Newsy

Ostre cięcia w stołecznym budżecie. Winne spowolnienie gospodarcze

2012-06-08  |  06:55
Mówi:Hanna Gronkiewicz-Waltz
Funkcja:Prezydent Warszawy
  • MP4

    Prezydent Warszawy wyjaśnia, że ograniczenie wydatków na kulturę, ochronę zdrowia i pomoc społeczną nie wynika z przesunięcia pieniędzy na organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej i promocję. – To trudna sytuacja gospodarcza sprawiła, że musiałam obciąć fundusze – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.

     – Generalnie mamy do czynienia z bardzo dobrymi wynikami Polski, ale jednak ze spowolnieniem gospodarczym. W związku z tym środków jest mniej niż w 2008 roku. Miasto nie uzyskało nawet takich dochodów jak 4 lata temu – informuje Hanna Gronkiewicz-Waltz.

    Prezydent Warszawy zapewnia, że cięcia dotknęły przede wszystkim inwestycje.

     – W 2008 roku obcięłam z 15 miliardowego programu inwestycji 3 miliardy. Czyli nie jest tak, że obcinam wydatki w jednej dziedzinie, tylko w różnych, dlatego, że nie możemy się więcej zadłużać, bo są określone reguły prawa, które nam pozwalają na takie, a nie inne zadłużenie – tłumaczy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

    Pieniądze na ochronę zdrowia i pomoc społeczną w tym roku będą o 8 proc. niższe niż w 2011 roku, wydatki na kulturę i bezpieczeństwo o 10 proc. Zaś 14-procentowy spadek odnotowujemy w sporcie i rekreacji. Z kolei wydatki na promocję wzrosną  - i to o 35 proc. i wyniosą 78 mln złotych.

    Nie wiadomo jednak, czy te wydatki się zwrócą.

     – Przede wszystkim najpierw to inwestujemy, bo nas to kosztuje po pierwsze. Po drugie, tak jak mówił mi burmistrz Berlina, to dopiero za dwa lata możemy zobaczyć, czy przyszły z tego jakieś efekty, czy nie. Czy będzie więcej turystów, osób przyjeżdżać. Czy na pewno będą spędzać tutaj czas, wydawać pieniądze na hotele, na restauracje, to jest ta głównie droga, dzięki której można zarobić w mieście w ciągu najbliższych 2 lat. Miejmy nadzieję, że w Polsce też się tak stanie – liczy prezydent stolicy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.