Newsy

PKP Cargo chce przejąć czeskiego przewoźnika. Spółka podpisała list intencyjny w tej sprawie

2014-09-03  |  06:50

PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie potencjalnego przejęcia czeskiej spółki Advanced World Transport B.V. (AWT), jednego z największych prywatnych przewoźników towarowych w Europie. Porozumienie umożliwi rozpoczęcie negocjacji w sprawie warunków wiążących umowy. Najpóźniej w piątek rozpocznie się badanie due diligence, które poprzedzi ewentualną transakcję.

Podpisaliśmy właśnie list intencyjny w sprawie potencjalnego nabycia 100 proc. udziałów w AWT. Ta potencjalna transakcja może znacząco umocnić pozycję PKP Cargo w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, bo grupa ta jest znaczącym przewoźnikiem – mówi agencji Newseria Biznes Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

Porozumienie podpisane 1 września przyznaje spółce wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie ewentualnej transakcji w ciągu dziesięciu tygodni od dnia rozpoczęcia badania stanu przedsiębiorstwa due diligence. Ma ono rozpocząć się do 5 września.

– W ten sposób realizujemy naszą strategię, którą komunikowaliśmy inwestorom – podkreślił Purwin w czasie XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Mówiliśmy o rozwoju organicznym, ale nigdy nie wykluczaliśmy fuzji i przejęć. Mamy nadzieję, że dzięki temu PKP Cargo będzie mocniejsze w Polsce i regionie.

AWT jest jednym z największych prywatnych przedsiębiorstw w branży towarowego transportu kolejowego w Europie, mającym około 8 proc. udziałów w rynku czeskim. Swoje usługi świadczy przede wszystkim dla dużych zakładów przemysłowych w Europie Środkowej i Wschodniej. Specjalizuje się w przewozach towarów ciężkich i masowych, w tym węgla, stali oraz części samochodowych. Poza Czechami świadczy usługi na Słowacji, Słowenii, Węgrzech,w  Polsce, Niemczech, Rumunii, Bułgarii oraz Chorwacji. W ubiegłym roku przewiozła 12 mln ton towarów i zrealizowała pracę przewozową na poziomie 2 719 mln tonokilometrów brutto, wypracowując 282 mln euro przychodów ze sprzedaży.

Grupa zatrudnia około 2 tys. pracowników i zarządza taborem obejmującym około 160 lokomotyw i 5 tys. 100 wagonów. Należy do niej stale rozwijający się otwarty terminal transportu intermodalnego (łączącego różne rodzaje transportu) Ostrava-Paskov. Grupa obsługuje także około 60 bocznic kolejowych dla największych zakładów przemysłowych w Republice Czeskiej.

PKP Cargo, lider polskiego rynku przewozów, jest drugim największym operatorem w UE. W ubiegłym roku spółka przewiozła ponad 114 mln ton towarów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska

Według danych URE problem z rosnącą liczbą odmów przyłączenia do sieci z każdym rokiem mocno się pogłębia. – Ponad 80 GW odmów przyłączeniowych dla odnawialnych źródeł energii, które zaraportował Urząd Regulacji Energetyki za ub.r., to więcej, niż mamy w tej chwili mocy zainstalowanej w systemie, więc to jest naprawdę duża liczba – mówi Paweł Czyżak, analityk Ember. Jak wskazuje, problemy z przyłączaniem nowych mocy do sieci wynikają głównie z jej struktury wiekowej, ale dotyczą nie tylko Polski. – W regionie Europy Wschodniej infrastruktura jest starsza, mniej scyfryzowana. Duża część tej infrastruktury to jest jeszcze okres komunizmu i ona po prostu się starzeje, więc kraje takie jak Bułgaria, Czechy, Słowacja czy właśnie Polska napotykają już bariery na tyle istotne, że praktycznie nie da się przyłączać żadnych nowych mocy – mówi ekspert.

Prawo

Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych

15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Nauka

Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat

Wdrożenie systemu tankowania na orbicie okołoziemskiej umożliwi wydłużenie czasu eksploatacji obecnych satelitów nawet o 20 lat. Przełoży się to na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych dla operatów satelitarnych, wydłuży czas wykorzystania satelitów, co w efekcie zmniejszy liczbę kosmicznych śmieci. Obecnie w Europie nie istnieje podobne rozwiązanie, jednak polskie konsorcjum intensywnie pracuje nad jego opracowaniem. Zespół PIAP Space, we współpracy z naukowcami z Łukasiewicz – ILOT, rozwija technologie umożliwiające zbliżanie i oddalanie satelitów serwisowych od serwisowanych (tzw. Rendezvous and Proximity Operations, RPO), systemy dokowania oraz transferu paliwa, które zapewniają bezpieczne i niezawodne połączenie oraz przepływ paliw.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.