Mówi: | Dariusz Stefański |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | PCC Intermodal |
PCC Intermodal inwestuje w nowe terminale kontenerowe, choć obecny stan infrastruktury kolejowej utrudnia transport
Modernizacja infrastruktury kolejowej znacznie utrudnia rozwój transportu intermodalnego, czyli opartego na więcej niż jednym środku transportu. W związku z trwającymi pracami średnia prędkość pociągów od dwóch lat spada. Sytuacja poprawi się dopiero po zakończeniu remontów w 2015 r. Mimo to PCC Intermodal cały czas inwestuje w nowe terminale kontenerowe.
– Staramy się budować siatkę połączeń intermodalnych w oparciu o nowoczesne terminale. Wybudowaliśmy pierwszy etap Kutna, rozpoczynamy budowę Brzegu Dolnego. Inwestujemy w Gliwicach i we Frankfurcie nad Odrą. Lada moment powinniśmy przejąć następne miejsce, gdzie będziemy budować kolejny terminal – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.
Trwa budowa terminala Intermodal Container Yard w Zajączkowie Tczewskim, który ma służyć jako zaplecze dystrybucyjno-przeładunkowe portów w Trójmieście.
Spółka, która jest liderem wśród prywatnych przewoźników intermodalnych w Polsce, chce w ciągu najbliższych 4-5 lat uruchomić nawet osiem nowych terminali. Mają one przyciągnąć nowych klientów ze wszystkich branż.
PCC Intermodal inwestuje w terminale pomimo tego, że obecnie infrastruktura kolejowa nie ułatwia przewozów intermodalnych.
– Prędkości trakcyjne są coraz mniejsze, ponieważ inwestycje na infrastrukturze idą pełną parą. Z tego tytułu mamy bardzo dużo zamknięć – podkreśla Dariusz Stefański.
To powoduje, że czasy przejazdów są coraz dłuższe. Dlatego firmy, ze względu na mniejszą efektywność przewozów kolejowych, często wybierają transport drogowy.
– Taki stan będziemy musieli zaakceptować przez jeszcze najbliższe 12-24 miesiące – prognozuje prezes PCC Intermodal.
Stefański zauważa, że nawet zakończenie poszczególnych inwestycji modernizacyjnych nie poprawia sytuacji, bo prace natychmiast zaczynają się na kolejnym odcinku. Na najważniejszych dla spółki osiach transportowych, czyli północ-południe oraz zachód-wschód, poprawy nie należy na razie oczekiwać. Według Stefańskiego średnie prędkości pociągów towarowych rzędu 50-60 km/h, czyli na poziomie unijnej normy będą do osiągnięcia dopiero w czerwcu 2015 r. W tej chwili w Polsce średnia prędkość jest nawet o połowę mniejsza.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Prawo
Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.
Konsument
Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.