Newsy

PGNiG ma nowego prezesa

2012-03-07  |  13:41
Supernews
Mówi:Dariusz Olszewski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:TDI Corporate Finance
  • MP4

    Od 19 marca gazowa spółka będzie mieć nowego prezesa. Dziś na dwuletnią kadencję Rada Nadzorcza powołała Grażynę Piotrowską-Oliwę.

     - W ocenie Rady Nadzorczej PGNiG SA Pani Grażyna Piotrowska-Oliwa spełniła oczekiwania w kontekście wymagań stawianych kandydatom i posiada kompetencje do pełnienia funkcji Prezesa Zarządu PGNiG SA - informuje spółka w komunikacie.

    Jednocześnie informuje, że wciąż trwa procedura konkursowa na stanowiska wiceprezesa ds. korporacyjnych oraz wiceprezesa ds. handlowych.

    W marcu 2011 Grażyna Piotrowska-Oliwa została członkiem zarządu PKN Orlen na wniosek ministra skarbu państwa. Wcześniej przez 2 lata była prezesem zarządu PTK Centertel, pracowała też dla Telekomunikacji Polskiej. Do 2000 roku była Naczelnikiem Wydziału Spółek Strategicznych i Instytucji Finansowych w MSP. Zajmowała się branżą finansową i telekomunikacyjną.

    Stanowiska zachowają dotychczasowi wiceprezesi PGNiG: Sławomir Hinc, Radosław Dudziński, Mirosław Szkałuba i Marek Karabuła.

    Przed nowym zarządem dużo wyzwań.

     - To jest bardzo szczególny okres dla firmy. Po pierwsze, sprawa sporu arbitrażowego z Gazprom, ale też program uwolnienia rynku gazu. Rynek gazu w Polsce de facto nie jest rynkiem. Jest jeden dostawca, jedna firma dominująca - mówi Dariusz Olszewski, prezes firmy doradczej TDI Corporate Finance.

    Jego zdaniem w najbliższym czasie rynek gazu powinien pójść tą samą drogą, co rynek elektroenergetyczny.

     - W tym sektorze urynkowienie dokonało się już bardzo dawno, było związane z szeregiem działań i przekształceniami w firmach energetycznych. Chodzi przede wszystkim o rozdzielenie działalności dystrybucyjnej od obrotu energią elektryczną. Przede wszystkim jest pewna liczba graczy na tym rynku i instytucje, takie jak Towarowa Giełda Energii - uważa Dariusz Olszewski.

    I dodaje, że w przypadku rynku gazu to nie będzie łatwe zadanie.

     - To nie będzie na pewno proces szybki, bo na razie mamy określoną strukturę instytucjonalną. Ważne jest, że nowy zarząd ma właśnie takie doświadczenie, jeżeli chodzi o sprawy regulacyjne. Na pewno to będzie jedno z głównych zadań nowego zarządu - podkreśla prezes TDI Corporate Finance.

    Wśród innych wyzwań, przed którymi stanie nowy zarząd wymienia też inwestycje zagraniczne koncernu, m.in. na Morzu Północnym i krajowe, związane z poszukiwaniami gazu łupkowego.

     - Ja oceniam pozytywnie ten zarząd. Uważam, że tym zadaniom, które stoją w tej chwili przed PGNiG, zarząd na pewno sprosta - uważa Dariusz Olszewski.

    PGNiG funkcjonowało bez prezesa od początku roku. W połowie grudnia dymisję złożył dotychczasowy prezes Michał Szubski. Oficjalnym powodem był brak decyzji URE w sprawie podwyżek taryf gazowych. Postępowanie w tej sprawie jeszcze trwa. Według zapewnień prezesa URE decyzja powinna zapaść najpóźniej w przyszłym tygodniu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Transport

    LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

    – Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

    Firma

    Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

    Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

    Transport

    80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

    Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

    Sport

    Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

    Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.