Newsy

PKP Intercity: kolejne 150 wagonów do remontu. W sierpniu przetarg

2012-07-30  |  06:50
Mówi:Janusz Malinowski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Intercity
  • MP4

    Modernizacji w PKP Intercity ciąg dalszy. W sierpniu przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na remont 150 kolejnych wagonów. W najbliższym czasie podpisze też kontrakt na zakup 25 nowych wagonów. Choć przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty, jak informuje prezes PKP Intercity, prawdopodobnie wygra go jedyny oferent – Zakłady Cegielskiego w Poznaniu.

    PKP Intercity stopniowo unowocześnia posiadany tabor. Przedstawiciele spółki podkreślają, że kolejne inwestycje mają prowadzić do skrócenia czasu podróży między poszczególnymi miastami i poprawy komfortu pasażerów.

     – W sierpniu planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację kolejnych 150 wagonów – zapowiada Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Na tym firma poprzestać nie zamierza. Zdaniem jej szefa, kolejne inwestycje, są tylko kwestią czasu.

     – W najbliższych tygodniach będziemy podpisywali kolejny kontrakt na zakup 25 nowych wagonów, w których standard jest naprawdę wysoki – mówi Janusz Malinowski. – Nasze najnowsze wagony zapewniają zdecydowanie wyższy standard niż jakikolwiek inny środek komunikacji.

    Kontrakt obejmuje dostarczenie 25 wagonów w 1,5 roku. Przewoźnik chce wydać na ten cel ponad 150 mln zł.

    Nowe wagony będą jeździły na trasie między Wrocławiem, Poznaniem a Gdynią. Jak podkreśla Janusz Malinowski, dzięki temu pasażerowie będą podróżować wygodnie i szybciej. Jeszcze niedawno podróż z Trójmiasta do Poznania zajmowała ponad 5,5 godziny. Teraz trwa około 3,5 godz. i według zapowiedzi szefa spółki kolejowej, wkrótce będzie jeszcze krótsza.

    Kontrakt na dostarczenie wagonów jest teraz dopinany na ostatni guzik.

     – Ostatecznie przetarg na wykonawcę nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale analizując oferty, co znane jest rynkowi, będą to Zakłady im. Hipolita Cegielskiego z Poznania – mówi prezes PKP Intercity.

    Oferta poznańskich zakładów była jedyną, jaka wpłynęła do spółki na ogłoszony w kwietniu przetarg.

    Cegielski jest również jedną z trzech firm, które podpisały z Intercity umowę na modernizację 68 wagonów. Wartość tego kontraktu to 180 mln zł. Nowy tabor będzie kursować na trasie Szczecin – Poznań – Wrocław – Kraków – Rzeszów – Przemyśl.

    Podobne zmiany czekają linie w całej Polsce. Pod koniec maja ubiegłego roku PKP Intercity zamówiło 20 bardzo szybkich pociągów Pendolino, które będą obsługiwały linię Gdynia – Warszawa – Kraków – Katowice.

     – Podroż z Warszawy do Gdańska skróci się docelowo do 2,5 godziny – zapowiada Janusz Malinowski, – Do Krakowa i Katowic trwać będzie 2 godziny i 10 minut.

    Jeśli nie będzie problemów z realizacją inwestycji, pociągi wejdą do eksploatacji w grudniu 2014 roku. Z zakupem nowych składów wiążą się kolejne inwestycje. Spółka zamierza zmodernizować linie trakcyjne oraz wybudować centrum serwisowe dla Pendolino w Warszawie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Finanse

    Warszawska giełda przyciąga coraz więcej funduszy ETF. Zainteresowanie inwestorów również rośnie

    Inwestorzy coraz chętniej skłaniają się ku pasywnemu inwestowaniu, które naśladuje np. ruch indeksów giełdowych. Jego zaletą są m.in. niższe opłaty za zarządzanie i większa dywersyfikacja portfela przy mniejszej liczbie transakcji. To powoduje rosnącą popularność funduszy ETF, które służą właśnie takiemu inwestowaniu. W ubiegłym roku wartość aktywów zgromadzonych w instrumentach tego typu przekroczyła 10 bln dol. – podaje GPW za ETFGI. W Polsce ten rynek wciąż jest niewielki, ale coraz prężniej się rozwija. Na warszawskim parkiecie notowanych jest już 11 funduszy ETF opartych na różnych instrumentach bazowych.

    Prawo

    Ponad 1,7 tys. e-rezydentów z Polski założyło w Estonii 450 firm. Na taki krok decyduje się coraz więcej przedsiębiorców

    Przybywa polskich firm, które planują przeniesienie działalności do Estonii. To kraj, który ze względu na przejrzysty system podatkowy czy niskie koszty prowadzenia działalności coraz częściej staje się pierwszym wyborem. Często decyduje o tym także potencjał tego rynku jako bramy do Skandynawii. Inna zaleta to łatwość założenia firmy w Estonii. Najprostszą metodą na przeniesienie działalności jest uzyskanie e-rezydencji. Z tego rozwiązania chętnie korzystają również Polacy, którzy założyli w Estonii już 450 firm.

    Firma

    Pandemia ujawniła w firmach luki kompetencyjne. Menedżerowie muszą na nowo uczyć się zarządzania zdalnymi zespołami

    Zmiany w organizacjach i na rynku pracy w ostatnich latach, dodatkowo te spowodowane  przez pandemię COVID-19, wymagają wdrożenia nowych modeli zarządzania i przywództwa oraz wykształcenia wśród menedżerów i pracowników nowych kompetencji. Eksperci wskazują, że już w tej chwili następuje powrót do bardziej zdecentralizowanych, partycypacyjnych modeli zarządzania, które wymagają rozwiniętych kompetencji miękkich i lepszej komunikacji z pracownikami. – Pandemia postawiła ogromne wyzwania przed ludźmi, którzy są odpowiedzialni za to, żeby pracownicy w firmie czuli się dobrze, mieli świadomość, w którym kierunku ta firma zmierza, identyfikowali się z nią i byli lojalni. Dzisiaj ten czynnik ludzki staje się absolutnie najważniejszy – mówi Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.

    Handel

    Przemysł odzieżowy w coraz większym stopniu truje środowisko. Do wyprodukowania zwykłego T-shirta potrzeba 2,5 tys. litrów wody

    Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na to, jakie ubrania kupuje, interesuje się strategią marki i dokładnie sprawdza metki. Choć już 2/3 Polaków deklaruje też, że są skłonni zapłacić więcej za tzw. etyczną modę, te deklaracje niekoniecznie idą jednak w parze z działaniami. Ubiegłoroczne badanie „Vogue’a”​ i BCG pokazuje, że 20-proc. wzrost ceny skutkuje bowiem spadkiem popytu nawet o 62 proc. – Co roku na wysypiska śmieci trafia ok. 39 mln ton ubrań. To są wielkie hałdy. Raporty pokazują, że kiedy liczba ludności na świecie wzrosła o 20 proc., to jednocześnie liczba produkowanych ubrań się podwoiła – podkreśla Magdalena Rusiłowicz z Działu Zrównoważonego Rozwoju Fundacji WWF Polska.