Newsy

Jest szansa dla firm na odzyskanie VAT-u od towarów przekazanych do celów marketingowych

2013-09-27  |  06:20
Mówi:Mirosława Zugaj
Funkcja:doradca podatkowy, menedżer
Firma:Grant Thornton
  • MP4
  • Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie orzekł, że podatnicy, którzy między 1 kwietnia 2011 r. a 1 kwietnia 2013 r. wydawali wyprodukowane przez siebie towary bezpłatnie w celach marketingowych, nie mieli obowiązku odprowadzania z tego tytułu VAT.  Eksperci radzą podatnikom, którzy zapłacili wówczas podatek, aby składali wnioski o jego odzyskanie.

    Sprawa dotyczy sytuacji, kiedy producent np. słodyczy przekazywał dużą partię swoich produktów do sklepów w celach marketingowych.

     –  Nie chodzi o przekazywanie próbek czy o tzw. prezenty o małej wartości, bo ich przekazanie co do zasady jest poza opodatkowaniem VAT. Chodzi o przekazywanie np. przez producenta słodyczy dużej partii tego produktu do supermarketów w celach reklamowych po to, żeby np. były rozdawane na degustacjach. Taka ilość towaru przekracza możliwość uznania tego za próbkę bądź za prezent o małej wartości, w związku z czym producent odprowadzał od takiego wydania podatek VAT – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosława Zugaj, doradca podatkowy, menedżer w firmie Grant Thornton.

    Orzeczenie olsztyńskiego WSA jest podstawą do ubiegania się o stwierdzenie nadpłaty VAT przez tych przedsiębiorców, którzy w ciągu wspomnianych dwóch lat przekazywali na cele reklamowe wyprodukowane przez siebie towary. 

     – Istotą wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 12 września br. jest to, że od kwietnia tego roku opodatkowaniu podlegają nieodpłatne przekazania towarów wyprodukowanych przez te podmioty. Natomiast w okresie między 1 kwietnia 2011  a 1 kwietnia 2013 wszyscy podatnicy, którzy wydawali bezpłatnie towary przez siebie wyprodukowane, nie mieli obowiązku odprowadzania z tego tytułu podatku VAT – tłumaczy Mirosława Zugaj.

    Obecnie obowiązujące przepisy mówią wprost, że obowiązek opodatkowania dotyczy wydania  towarów nie tylko nabytych, ale także wyprodukowanych lub zaimportowanych. 

     – Producenci nadal będą oczywiście przekazywać swoje towary wyprodukowane do celów marketingowych i reklamowych. Natomiast od kwietnia tego roku muszą te wydania opodatkowywać VAT, bo z tym dniem zmieniły się przepisy – reasumuje ekspertka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

    Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

    Prawo

    Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

    Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

    Firma

    Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

    Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.