Newsy

Od teraz leasing ma być bardziej dostępny

2013-01-02  |  06:00
Mówi:Jacek Rakowski
Funkcja:Ekspert
Firma:Związek Polskiego Leasingu
  • MP4

    Od 1 stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące leasingu. To oznacza m.in. ułatwienia w zawieraniu umów leasingu, w tym wprowadzenie możliwości zawierania umów leasingu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz skrócenie minimalnego czasu trwania umowy leasingu nieruchomości z 10 do 5 lat. Dzisiaj 12 proc. firm nabywa środki trwałe przez leasing. Uelastycznienie tej formy finansowania działalności ma sprawić, że będzie ona wykorzystywana częściej niż dotychczas.

    Zdaniem eksperta Związku Polskiego Leasingu modyfikacje w przepisach uatrakcyjnią leasing dla podmiotów zainteresowanych tego typu finansowaniem swojej działalności, zmniejszą wątpliwości związane z opodatkowaniem leasingu, jak również zwiększą popularność tego typu umów wśród firm.

    – Pamiętajmy, że 12-13 proc. środków trwałych nabywanych przez przedsiębiorców jest nabywanych poprzez leasing. To oznacza, że jest to na tyle atrakcyjne narzędzie finansowania działalności przedsiębiorców, że ono musi być elastyczne. Te zmiany powodują, że powinno ono być atrakcyjniejsze, pewniejsze, a dla firm leasingowych jaśniejsze i bez wątpliwości podatkowych – zaznacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Rakowski, ekspert Związku Polskiego Leasingu.

    Zmiany w leasingu to efekt wejścia w życie tzw. trzeciej ustawy deregulacyjnej.

     – Wprowadzono możliwość leasingu użytkowania wieczystego, czego do tej pory nie było – mówi Jacek Rakowski ze Związku Polskiego Leasingu. – W praktyce oznacza to, że takie umowy nie będą obwarowane spełnieniem wielu warunków, jak to było dotychczas.

    Zmianie uległ także czas trwania umowy leasingu nieruchomości. Do końca 2012 r. wynosił on 10 lat, teraz jest to 5 lat.

     – To ważne, bo 5 lat pozwala na ocenę sytuacji na rynku, a zawieranie umów na 10 lat taką ocenę często uniemożliwia – wyjaśnia ekspert. – Pięcioletni okres zarówno dla firm leasingowych, jak i dla ich klientów jest okresem, który pozwala oszacować, przewidzieć i przygotować się do tego typu umów.

    Kolejne zmiany w przepisach obejmują cesję, czyli przeniesienie praw i obowiązków z umów leasingu na innego korzystającego.

     – Dotychczas obowiązywała zasada, że od początku do końca umowa musiała obejmować tego samego leasingobiorcę. Po zmianach, w przypadku oczekiwania ze strony klienta, żeby jego zobowiązania przejął inny korzystający, po zaakceptowaniu przez firmę leasingową takiego klienta, będzie on mógł tę umowę kontynuować – mówi Jacek Rakowski.

    Oznacza to uelastycznienie leasingu i wyjście naprzeciw potrzebom przedsiębiorców korzystających z tej formy zakupu, np. w przypadku ich problemów finansowych czy braku chęci kontynuowania umowy.

     – To będzie prosta czynność operacyjna do wykonania, czyli przeniesienie praw i obowiązków – podkreśla ekspert.

    Zmiany dotyczą także tzw. releasingu, czyli oddania w ponowne używanie przedmiotów, które wcześniej były przedmiotem leasingu. Ta kwestia do tej pory budziła wątpliwości wśród firm leasingowych i klientów.

     – Z przepisów podatkowych wynikało, że wartością początkową jest wartość nabycia lub wytworzenia. Wartość nabycia to jest wartość fakturowa, za jaką firma leasingowa kupiła ten przedmiot. Jeżeli go oddawała w leasing przez okres np. roku i po roku odebrała np. w ramach windykacji i ponownie oddawała w leasing, musiała się odnosić do wartości historycznej, czyli do tej, za jaką przedmiot kupiła – mówi Jacek Rakowski.

    Zmiany w przepisach oznaczają, że możliwe jest branie w leasing przedmiotów o niższej wartości, które do tej pory były przedmiotem sprzedaży, a nie przedmiotem umów leasingu.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.