Newsy

Polacy coraz chętniej zaciągają kredyty. Pozytywny sygnał dla naszej gospodarki.

2013-08-26  |  06:00
Mówi:Jakub Borowski
Funkcja:Główny ekonomista
Firma:Credit Agricole
  • MP4
  • – W lipcu mieliśmy do czynienia z wyraźnym przyspieszeniem akcji kredytowej – ocenia Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole. Polacy pożyczali pieniądze z myślą o zakupach samochodów, sprzętu RTV i AGD, mebli i remontach mieszkań. Powinno to znaleźć swoje odzwierciedlenie w bieżących wynikach gospodarczych, w tym danych o sprzedaży detalicznej w lipcu, które dziś publikuje GUS.

     – W najbliższych kwartałach czynnikami, które nadal będą oddziaływać w kierunku przyśpieszenia wzrostu gospodarczego w Polsce będzie eksport i konsumpcja prywatna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole.

    Wciąż jednak dalecy jesteśmy od boomu konsumpcyjnego. Bezrobocie przekracza 13 proc., a dochody gospodarstw domowych rosną w wolnym tempie.

     – Możemy natomiast oczekiwać stopniowego przyspieszenia wzrostu konsumpcji prywatnej dzięki niskiej inflacji oraz dzięki zwiększeniu dostępności kredytów konsumpcyjnych przez banki – tłumaczy ekspert.

    Zwiększenie dostępności kredytów konsumpcyjnych, to efekt zmian w rekomendacji T. Banki mogą stosować uproszczone metody oceny zdolności kredytowych, dzięki czemu łatwiej jest dziś pożyczyć pieniądze niż jeszcze kilka miesięcy temu.

     – Polacy korzystają z tych pieniędzy, by współfinansować wydatki. To przełoży się oczywiście na popyt w gospodarce – tłumaczy Borowski.

    Kredyty nie tylko są łatwiej dostępne, ale także niżej oprocentowane. Finansowanie zakupów nawet kartą kredytową stało się więc tańsze. Ich oprocentowanie nie może przekroczyć czterokrotności stawki lombardowej NBP.

    – W sytuacji, w której stopy procentowe w Polsce, w tym stopa lombardowa, znacząco spadły, również oprocentowanie kredytów konsumpcyjnych w karatach kredytowych jest również znacząco niższe – wyjaśnia tę zależność główny ekonomista Credit Agricole.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.