Newsy

Od jutra zmieniają się zasady odliczenia podatku VAT od aut firmowych

2014-03-31  |  06:45
Mówi:Andrzej Sugajski
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Związek Polskiego Leasingu
  • MP4
  • Dziś jest ostatni dzień, w którym można kupić samochód z przeznaczeniem na działalność gospodarczą i odliczyć pełną wartość podatku VAT, a także nabyć uprawnienie do odliczenia całego podatku od paliwa i części zamiennych. Od 1 kwietnia będą obowiązywały nowe przepisy, według których prawo do odliczenia podatku zostanie ograniczone. Będzie można w dalszym ciągu odliczać VAT, ale tylko wtedy, gdy samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych.

    Aktualnie obowiązujące przepisy dopuszczają możliwość odliczenia 100 proc. VAT od pojazdów ciężarowych do 3,5 tony, które spełniają określone wymogi w zakresie ładowności i liczby miejsc – mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. – Te pojazdy, jeżeli zostaną faktycznie wydane, na przykład leasingobiorcom i umowy będą zarejestrowane w urzędzie skarbowym w ciągu 30 dni od daty wejścia w życie ustawy, zachowają prawo do pełnego odliczania podatku VAT.

    Wszystkie pozostałe pojazdy przejdą na nowe zasady. Będą podzielone na dwie grupy – te, które są wykorzystywane do prowadzenia działalności oraz do celów prywatnych, oraz takie, z których przedsiębiorca korzysta tylko do celów służbowych.

     Jest oczywiście wyróżniona grupa pojazdów, które z założenia nie będą wykorzystywane dla celów prywatnych, czyli które z powodu swojej konstrukcji są przeznaczone do działalności gospodarczej  tłumaczy Sugajski. – Natomiast w przypadkach takich, gdzie użycie do celów prywatnych mogłoby ewentualnie mieć miejsce, należy stworzyć takie warunki użytkowania tych pojazdów, aby nie mogły one być użytkowane do celów prywatnych.

    Będzie to wymagało złożenia do urzędu skarbowego odpowiedniej informacji i prowadzenia szczegółowej ewidencji przebiegu takiego pojazdu, żeby móc wykazać, że rzeczywiście auto nie jest w żaden sposób użytkowane w celach niesłużbowych. W każdym innym przypadku zakup samochodu po 31 marca da przedsiębiorcy prawo do odliczenia 50 proc. podatku VAT od zakupu i kosztów eksploatacyjnych. Wyjątkiem będą wydatki na paliwo – nie będzie można odliczać podatku VAT co najmniej do 1 lipca 2015 r.

    Nawet w przypadku, kiedy nastąpiło już odliczenie VAT-u w wysokości dotychczas limitowanej, czyli 60 proc., nie więcej niż 6 tys. zł, przysługują prawa do dalszego odliczania podatku VAT w wysokości 50 proc. wysokości podatku – tłumaczy ekspert.

    Odliczenie będzie więc przysługiwało na przykład przy fakturach za leasing samochodu zakupionego przed 1 stycznia tego roku. Jest to rozwiązanie korzystniejsze dla podatników, którzy do tej pory mogli odliczać 60 proc. wartości podatku z takich faktur, ale tylko do limitu 6 tys. zł.

    Zmiany w odliczeniach VAT-u i trzymiesięczny okres, w którym można było kupić samochód z prawem do pełnego odliczenia, znacząco wpłynęły na wyniki branży motoryzacyjnej.

    W styczniu ruch w salonach nie był jeszcze tak bardzo zauważalny, czyli zainteresowanie samochodami z kratką nie było aż tak bardzo duże stanowiło zaledwie 6 proc. ogólnej sprzedaży. Natomiast po lutym już jest to około 20 proc. całkowitej sprzedaży w salonach samochodowych – mówi Sugajski.

    Według danych CEPiK, cytowanych przez firmę badawczą Samar, od początku roku zarejestrowano w Polsce 17 228 aut osobowych z homologacją ciężarową, z czego w ciągu pierwszych 20 dni marca – 6 196 sztuk. W całym 2013 roku zarejestrowano 16 276 takich samochodów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.