Mówi: | Stanisław Kijowski, strategy director, ING Bank Śląski Monika Borycka, założycielka TrendRadar |
Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
Aż 93 proc. Polaków uważa, że technologie ułatwiają im życie, oszczędzając czas i umożliwiając wykonywanie różnych czynności. Ponad połowa jest zainteresowana tzw. superaplikacjami, które pozwoliłyby im załatwiać naraz wiele spraw. Podobny odsetek badanych jest też skłonny zapłacić więcej za usługi, które w czymś ich wyręczają. Za tym oczywiście idą pewne obawy. Z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika, że najpowszechniejsze dotyczą obszaru danych osobowych i transparentności. Dlatego, pomimo pozytywnego stosunku do technologii i docenienia jej zalet, jednocześnie chcą zachować nad nią kontrolę i nie chcą rezygnować z podejmowania decyzji.
Polacy są co do zasady otwarci na automatyzację i nowe technologie, dostrzegając wiele korzyści z nimi związanych, ale pod warunkiem że mają nad nimi poczucie kontroli – pokazało sierpniowe badanie agencji Minds & Roses na zlecenie ING Banku Śląskiego, przeprowadzone na grupie tysiąca internautów korzystających z usług banków. Sondaż miał na celu sprawdzenie ich ogólnego nastawienia do technologii – skojarzeń i obaw, jakie ona wywołuje – oraz tzw. technologii asystenckich, czyli rozwiązań, które sugerują działania bądź wyręczają użytkowników w pewnych czynnościach.
– Korzyści, jakie dostrzegamy w korzystaniu z nowych technologii, to przede wszystkim ułatwienie życia i wyręczanie nas, użytkowników, w pewnych czynnościach. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika też, że zdaniem 71 proc. Polaków wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych daje im większe poczucie kontroli, a ponad 60 proc. zgodziło się z tym, że technologia daje im większą wiedzę i poszerza ich możliwości działania – mówi agencji Newseria Biznes Stanisław Kijowski, strategy director w ING Banku Śląskim.
Polacy wskazywali, że technologia oferuje im oszczędność czasu (64 proc.), ułatwia wykonywanie różnych czynności (44 proc.) i upraszcza skomplikowane procedury (34 proc.), a z rozwiązań technologicznych można na dodatek korzystać o każdej porze (53 proc.). Tylko 6 proc. badanych nie dostrzegło w nich żadnych korzyści.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika też, że – choć Polacy mają pozytywny stosunek do technologii i doceniają jej zalety – to jednocześnie chcą zachować nad nią kontrolę i nie chcą rezygnować z podejmowania decyzji. Aż 72 proc. badanych zadeklarowało, że lubi, kiedy technologia daje im wybór. Popularnością nie cieszy się też idea pełnej automatyzacji – aż 68 proc. badanych uważa, że wykorzystywanie sztucznej inteligencji w sprawach finansowych powinien nadzorować człowiek, a tylko 32 proc., że sztuczna inteligencja powinna być wykorzystywana przez banki
– Konsumenci oczekują przede wszystkim kontroli nad technologią – mówi strategy director w ING Banku Śląskim. – Ta kontrola powinna dotyczyć transparentności działania technologii, z których korzystamy, ale również takiego przekonania, że technologia powinna nam oferować pewnego rodzaju ułatwienia, podpowiadać nam rozwiązania, oferować możliwości. Natomiast konsumenci są bardzo silnie przekonani, że wciąż to oni powinni podejmować tę ostateczną decyzję, czyli zwyczajnie chcą trzymać kierownicę.
Ponad połowa Polaków jest zainteresowana tzw. superaplikacjami, które pozwoliłyby im załatwiać naraz wiele spraw – 52 proc. badanych zgodziło się ze stwierdzeniem „chciał(a)bym, żeby jedna aplikacja mogła odpowiadać za jak najwięcej rzeczy, ponieważ męczy mnie korzystanie z wielu aplikacji”. Co ciekawe 55 proc. badanych jest też skłonnych zapłacić więcej za usługi, które w czymś ich wyręczają.
– Technologie asystenckie to próba znalezienia nazwy dla całego obszaru technologii, która ma w naszym życiu pełnić rolę asystenta, opiekuna, pomocnika, kogoś, kto – w dobie przeładowania informacjami i obowiązkami – pomoże opanować chaos codziennego życia. To są często technologie, które wychodzą do nas z propozycjami i pomocą w załatwianiu nawet najdrobniejszych spraw, takich jak na przykład przypomnienie o zrobieniu przelewu – tłumaczy Monika Borycka, analityczka trendów i założycielka TrendRadaru.
Z przeprowadzonego badania wynika, że Polacy odczuwają przede wszystkim pozytywne emocje związane z nowymi technologiami, takie jak zainteresowanie (85 proc.), ciekawość (84 proc.), pozytywne zaskoczenie (70 proc.) i entuzjazm (59 proc.). Stosunkowo rzadziej wskazują na emocje negatywne, z czego najczęstszymi z nich są: podejrzliwość (37 proc.), niepokój (28 proc.), zaś obojętność deklaruje 23 proc. badanych.
– Za tym wszystkim oczywiście idą też pewne obawy, które dotyczą przede wszystkim kontroli człowieka nad technologią, transparentności, przejrzystości rozwiązań technologicznych, które są wprowadzane dla konsumentów – mówi Stanisław Kijowski.
Najpowszechniejsze obawy Polaków związane z wykorzystaniem technologii dotyczą obszaru danych osobowych – braku kontroli nad tym, w jaki sposób są gromadzone i kto ma do nich dostęp (78 proc.) albo konsekwencji ich wycieku do internetu (79 proc.). Wskutek tych obaw aż 89 proc. Polaków twierdzi, że stara się udzielać tylko niezbędnych zgód dotyczących wykorzystywania ich danych osobowych.
– Niewiele zaufania lokujemy w mediach społecznościowych czy firmach, które wprowadzają na rynek chociażby sztuczną inteligencję – mówi Monika Borycka.
Co ciekawe dużym zaufaniem w kwestii bezpieczeństwa danych Polacy darzą placówki medyczne i lekarzy, a także banki. To właśnie z instytucjami bankowymi Polacy są najbardziej skłonni dzielić się swoimi danymi, jeśli usprawni i ułatwi to korzystanie z usług.
– Czujemy, że do odpowiedzialnego wprowadzania technologii potrzebujemy organizacji, które bardzo mocno zadbają o bezpieczeństwo naszych danych. Stąd duże zaufanie do chociażby instytucji bankowych, które mogą być pomostem dla użytkowników technologii, takim „oswajaczem” technologii, które mogą dzisiaj budzić nasze duże emocje – ocenia założycielka TrendRadaru.
– Stosunek Polaków do rozwiązań technologicznych wprowadzanych przez banki jest bardzo pozytywny, co widać zarówno w korzystaniu z nowych rozwiązań, jak i wysokim zaufaniu do banków w kwestii korzystania z danych osobowych – dodaje Stanisław Kijowski.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.