Mówi: | Katarzyna Rola-Stężycka |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Tax Care |
Świąteczny prezent z podatkiem
Zwyczaj obdarowywania się upominkami z okazji Świąt Bożego narodzenia dotyczy nie tylko osób prywatnych, ale także firm. Jednak przed sprawieniem komuś prezentu trzeba wiedzieć, jak interpretuje to fiskus. Dla kontrahentów podarunek jest bowiem źródłem przychodu.
– Wszystko zależy od tego, komu przekazujemy prezent. W zasadzie odbiorców możemy podzielić na trzy kategorie. Albo przekazujemy prezent kontrahentowi, albo przekazujemy go osobie, która nie jest naszym kontrahentem, ale też nie jest jednocześnie naszym pracownikiem. I trzecia kategoria, kiedy przekazujemy prezent pracownikowi – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Rola-Stężycka, ekspertka Tax Care.
Interpretacje podatkowe zależą właśnie od tego, do której kategorii zalicza się obdarowany. W przypadku wysyłki prezentu do kontrahenta, który również jest przedsiębiorcą, nadawca sprawami podatkowymi i rozliczaniem nie musi się interesować.
– W tym przypadku przedsiębiorca otrzymujący prezent powinien go rozpoznać jako swój przychód z działalności gospodarczej i odpowiednio rozliczyć – tłumaczy ekspertka Tax Care.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pozostałych kategorii, przy czym dla pracowników prezent może być przychodem, jeśli został zakupiony ze środków obrotowych (jako tzw. świadczenie nieodpłatne).
– Jeżeli prezent trafi do osoby, która nie jest pracownikiem i będzie miał charakter reklamowy, to w takiej sytuacji obowiązuje zwolnienie do kwoty 200 zł. W przypadku trzeciej kategorii – pracowników – zwolnienia już nie ma. I trzeba pamiętać, że obowiązek rozliczenia, pobranie zaliczki, wystawienia później PIT 8c spoczywa na pracodawcy jako płatniku – wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.
Ostrożnie należy też podchodzić do organizacji spotkań wigilijnych, szczególnie dla kontrahentów. To, czy wydatek będzie można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodów, zależy od ustalenia, czy ma on związek z uzyskiwanymi przychodami. A jeśli tak, to następnie należy sprawdzić, czy nie został wymieniony w katalogu w ustawach o PIT i CIT. To lista wydatków, które nawet jeżeli mają bezpośredni wpływ na uzyskiwany przychód, nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Wigilia dla kontrahentów może być wydatkiem na reprezentację nie zaliczanym do kosztów. Prościej jest w przypadku wigilii wyłącznie dla pracowników. Jeśli spotkanie ma charakter integracyjny i wiąże się z działalnością motywacyjną, można je zaliczyć do kosztów.
Czytaj także
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2025-01-16: Rośnie znaczenie zielonych certyfikatów w nieruchomościach. Przybywa ich również w mieszkaniówce
- 2024-12-24: Alicja Węgorzewska: Święta Bożego Narodzenia nie są o Mikołajku, prezentach czy światełkach. W tym czasie trzeba wracać myślami do Betlejem
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-12-16: Krystian Ochman: Zawsze odrzucałem różne propozycje na sylwestra, ale teraz wezmę udział w wyjątkowym koncercie. Stworzę duet z moim dziadkiem
- 2024-12-17: Wiktor Dyduła: W sylwestra po raz pierwszy będę pracował jako muzyk, a nie kelner
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-07-19: Samorządowe budżety będą niezależne od rządowych zmian w podatkach. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.