Newsy

PKPP Lewiatan: konieczne są zmiany w podatkach dla małych i średnich firm

2013-02-13  |  06:30
Mówi:Rafał Iniewski
Funkcja:przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan
  • MP4

    Wprowadzenie metody kasowej dla osób fizycznych, uproszczeń ewidencyjnych dla podatników czy ułatwienia w płaceniu zaliczek podatkowych w ciągu roku – to niektóre propozycje zmian w prawie, przygotowane przez Radę Podatkową PKPP Lewiatan dla małych i średnich przedsiębiorstw. Mają one uprościć zakładanie nowych firm i ułatwić rozwój już istniejącym, bez zmniejszania wpływów do budżetu państwa.

    W Polsce, według badań dotyczących sektora małych i średnich przedsiębiorstw przygotowanych przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zdecydowana większość respondentów uważa, że utrudnieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej jest wysokość obciążeń w podatku dochodowym i VAT (odpowiednio 64,5 proc. i 73,8 proc.). Jednocześnie, odpowiednio 57,4 proc. oraz 60,4 proc. jako utrudnienie wskazuje nieprzejrzystość lub niejednoznaczność przepisów podatków dochodowych oraz VAT.

    W rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Rafał Iniewski, przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan podkreśla, że m.in. te badania skłoniły Radę do przygotowania propozycji zmian w prawie podatkowym dla małych i średnich firm.

     – Małe firmy mają więcej obciążeń administracyjnych niż duże. Dotyczy to przede wszystkim obowiązków ewidencyjnych, wypełniania dokumentów, sprawozdawczości. W związku z powyższym już na starcie mała firma ma pewne problemy w prowadzeniu działalności w takim samym rozmiarze jak duży przedsiębiorca – mówi Rafał Iniewski.

    Dlatego PKPP Lewiatan chce zmian w prawie po to, aby start i rozwój małych firm był łatwiejszy. Jednym z ważniejszych celów powinny być zmiany w obowiązkach ewidencyjnych.

     – Chodzi o to, aby podatnicy nie tracili czasu na wypełnianie sprawozdań, na prowadzenie szczegółowych ewidencji. Nowym pomysłem jest np. stworzenie uproszczonych ewidencji dla spółek. Dzisiaj uproszczone ewidencje mogą stosować podatnicy osoby fizyczne, natomiast spółki handlowe nie mogą – podkreśla Rafał Iniewski.

    Obecnie mikrospółki z ograniczoną odpowiedzialnością mają wiele obowiązków ewidencyjnych w zakresie rachunkowości i podatków. Wynika to także z dyrektywy UE. PKPP Lewiatan podkreśla, że uproszczenia dla spółek z o.o.  i niedawne wprowadzenie możliwości ich zakładania przez internet nie idą w parze ze zmniejszeniem obowiązków ewidencyjnych wobec mikrospółek z o.o. 

     – Jeśli tych uproszczeń w ewidencji dla mikrospółek nie będzie, liczba małych i średnich firm w Polsce nie wzrośnie – uważa Rafał Iniewski.

    PKPP Lewiatan chce także m.in. rozszerzenia zakresu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych czy wprowadzenia metody kasowej w podatku dochodowym

     – Ponadto należy uprościć płatności podatków w ciągu roku, np. wprowadzić zasadę, że zaliczka, która nie przekracza 1000 zł nie jest pobierana. Takie zaniechanie poboru zaliczek byłoby neutralne dla budżetu państwa, a z drugiej strony, zdjęłoby to z setek tysięcy małych i mikroprzedsiębiorców obowiązek odprowadzania, wpłacania, liczenia zaliczek w ciągu roku. W Polsce 2 miliony podmiotów, czyli 96 proc., to właśnie te podmioty najmniejsze. Można też uruchomić metodę kasową dla osób fizycznych, na wzór VAT, co by oznaczało rozpoznawanie przychodu dopiero w momencie otrzymania płatności – mówi Rafał Iniewski. 

    Rada Podatkowa uważa, że organy podatkowe powinny w ogóle zmienić podejście do małych i średnich firm.

     – Jest niewielka grupa podatników, procent, promil, która jest nastawiona na oszustwo świadome. Większość podatników te podatki płaci. Mimo że ma świadomość, że nigdy nie zostanie skontrolowana. Dlatego uważamy, że można odpuścić te procedury dla małych i średnich przedsiębiorstw – reasumuje Rafał Iniewski.

    Wszystkie te rekomendacje znalazły się w raporcie „Model podatkowy dla MSP”. Pakiet rekomendacji jest wynikiem konsultacji i badań Rady Podatkowej PKPP Lewiatan przeprowadzonych w trakcie ponad dwuletniego projektu „Świadomy podatnik”. Rozwiązania te obejmują także analizy m.in. Ministerstwa Finansów, Komisji Europejskiej, przedstawicieli świata nauki oraz doświadczenia PKPP Lewiatan. Założenia „Modelu podatkowego dla MSP” zostały przedstawione w Sejmie.

     – Czekamy na reakcje i zobaczymy co dalej. Jeżeli te reakcje będą pozytywne, to spróbujemy przejść na etap legislacji i tworzenia przepisów – podkreśla przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.