Newsy

PARP: Będziemy wspierać firmy wchodzące na rynek chiński

2012-04-26  |  16:06
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Przekazywanie przedsiębiorcom informacji i wiedzy o Chinach oraz promowanie możliwości współpracy – w ten sposób Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zamierza w najbliższym czasie pomagać polskim firmom, które są zainteresowane rynkiem chińskim. PARP chce wspierać również klastry mające zasięg międzynarodowy. Takie powiązania kooperacyjne mają największe szanse na dużym rynku chińskim – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

     – Bardzo ważna jest – co pokazuje wizyta delegacji z Chin – współpraca w zakresie promocji wspierania małych i średnich firm – podkreśla prezes PARP podczas Forum Gospodarczego Polska-Europa Środkowa-Chiny.

    Wczoraj wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak i minister handlu Chin Chen Deming podpisali porozumienie w sprawie promocji wymiany i współpracy małych i średnich przedsiębiorstw. Jak zapowiada prezes PARP, Agencja również zamierza się w tę promocję zaangażować. Chce przede wszystkim postawić na działania informacyjno-edukacyjne. 

     – Na pewno bardzo ważna i potrzebna jest wiedza na temat prowadzenia biznesu, otoczenia prawnego, np. w zakresie własności intelektualnej, ale również przygotowanie przedsiębiorców, którzy wyjeżdżają na targi czy misje w tym zakresie. W najbliższym czasie planujemy taką serię seminariów we współpracy z Europejskim Centrum Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Chinach, w których wezmą udział wykładowcy z Chin i uznani eksperci w tym zakresie – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Dodatkowo PARP planuje również organizację dwóch misji we wrześniu na targi dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które odbędą się w Chengdu w Chinach.

    To nie jedyny rodzaj wsparcia, jaki oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Firmy zainteresowane wejściem na chiński rynek mogą również skorzystać z programu dofinansowania inwestycji na rynkach zagranicznych „Paszport do Eksportu”. W tym roku PARP przeprowadzi trzy konkursy, na które przewidziano pulę 324 mln zł.

     – W ramach tego programu przedsiębiorcy, którzy chcą wejść na rynek chiński, będą mogli uzyskać dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z udziałem w targach i misjach, kosztów doradztwa finansowego w pozyskiwaniu finansowania związanego z rozwojem działalności eksportowej czy doradztwa w zakresie strategii promocyjnej na chińskim rynku – wymienia prezes PARP.

    Jak podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak zainteresowanie przedsiębiorców oferowanymi im formami pomocy jest duże. Dodaje jednak, że nie wszystkie polskie firmy odpowiadają pod względem wielkości na zapotrzebowanie chińskiego rynku.

     – Z tego powodu staramy się wspierać powiązania kooperacyjne. Ważną rolę we wchodzeniu na rynek chiński mogą odegrać klastry, które mają zasięg międzynarodowy. Przykładem takiej aktywności jest klaster „Dolina Lotnicza”, który już działa na rynku chińskim – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    W ramach rządowego programu Go China PARP uruchomił portal, na którym gromadzone są najważniejsze i najbardziej przydatne informacje dla inwestorów, eksporterów i importerów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.