Newsy

NFOŚiGW będzie finansował inwestycje związane z poprawą jakości powietrza

2012-10-17  |  06:20
Mówi:Małgorzata Skucha
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • MP4

    Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pracuje nad uruchomieniem programu wspierającego finansowo działania inwestycyjne, który miałby poprawić jakość powietrza. Chodzi o wdrożenie w Polsce przepisów unijnej dyrektywy CAFE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Beneficjentami dotacji będą np. firmy, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe oraz osoby fizyczne.
     
    Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ramach dostosowania do Dyrektywy CAFE chce stworzyć zaktualizowane plany ochrony powietrza i plany naprawcze, przede wszystkim na obszarach, gdzie są przekroczone normy zanieczyszczenia powietrza.

     – Plany naprawcze będą pokazywały, jakie działania trzeba podjąć w związku z zanieczyszczeniem powietrza na danym terenie – mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Małgorzata Skucha, wiceprezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Działania te będą polegały np. na podłączeniu osiedla domków jednorodzinnych, gdzie każdy pali nieodpowiednim paliwem do centralnej kotłowni, utworzeniu obwodnicy miasta w taki sposób, aby zmniejszyć szkodliwe oddziaływanie transportu na powietrze – dodaje.

    NFOŚiGW będzie w części finansował tego rodzaju inwestycje.

     – Z dotacji funduszu będzie finansowanych 50 procent kosztów przygotowania planów naprawczych – mówi Małgorzata Skucha. – Ponadto Fundusz przeznaczy 400 mln zł na dotacje, które poprzez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska będą redystrybuowane dla gmin, które takimi planami i potrzebami inwestycyjnymi się wykażą - dodaje wiceprezes Funduszu.

    Końcowymi beneficjentami pieniędzy z Funduszu będą podmioty wskazane w planie naprawczym.

     – Ostatecznymi beneficjentami pomocy będą np. firmy, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, a także osoby fizyczne – podkreśla wiceprezes funduszu.

    NFOŚiGW chce podjąć formalnie decyzję o uruchomieniu program finansowania inwestycji służących poprawie jakości powietrza w listopadzie tak, aby w 2013 roku wojewódzkie fundusze ochrony środowiska miały środki na finansowanie przedsięwzięć na ten cel.

    Unijna Dyrektywa w sprawie jakości powietrza i czystego powietrza dla Europy (Clear Air for Europe) została przyjęta w dniu 21 maja 2008 r. Państwa członkowskie miały obowiązek dostosować swoje prawo krajowe do jej wymogów do dnia 11 czerwca 2010 r.

    Celem dyrektywy Clear Air for Europe (CAFE) jest między innymi ocena jakości powietrza w państwach członkowskich na podstawie wspólnych metod i kryteriów, zapewnienie udostępniania informacji na temat jakości powietrza społeczeństwu oraz promowanie współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie ograniczania zanieczyszczenia powietrza. Polska implementowała Dyrektywę Clear Air for Europe 13 kwietnia br., nowelizując ustawę – Prawo ochrony środowiska i inne ustawy.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.