Newsy

Od poniedziałku PKO Bank Polski obniża koszty kredytów hipotecznych. Bank chce w tym roku podobnie jak w poprzednim osiągnąć wysoką sprzedaż

2016-02-05  |  06:55
Mówi:Agnieszka Krawczyk
Funkcja:dyrektor Departamentu Produktów Bankowości Hipotecznej
Firma:PKO BP
  • MP4
  • PKO Bank Polski rośnie w siłę na rynku kredytów mieszkaniowych. Jednocześnie chce podtrzymać tendencję i przyciągnąć klientów niskomarżowymi kredytami.

    – Po chwilowym wyhamowaniu w pierwszych tygodniach, związanym z podwyższeniem wymaganego wkładu własnego z 5 do 10 proc., w kolejnych tygodniach odnotowaliśmy już znaczne zainteresowanie ofertą kredytów hipotecznych – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Krawczyk, dyrektor Departamentu Produktów Bankowości Hipotecznej w PKO Banku Polskim. – W zeszłym roku rynek odnotował 6-proc. wzrost udziału rynku w stosunku do 2014 roku. PKO Bank Polski utrzymał pozycję lidera sprzedaży kredytów hipotecznych na poziomie 25 proc. przy sprzedaży blisko 10 mld zł. To oznacza, że co czwarty kredyt był udzielany przez PKO Bank Polski.

    Stopy procentowe w Polsce są najniższe w historii i jak podkreśla ekspertka, miały ogromny wpływ na ożywienie rynku nieruchomości. Główna stopa referencyjna NBP od marca ubiegłego roku wynosi 1,50 proc. Z nią powiązana jest stopa WIBOR, stanowiąca składnik oprocentowania kredytów hipotecznych.

    – Największym stymulatorem do kupna nieruchomości były niskie stopy procentowe. Za tym idzie niskie oprocentowanie kredytów hipotecznych – potwierdza Agnieszka Krawczyk. – Niskie oprocentowanie depozytów sprzyjało inwestowaniu w zakup nieruchomości. Nowelizacja ustawy o Mieszkaniu dla Młodych od września 2015 roku, która dopuściła wsparcie finansowania zakupu nieruchomości na rynku wtórnym, również miała ogromne wpływ na ożywienie rynku kredytów hipotecznych.

    PKO Bank Polski chce umocnić pozycję lidera na rynku. W tym celu uruchomił nową kampanię kredytów hipotecznych. Jej promocyjna odsłona rusza 8 lutego i potrwa do 31 marca 2016 r. Klientom, którzy skorzystają z co najmniej trzech produktów banku, zostaną zaoferowane promocyjne warunki cenowe – dodatkowe obniżenie marży kredytu hipotecznego o 0,1 pp., nawet do poziomu 1,3 pp.

    – Już od najbliższego poniedziałku wprowadzamy promocję kredytów hipotecznych dla klientów, którzy w długookresowym terminie będą zacieśniać z nami relację. Oferta oparta jest na dodatkowej obniżce marży kredytu. To oferta dla klientów, którzy mają 3 z 5 produktów, wniosą wymagany wkład własny i złożą wniosek kredytowy w oddziale PKO Banku Polskiego w terminie od 8 lutego do 31 marca bieżącego roku – tłumaczy Agnieszka Krawczyk

    Mimo że od stycznia 2016 roku wymagany wkład własny wzrósł do 15 proc. wartości kredytu, to PKO Bank Polski nie spodziewa się spadku zainteresowania kredytami hipotecznymi.

    – Od stycznia wdrożyliśmy program budowania kapitału na własne mieszkanie. To program dla klientów, którzy chcieliby zgromadzić środki na wymagany wkład własny, a po ich zgromadzeniu uzyskać preferencyjne warunki kredytów hipotecznych. Dodatkowo planujemy wdrożenie w II kw. oferty kredytu hipotecznego opartego o stałą stopę procentową. To oferta kredytu dla klientów, którzy chcieliby zminimalizować ryzyko związane ze zmiennością stopy procentowej i zminimalizować ryzyko wzrostu miesięcznej raty kredytu hipotecznego – dodaje Agnieszka Krawczyk.

    W 2015 roku rozpoczęto budowę 168,4 tys. mieszkań. To o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Pozwoleń na budowę lub zgłoszonych inwestycji było o 20,5 proc. więcej niż w 2014 r., czyli 188,8 tys.

    – W 2016 roku nie spodziewamy się znaczących zmian na rynku kredytów hipotecznych. Najprawdopodobniej deweloperzy będą chcieli utrzymać swój bardzo dobry trend sprzedaży z 2015 roku. Niskie stopy procentowe będą stymulatorem do zakupu nieruchomości na rynku wtórnym bądź na rynku pierwotnym. Regulacje zewnętrzne, które będą wdrażane, takie jak ustawa o wsparciu kredytobiorców w trudnej sytuacji finansowej, dyrektywa hipoteczna, czy regulacje związane z kredytami walutowymi mogą mieć wpływ na kształt i wielkość sprzedaży w 2016 roku – podsumowuje Agnieszka Krawczyk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.