Newsy

PGNiG planuje pozbyć się koncesji zagranicznych. Analizuje rynek

2013-02-08  |  06:50
Mówi:Grażyna Piotrowska-Oliwa
Funkcja:Prezes
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4

    Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zapowiada zmiany w aktywach zagranicznych. Wszystkie będą konsolidowane wokół nowej spółki, która zastąpi PGNiG Norway. Gazowy koncern robi przegląd koncesji na dalekich rynkach, w Pakistanie, Libii i Egipcie, i analizuje, których będzie mógł się pozbyć. Choć – jak zastrzega prezes PGNiG – nie za wszelką cenę.

    Grażyna Piotrowska-Oliwa podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że spółka będzie koncentrować się na inwestycjach na rynku polskim i norweskim.

     – To jest w tej chwili naszym priorytetem – zapowiada prezes PGNiG.

    Zgodnie z przyjętą strategią koncern będzie starał się konsolidować swoje aktywa zagraniczne wokół PGNiG Norway, którą docelowo zastąpi PGNiG International. Chodzi o koncesje w Pakistanie, Libii i Egipcie. Spółka analizuje, które z nich mogą trafić na sprzedaż.

     – Robimy przegląd tych koncesji. Dopiero rozpoczynamy proces, trwają analizy. Musimy zrobić wszystko zgodnie z przepisami prawa, czyli będzie otwarty przetarg – wyjaśnia Grażyna Piotrowska-Oliwa. – Będzie wybrany doradca, który będzie koordynował taki proces, bo też nie za każdą cenę możemy i będziemy chcieli się koncesji pozbywać.

    Prezes zapewnia, że spółka będzie przyglądać się każdej ofercie, o ile zaproponowana cena „będzie godna rozpatrzenia”.

    Przygotowania do debiutu spółki poszukiwawczej

    PGNiG szykuje się też do debiutu giełdowego nowej spółki z grupy, czyli Exalo Drilling. To działający od 1 lutego br. podmiot, który powstał po połączeniu się pięciu spółek wiertniczo-serwisowych (PNiG Kraków, PNiG Jasło, PNiG NAFTA, PN „Diament” i ZRG Krosno).

     – Prospekt jest przygotowany. Exalo Drilling, czyli nasza spółka prowadząca wiercenia, będzie gotowa do debiutu do końca połowy tego roku – zapewnia Grażyna Piotrowska-Oliwa

    PGNiG wiąże ze spółką duże nadzieje. Już jest jedną z największych z branży poszukiwawczej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.