Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
PARP: Będziemy wspierać firmy wchodzące na rynek chiński
Przekazywanie przedsiębiorcom informacji i wiedzy o Chinach oraz promowanie możliwości współpracy – w ten sposób Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zamierza w najbliższym czasie pomagać polskim firmom, które są zainteresowane rynkiem chińskim. PARP chce wspierać również klastry mające zasięg międzynarodowy. Takie powiązania kooperacyjne mają największe szanse na dużym rynku chińskim – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
– Bardzo ważna jest – co pokazuje wizyta delegacji z Chin – współpraca w zakresie promocji wspierania małych i średnich firm – podkreśla prezes PARP podczas Forum Gospodarczego Polska-Europa Środkowa-Chiny.
Wczoraj wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak i minister handlu Chin Chen Deming podpisali porozumienie w sprawie promocji wymiany i współpracy małych i średnich przedsiębiorstw. Jak zapowiada prezes PARP, Agencja również zamierza się w tę promocję zaangażować. Chce przede wszystkim postawić na działania informacyjno-edukacyjne.
– Na pewno bardzo ważna i potrzebna jest wiedza na temat prowadzenia biznesu, otoczenia prawnego, np. w zakresie własności intelektualnej, ale również przygotowanie przedsiębiorców, którzy wyjeżdżają na targi czy misje w tym zakresie. W najbliższym czasie planujemy taką serię seminariów we współpracy z Europejskim Centrum Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Chinach, w których wezmą udział wykładowcy z Chin i uznani eksperci w tym zakresie – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.
Dodatkowo PARP planuje również organizację dwóch misji we wrześniu na targi dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które odbędą się w Chengdu w Chinach.
To nie jedyny rodzaj wsparcia, jaki oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Firmy zainteresowane wejściem na chiński rynek mogą również skorzystać z programu dofinansowania inwestycji na rynkach zagranicznych „Paszport do Eksportu”. W tym roku PARP przeprowadzi trzy konkursy, na które przewidziano pulę 324 mln zł.
– W ramach tego programu przedsiębiorcy, którzy chcą wejść na rynek chiński, będą mogli uzyskać dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z udziałem w targach i misjach, kosztów doradztwa finansowego w pozyskiwaniu finansowania związanego z rozwojem działalności eksportowej czy doradztwa w zakresie strategii promocyjnej na chińskim rynku – wymienia prezes PARP.
Jak podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak zainteresowanie przedsiębiorców oferowanymi im formami pomocy jest duże. Dodaje jednak, że nie wszystkie polskie firmy odpowiadają pod względem wielkości na zapotrzebowanie chińskiego rynku.
– Z tego powodu staramy się wspierać powiązania kooperacyjne. Ważną rolę we wchodzeniu na rynek chiński mogą odegrać klastry, które mają zasięg międzynarodowy. Przykładem takiej aktywności jest klaster „Dolina Lotnicza”, który już działa na rynku chińskim – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak.
W ramach rządowego programu Go China PARP uruchomił portal, na którym gromadzone są najważniejsze i najbardziej przydatne informacje dla inwestorów, eksporterów i importerów.
Czytaj także
- 2025-03-05: Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2025-01-03: W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.