Newsy

Polski start-up opracował system wykorzystujący potencjał parkingów. Umożliwia udostępnianie miejsc i punktów ładowania pojazdów elektrycznych

2021-12-15  |  06:10

Niemal połowa kierowców (44 proc.) uważa, że ​​znalezienie miejsca parkingowego jest stresującym doświadczeniem, na którym traci się średnio cztery dni w ciągu roku. Większość miast wdraża systemy inteligentnych parkingów, te jednak nie są w stanie odpowiedzieć na coraz większe potrzeby. Problemem jest też brak ogólnomiejskich rozwiązań dla rozproszonych publicznych i prywatnych dostawców parkingów. Polski start-up Share.P opracował innowacyjny system plug and play, który digitalizuje istniejącą infrastrukturę parkingową i rozwiązuje problemy z parkowaniem samochodów i ładowaniem pojazdów elektrycznych.

– Parkingi muszą się stać inteligentne, ponieważ 38 proc. miasta to jest parking. Problem polega na tym, że to jest tak gigantyczna przestrzeń, że w takim mieście jak np. Wrocław to jest 612 tys. miejsc parkingowych, które kompletnie nie są włączone w system miasta. W Singapurze to jest 100 proc. miejsc parkingowych, 100 proc. miejsc, gdzie w ogóle można trzymać auto – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Wojdyło, założyciel, Chief Visionary Officer Share.P.

Badanie British Parking Association wykazało, że 44 proc. kierowców uważa parkowanie za stresujące doświadczenie. Spędzamy średnio cztery dni w roku na szukaniu miejsc do zaparkowania. Dlatego większość miast inwestuje w inteligentne systemy.

Interaktywne mapy i aplikacje pomagają np. kierowcom Los Angeles znaleźć miejsce parkingowe blisko celu. Aplikacje umożliwiają użytkownikom wyszukiwanie preferowanej lokalizacji, filtrowanie wyszukiwania według istotnych dla nich czynników i sprawdzanie dostępności miejsc parkingowych. Zautomatyzowane systemy parkingowe integrują z kolei flotę robotów, które odbierają pojazdy i parkują je na tradycyjnych miejscach parkingowych, a wbudowana technologia dostarcza im informacji o dostępnych miejscach. Inteligentne systemy nie rozwiązują jednak całkowicie problemu. Brakuje przede wszystkim ogólnomiejskich rozwiązań dla rozproszonych publicznych i prywatnych dostawców parkingów.

– Chcemy zmienić to wszystko, dać ludziom, właścicielom nieruchomości, zarządcom, wspólnotom i miastom narzędzie do tego, żeby razem mieć tzw. sytuację win-win-win, gdzie wygrywa miasto, zarządca i kierowca – podkreśla Mateusz Wojdyło.

Polski start-up Share.P opracował innowacyjny system plug and play, który digitalizuje istniejącą infrastrukturę parkingową i rozwiązuje problemy z parkowaniem samochodów i ładowaniem pojazdów elektrycznych. Umożliwienie właścicielom budynków komercyjnych i mieszkalnych wynajmowania i udostępniania miejsc parkingowych oraz punktów ładowania EV w bezpieczny i zautomatyzowany sposób ma zmniejszyć natężenie ruchu i ograniczyć szkodliwą emisję. Wystarczy zainstalować aplikację, by zdalnie otwierać drzwi czy szlabany, wyszukiwać i rezerwować miejsce parkingowe czy naładować samochód.

– Wymyśliliśmy całą technologię, która umożliwia rezerwację, możliwość wjazdu, wynajęcia, podpisania cyfrowej umowy, wszystkie te rzeczy, które są tak niezbędne, żeby umożliwić rozwój elektromobilności – wskazuje założyciel Share.P.

Dzięki technologii ma powstać uniwersalna sieć ładowania pojazdów elektrycznych – bez żadnych kosztownych instalacji. System Share.P jest kompatybilny ze stacjami ładowania dowolnego producenta. Każdy użytkownik rozliczany jest według ustalonej przez właściciela nieruchomości stawki za prąd, a płatność rozliczana jest w aplikacji. Power Module, który można dodać do zwykłego gniazdka elektrycznego lub do punktu ładowania EV, umożliwia aktywację punktów ładowania pojazdów elektrycznych, śledzenie indywidualnego zużycia energii wraz z rozliczaniem kierowcy.

– Wybudowanie punktu ładowania na miejscu parkingowym, które jest na ulicy, to jest koszt od 12 do kilkuset tysięcy złotych. Zbudowanie punktu ładowania w parkingu podziemnym lub tzw. off street to jest koszt od 600 zł do 2,9 tys. zł. To ogromna różnica – wylicza Mateusz Wojdyło.

Rozwiązanie jest już dostępne w kilku europejskich państwach, m.in. Niemczech, Szwajcarii czy Liechtensteinie, wkrótce system ma zostać wdrożony również w Wielkiej Brytanii. Firma planuje też dalszą ekspansję.

 To jeden z naszych następnych etapów, czyli właśnie rozwój na rynek angielski, Szwecji i Norwegii – zapowiada założyciel Share.P.

Potencjał rozwoju infrastruktury parkingowej był tematem podczas jednego z ostatnich Thursday Gathering. To cykliczne imprezy, które co czwartek przyciągają do warszawskiego Varso społeczność innowatorów. Organizatorem bezpłatnych i otwartych dla wszystkich chętnych eventów jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.