które będą kluczowe dla zrównoważonego rozwoju działalności – przekonuje Krzysztof Busz. – W Grupie Impel mamy robotyzację w aspektach księgowych, dokumentowych, kadrowych, dzięki czemu podnosimy efektywność pracy.
Dzięki sztucznej inteligencji firmy mogą zarządzać swoim wpływem na środowisko i społeczeństwo. Przykładem mogą być inteligentne systemy zarządzania budynkami, które zmniejszają ślad węglowy. Z kolei raport „Kluczowa rola wirtualnych bliźniaków w przyspieszeniu zrównoważonego rozwoju” przygotowany przez Dassault Systèmes oraz Accenture podaje, że aby osiągnąć zgodność z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2030, potrzebna będzie całkowita transformacja sposobów zarządzania produktami i usługami w całym cyklu życia produktu. Technologia wirtualnych bliźniaków pomaga w transformacji ku gospodarce o obiegu zamkniętym – pozwala firmom zmniejszyć koszty, zużycie zasobów i ograniczyć ślad wodny, wspiera przy tym innowacyjność. Wciąż jednak brakuje szerokich inwestycji w kwestie środowiskowe.
– Innowacje związane z obszarem ESG są w polskim przemyśle dopiero na początkowym etapie. Można mówić o stosowaniu rozwiązań zielonych, wykorzystywaniu fotowoltaiki czy farm wiatrowych, rozpoczynają się prace nad wykorzystaniem czystego wodoru. W aspektach środowiskowych to także gospodarka cyrkularna, która dąży do zamknięcia obiegu wykorzystywanych zasobów oraz minimalizacji odpadów – mówi ekspert Grupy Impel.
Tematyka zrównoważonego rozwoju w biznesie była głównym zagadnieniem podczas Green Industry Summit, którego partnerem głównym była Grupa Impel.
Czytaj także
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-31: Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.