Newsy

PGNiG planuje przejęcia sieci ciepłowniczych oraz firm w sektorze wydobycia

2015-09-18  |  06:55
Mówi:Mariusz Zawisza
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4
  • Liberalizacja rynku gazu wymusza zmiany w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie. Programy poprawy efektywności i rabaty oferowane klientom mają pomóc spółce wzmacniać pozycję na krajowym rynku. PGNiG chce także rozwijać sektor wytwarzania ciepła i rozważa przejęcia sieci ciepłowniczych. Motorem wzrostu ma być także segment wydobycia – także tu spółka nie wyklucza akwizycji. 

    PGNiG uważa, że polski rynek jest gotowy na rezygnację z taryf gazowych. Pełna liberalizacja rynku wymusza jednak zmiany w spółce.

    To oznacza bardzo radykalny i intensywny Program Poprawy Efektywności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Mariusz Zawisza, prezes zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. – Chcemy poprawiać efektywność, stawać się dużo bardziej sprawni operacyjnie. Będzie to możliwe dzięki niższym kosztom. A efektami chcemy się podzielić również z klientami, dając im upusty i rabaty tak, by nadal byli z nami.

    Zużycie gazu w Polsce systematycznie rośnie. Resort gospodarki szacuje, że w tym roku zwiększy się ono z 15 do 15,4 mld m3, a za kilka lat zużycie wzrośnie do 20 mld m3 gazu. W kraju przybywa przemysłowych klientów, rośnie też liczba Polaków korzystających z tego surowca. GUS podaje, że przekracza ona 20 mln i w ciągu 10 lat zwiększyła się o blisko 400 tys. Na tym rynku największym graczem pozostaje PGNiG. Spółka będzie dążyć do pozostania liderem sprzedaży na rynku gazu oraz preferowanym dostawcą dla wszystkich segmentów klientów.

    Jasno określiliśmy to w przyjętej w grudniu strategii – zaznacza Mariusz Zawisza. – Chcemy utrzymywać wartość w biznesie obrotu detalicznego i hurtowego, czyli dalej być graczem, który z sukcesem handluje gazem. Mówimy jasno o tym, że będziemy maksymalizować wartość w naszych aktywach infrastrukturalnych – mam tu na myśli Polską Spółkę Gazownictwa, czyli dystrybutora gazu, oraz PGNiG Termikę, czyli biznes, który wytwarza ciepło i prąd.

    Zgodnie z przyjętą przez PGS strategią wolumen dystrybuowanego do odbiorców gazu ma wzrosnąć z 10 mld m3 do 12,4 mld m3 w 2022 roku. Co roku spółka chce przeznaczać ponad 1 mld zł na inwestycje w budowę i modernizację gazociągów.

    Mamy apetyt na akwizycję sieci ciepłowniczych – zapowiada Zawisza. – Mówimy również o tym, że siłą napędową naszego wzrostu będzie upstream [wydobycie], szczególnie upstream międzynarodowy.

    Spółka chce zwiększać wolumen produkcji ropy i gazu za granicą poprzez zakup aktywów poszukiwawczo-wydobywczych.

    Zgodnie ze strategią w latach 2014-2022 nakłady inwestycyjne PGNiG sięgną 40-50 mld zł, a zysk EBITDA wzrośnie do ok. 7 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Bankowość

    J. Kwieciński: Firmy mogą liczyć na większe wsparcie z następnego budżetu UE. Priorytetem będzie finansowanie prac badawczo-rozwojowych

    Wspieranie innowacyjności polskich firm poprzez finansowanie prac badawczo-rozwojowych jest priorytetem w polityce spójności w tej perspektywie finansowej – mówi minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. W przyszłej perspektywie środków na ten cel ma być jeszcze więcej. Dzięki unijnym środkom Polska nadrabia dystans dzielący ją od najbogatszych gospodarek Europy. Za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, który wdraża instrumenty finansowe z obecnej perspektywy unijnej, do polskich firm trafiają znaczące sumy z Unii Europejskiej, m.in. na rozwój innowacji. Wartość innowacyjnych projektów inwestycyjnych, które otrzymają dofinansowanie z BGK, to ponad 13 mld zł.

    Motoryzacja

    Młodych kierowców gubi brawura i małe doświadczenie. Powodują najwięcej wypadków drogowych

    Młodzi kierowcy w wieku 18–24 lata stanowią największą grupę zarówno sprawców, jak i ofiar wypadków drogowych. Tylko w Polsce w 2018 roku z 31,7 tys. wypadków ponad 5 tys. spowodowali właśnie młodzi kierowcy. Gubi ich szybka jazda i skłonność do brawury w połączeniu z brakiem doświadczenia oraz stosunkowo niewielkimi umiejętnościami. Niezbędną wiedzę mogą zdobyć na szkoleniach z zawodowymi kierowcami.

    Transport

    GDDKiA zlikwiduje przed wakacjami nieczynny punkt poboru opłat na A2. Bez dotkliwych strat dla kasy państwa

    Jeszcze przed sezonem wakacyjnym zostanie zlikwidowany uciążliwy dla kierowców, nieczynny punkt poboru opłat na pruszkowskim węźle autostrady A2. Dzięki temu kierowcy będą mieć do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i nie będą zmuszeni zwalniać – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wpływy z przejazdu samochodów do 3,5 tony nie będą na tym odcinku wpływać do kasy państwa, ale nie spowoduje to większych strat dla budżetu, bo i tak 70–80 proc. wpływów z systemu poboru do państwowej kasy opłat generują pojazdy ciężkie.

    Regionalne - Dolnośląskie

    Pod Wrocławiem rozpoczął działalność zakład do przeglądu i naprawy silników samolotowych m.in. Lufthansy. Inwestycja warta jest 1 mld zł

    Powstający za miliard złotych zakład XEOS w Środzie Śląskiej, gdzie do przeglądu i naprawy trafiają najnowocześniejsze silniki wykorzystywane m.in. w samolotach Lufthansy, rozpoczął już działalność. Właśnie rusza drugi etap inwestycji – budowa specjalistycznej komory do testowania silników samolotowych. Taki element ma na wyposażeniu tylko kilka zakładów na świecie. Jednocześnie firma cały czas rekrutuje pracowników, których docelowo ma być ponad 600.