Newsy

PARP: Będziemy wspierać firmy wchodzące na rynek chiński

2012-04-26  |  16:06
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Przekazywanie przedsiębiorcom informacji i wiedzy o Chinach oraz promowanie możliwości współpracy – w ten sposób Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zamierza w najbliższym czasie pomagać polskim firmom, które są zainteresowane rynkiem chińskim. PARP chce wspierać również klastry mające zasięg międzynarodowy. Takie powiązania kooperacyjne mają największe szanse na dużym rynku chińskim – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.

     – Bardzo ważna jest – co pokazuje wizyta delegacji z Chin – współpraca w zakresie promocji wspierania małych i średnich firm – podkreśla prezes PARP podczas Forum Gospodarczego Polska-Europa Środkowa-Chiny.

    Wczoraj wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak i minister handlu Chin Chen Deming podpisali porozumienie w sprawie promocji wymiany i współpracy małych i średnich przedsiębiorstw. Jak zapowiada prezes PARP, Agencja również zamierza się w tę promocję zaangażować. Chce przede wszystkim postawić na działania informacyjno-edukacyjne. 

     – Na pewno bardzo ważna i potrzebna jest wiedza na temat prowadzenia biznesu, otoczenia prawnego, np. w zakresie własności intelektualnej, ale również przygotowanie przedsiębiorców, którzy wyjeżdżają na targi czy misje w tym zakresie. W najbliższym czasie planujemy taką serię seminariów we współpracy z Europejskim Centrum Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Chinach, w których wezmą udział wykładowcy z Chin i uznani eksperci w tym zakresie – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Dodatkowo PARP planuje również organizację dwóch misji we wrześniu na targi dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które odbędą się w Chengdu w Chinach.

    To nie jedyny rodzaj wsparcia, jaki oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Firmy zainteresowane wejściem na chiński rynek mogą również skorzystać z programu dofinansowania inwestycji na rynkach zagranicznych „Paszport do Eksportu”. W tym roku PARP przeprowadzi trzy konkursy, na które przewidziano pulę 324 mln zł.

     – W ramach tego programu przedsiębiorcy, którzy chcą wejść na rynek chiński, będą mogli uzyskać dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z udziałem w targach i misjach, kosztów doradztwa finansowego w pozyskiwaniu finansowania związanego z rozwojem działalności eksportowej czy doradztwa w zakresie strategii promocyjnej na chińskim rynku – wymienia prezes PARP.

    Jak podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak zainteresowanie przedsiębiorców oferowanymi im formami pomocy jest duże. Dodaje jednak, że nie wszystkie polskie firmy odpowiadają pod względem wielkości na zapotrzebowanie chińskiego rynku.

     – Z tego powodu staramy się wspierać powiązania kooperacyjne. Ważną rolę we wchodzeniu na rynek chiński mogą odegrać klastry, które mają zasięg międzynarodowy. Przykładem takiej aktywności jest klaster „Dolina Lotnicza”, który już działa na rynku chińskim – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    W ramach rządowego programu Go China PARP uruchomił portal, na którym gromadzone są najważniejsze i najbardziej przydatne informacje dla inwestorów, eksporterów i importerów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.