Newsy

ZBP o propozycji Rostowskiego: koszty poniosą klienci banków

2012-03-15  |  06:33
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4

    - Nowe obciążenia nie powinny zaskakiwać - mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich o pomyśle wprowadzenia w tym roku tzw. opłaty bankowej. Podatek proponowany przez ministra finansów miałby dwa razy w roku zasilać fundusz stabilizacyjny, z którego w razie potrzeby finansowana byłaby pomoc dla banków.

    Jacek Rostowski swoją zapowiedzią nowego podatku dla banków niewątpliwie zaskoczył słuchaczy XVIII Forum Bankowego. Tym bardziej, że opłata bankowa, zgodnie z planami resortu finansów, miałaby zacząć obowiązywać jeszcze w tym roku.

     - Wprowadzanie jakichkolwiek podatków w trakcie roku nie powinno mieć miejsca. Banki mają swoje plany finansowe, wiele z nich jest notowanych na parkiecie, w związku z tym takie nowe obciążenia nie powinny zaskakiwać - podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz podczas Forum Bankowego 2012.

    Zaskoczeni mogą być również klienci, na których banki przerzucą częściowo koszty związane z nową daniną.

     - Jest rzeczą naturalną, że koszty zazwyczaj są przekładane częściowo na klientów, zarówno depozytowych, jak i kredytowych, a częściowo na inwestorów. Na tym polega struktura i charakter tego biznesu. Przede wszystkim bardzo przestrzegałbym, żeby w tym okresie, kiedy potrzebni są nam dobrzy kredytobiorcy, którzy mają dobre projekty, nie wyeliminować kolejnych dużych grup z tego dostępu do kredytowania - ostrzega Krzysztof Pietraszkiewicz.

    Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów opłata bankowa miałaby trafiać na specjalny fundusz stabiliizacyjny, w którym gromadzono by pieniądze na doraźną pomoc dla banków. Fundusz byłby częścią Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

    Sposób naliczania opłaty ma być różny dla banków krajowych i dla oddziałów banków zagranicznych. W obu przypadkach podatek miałby być uiszczany dwa razy do roku.

     - Będziemy o tym dyskutować - zapewnia prezes ZBP.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.