Newsy

Od lipca koniec korekty podatku VAT w związku z upadłością kontrahenta

2015-05-04  |  06:35
Mówi:Piotr Andrzejak
Funkcja:partner, radca prawny, doradca podatkowy
Firma:Sołtysiński Kawecki & Szlęzak – Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów
  • MP4
  • Od lipca modyfikacji ulegnie regulacja w zakresie stosowania tzw. ulgi na złe długi. Dostawcy, którzy nie otrzymali zapłaty za swój towar lub usługę, po wejściu w życie nowelizacji ustawy o podatku VAT nadal nie będą mogli dokonać korekty należnego podatku od towarów i usług w odniesieniu do dostaw wykonanych na rzecz kontrahentów w procesie likwidacji lub upadłości. Jednocześnie tacy kontrahenci nie będą zobligowania do dokonania korekty podatku VAT naliczonego.

    Ta część nowelizacji, która proponuje wyłączenie z ulgi na złe długi podmiotów znajdujących się w upadłości lub likwidacji, relatywnie nie jest korzystna dla przedsiębiorców, dlatego że przesuwa skutki finansowe upadłości lub likwidacji przedsiębiorcy, który jest dłużnikiem, ze Skarbu Państwa na jego kontrahentów – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes mec. Piotr Andrzejak, partner w Zespole Podatkowym Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak.

    Znowelizowaną ustawa o podatku VAT prezydent podpisał 28 kwietnia. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca br.

    Nowelizacja dotyczy m.in. tzw. ulgi na złe długi, czyli przepisów dotyczących korekty VAT-u w sytuacji zaległości płatniczych lub nieuregulowania zobowiązań przez nabywcę towaru lub usługi przez okres dłuższy niż 150 dni.

    W wyniku zaproponowanej zmiany podatnicy znajdujący się w stanie upadłości lub likwidacji nie będą obowiązani do korekty odliczenia podatku VAT naliczonego, a po stronie dostawców towarów i usług nie będzie uprawnienia do korekty podatku VAT należnego – wyjaśnia mec. Andrzejak.

    Taka zmiana jest w praktyce korzysta wyłącznie dla fiskusa. Na upadłego lub likwidowanego dłużnika nie będzie nakładany obowiązek korekty podatku VAT naliczonego. Z kolei przedsiębiorcy, którzy sprzedali usługi lub towary firmom postawionym (choćby później) w stan upadłości lub likwidacji nie będą mogli dokonać korekty VAT należnego pomimo braku zapłaty. A w efekcie dostawcy ci, jako wierzyciele, będą mogli dochodzić roszczeń jedynie w postępowaniu upadłościowym co do całej kwoty należności (wraz z podatkiem VAT).

    Co w praktyce, biorąc pod uwagę stan majątkowy kontrahenta, będzie wielce utrudnione, o ile w ogóle możliwe – zwraca uwagę mec. Andrzejak. Podkreśla: – To jest rozwiązanie, którego wcześniej w polskiej ustawie o VAT nie było.

    Mec. Andrzejak zwraca również uwagę na to, że w nowelizacji znalazło się rozwiązanie rozszerzające zakres stosowania ulgi na złe długi na podmioty powiązane.

    W przypadku gdy podmiot powiązany nie zapłaci za towar lub usługę w ciągu 150 dni od upływu terminu zapłaty, dostawca będzie mógł dokonać redukcji należnego podatku VAT. Do tej pory takie rozwiązanie było stosowane przy transakcjach z podmiotami niepowiązanymi.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Ochrona środowiska

    Browary Kompanii Piwowarskiej przestawiają się na zieloną energię elektryczną. Ich produkcja w kraju będzie w 100 proc. zasilana przez odnawialne źródła

    1/3 udziałów w polskim rynku piwa ma Kompania Piwowarska. Firma sukcesywnie zwiększa wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł. W 2021 roku jej browary będą już w 100 proc. zasilane zieloną energią elektryczną. Ma się do tego przyczynić zawarta właśnie umowa z innogy, na mocy której browary KP będą zaopatrywane w energię elektryczną z farm wiatrowych. Pozwoli to m.in. ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 66 proc. i zabezpieczy firmę przed wzrostem cen energii. Dziesięcioletni kontrakt to jedna z niewielu dotąd na polskim rynku umów zawieranych bezpośrednio pomiędzy wytwórcą energii z OZE a jej odbiorcą końcowym.

    Patronaty Newserii

    Gala Złote Spinacze 2019

    Handel

    Tempo wzrostu gospodarki hamuje. Kryzys w Niemczech jeszcze nie spowalnia eksportu, ale wstrzymuje inwestycje firm

    W III kwartale 2019 roku PKB Polski zwiększyło się o 3,9 proc. w ujęciu rocznym. To wprawdzie najwolniejsze tempo od IV kwartału 2016 roku, ale i tak dobry wynik. Według Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, istotne jest to, że problemy niemieckiego przemysłu przekładają się na polską gospodarkę wolniej i łagodniej niż zazwyczaj. Jednak mimo wzrostu dochodów konsumentów dynamika ich wydatków spada, a firmy coraz ostrożniej planują inwestycje.

    Problemy społeczne

    Firmy coraz częściej dbają o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas rekrutacji. To przekłada się na lojalność wobec marki

    Aby przyciągnąć pracowników, nie wystarczy tworzyć miejsc pracy, ale trzeba zadbać o doświadczenia kandydatów i traktować ich jak klientów – przekonuje Maja Gojtowska, autorka książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Budowa pozytywnego candidate experience może stanowić o przewadze konkurencyjnej firmy. Brak komunikacji z rekruterem czy niepodawanie istotnych dla kandydata informacji w ogłoszeniu o pracę może zniechęcić do marki. Tymczasem firma, która dba o pracowników podczas rekrutacji, sama tworzy ambasadorów marki.

    Handel

    Chiński rynek szansą dla polskich producentów drobiu. Rodzimi drobiarze za granicą wygrywają jakością i ceną

    Wszystko wskazuje na to, że w tym roku eksport drobiu z Polski, który od kilkunastu lat nieprzerwanie rośnie, po raz pierwszy będzie większy niż dostawy mięsa drobiowego na rynek krajowy – mówi Jarosław Kowalewski z Superdrob. Zwiększony popyt globalny, głównie z powodu rosnącego spożycia w Chinach, tworzy dobrą koniunkturę na kilka kolejnych lat. Polscy producenci wygrywają konkurencję nie tylko ceną, lecz także jakością.