Mówi: | Marcin Tarczyński |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Polska Izba Ubezpieczeń |
PIU: skłonność Polaków do ubezpieczania nie zwiększa się
Mimo nasilających się skutków ekstremalnych zjawisk pogodowych, Polacy wciąż niechętnie ubezpieczają swój dobytek. Sprzedaż ubezpieczeń majątkowych wzrosła wprawdzie w pierwszym kwartale tego roku o około 10 proc., ale nie poprawiło to znacząco statystyk. Tylko co trzeci z nas ubezpiecza swój dom. Nie pomagają apele ani zachęty. – Nie można powiedzieć, byśmy w ciągu ostatnich lat stali się jakoś bardzo przezornym społeczeństwem – ocenia Marcin Tarczyński, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Tegoroczne straty, spowodowane ulewnymi deszczami, nawałnicami, gradobiciem i porywistymi wiatrami liczone są w setkach milionów złotych.
– Trzeba wyraźnie powiedzieć, że zjawisk pogodowych w mniejszej bądź większej skali jest w Polsce coraz więcej i występują co roku – przyznaje Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Niestety, skłonność Polaków do ubezpieczania nie zwiększa się.
Sprzedaż ubezpieczeń majątkowych wprawdzie rośnie – w przypadku ubezpieczeń majątkowych o 10 proc. w pierwszym kwartale tego roku – ale z wynikiem 30 proc. ubezpieczonych gospodarstw domowych, pozostajemy daleko w tyle za Niemcami (90 procent) czy Czechami (70 procent).
– Tam po prostu ludzie są przyzwyczajeni do tego, że mając jakikolwiek własny majątek, to naszym zadaniem jest o niego dbać – tłumaczy Tarczyński. – Nikt nie wynajmie mieszkania, które nie jest ubezpieczone, nikt nie kupi i nie sprzeda mieszkania, które nie jest ubezpieczone.
W Polsce polisę wykupują przede wszystkim ci, którzy już wcześniej doświadczyli niszczycielskich skutków zjawisk pogodowych.
– Mamy sygnały, że rośnie liczba ubezpieczonych na tych terenach, na których np. w 2010 roku była powódź – mówi ekspert PIU. – Ale nadal niechętnie ubezpieczamy się dobrowolnie.
Od lat trwają dyskusje, czy nie wprowadzić obowiązku ubezpieczania majątku. Zdaniem Marcina Tarczyńskiego, to tylko jedno z możliwych rozwiązań. Niekoniecznie najskuteczniejsze.
– Drugim rozwiązaniem jest edukacja ubezpieczeniowa – mówi ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Edukacja, mówiąca o tym, że ubezpieczenie w standardowej formie jest ochroną finansową przed tego typu zdarzeniami jak gradobicie, powódź, silne wiatry.
Marcin Tarczyński zapewnia, że dzisiejsze oferty towarzystw ubezpieczeniowych są niemalże kompleksowe, tzn. tak skonstruowane, by gwarantować ochronę ubezpieczeniową praktycznie od wszystkiego.
– Przewidują w swoich warunkach powódź, gradobicie, silne wiatry, wichury, huragany. Wszystko to plus bardziej zwyczajne ryzyka typu kradzież czy zalanie – wylicza.
Ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń nie wyklucza, że rosnące sumy wypłacanych odszkodowań, związane z tegorocznymi ekstremami pogodowymi wpłyną na wysokość składek ubezpieczeniowych. Chociaż – jak podkreśla – konkurencja na rynku ubezpieczeń jest tak duża, że ceny powinny utrzymywać się stabilnym poziomie.
– Pamiętajmy też o tym, że w ubezpieczeniu dobrowolnym cena nie może być dla nas podstawowym wyznacznikiem wyboru firmy – zwraca uwagę Marcin Tarczyński. – Musimy się ubezpieczyć porządnie, zapewniając sobie maksymalnie szeroki zakres ubezpieczenia. Dzisiaj za ubezpieczenie 100 tysięcy złotych majątku zapłacimy mniej więcej 100 złotych, zatem skalkulujmy sobie, czy na pewno stać nas na to, żeby nie mieć ubezpieczenia.
Czytaj także
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
- 2024-07-18: Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2024-06-03: Ministerstwo Zdrowia chce zakazać sprzedaży mentolowych wkładów do podgrzewaczy tytoniu. Według ekspertów doprowadzi to do wzrostu szarej strefy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.