Mówi: | Andrzej Paduszyński |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych |
Firma: | Compensa TU SA Vienna Insurance Group |
Polacy po pandemii coraz chętniej wracają do podróżowania. Im dalszy wyjazd, tym lepsze ubezpieczenie jest potrzebne
Po dwóch latach ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 Polacy coraz chętniej wracają do podróżowania. Z badania Wakacje.pl wynika, że w tegoroczne wakacje aż 40 proc. wybiera się na zagraniczny urlop. Oprócz rezerwacji, biletów i dopięcia wszystkich szczegółów wyjazdu trzeba jednak pamiętać o ubezpieczeniu turystycznym, które ochroni w razie zachorowania albo nieszczęśliwego wypadku. Koszty leczenia za granicą mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – tu obowiązuje zasada im dalej, tym drożej.
– Ubezpieczenia turystyczne cieszą się popularnością w okresie wzmożonych wyjazdów. Teraz zbliżają się wakacje i widzimy coraz większe zainteresowanie. Podobnie jest w grudniu i styczniu, w okresie zimowych ferii. Co ważne, coraz więcej osób wyjeżdżających za granicę wykupuje to ubezpieczenie, docenia jego wagę. To jest bardzo dobra informacja – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Największy multiagent w Polsce Wakacje.pl przeprowadził w kwietniu br. badanie, które pokazuje, że w tym roku 40 proc. Polaków powyżej 18. roku życia wybiera się na co najmniej siedmiodniowy urlop zagraniczny, a najchętniej wybierane kierunki to Grecja, Hiszpania, Turcja, Chorwacja, Włochy, Egipt i Bułgaria. Blisko połowa wyjeżdżających zamierza skorzystać z usług biura podróży. Polacy równie chętnie organizują takie wyjazdy na własną rękę, korzystając z portali i narzędzi online. W takim scenariuszu trzeba pamiętać jednak nie tylko o biletach, rezerwacjach, bagażu i dopięciu wszystkich szczegółów wyjazdu, ale także o polisie ubezpieczeniowej, która ochroni w razie zachorowania albo nieszczęśliwego wypadku za granicą.
– Ubezpieczenie turystyczne możemy kupić praktycznie w każdym miejscu. Najczęściej wykupujemy je u agenta, ale dość popularnym rozwiązaniem jest też zakup takiej polisy przez internet – mówi Andrzej Paduszyński. – Najważniejszym elementem, na który trzeba zwrócić przy tym uwagę, jest suma ubezpieczenia. Proponuję przyjąć zasadę, że im dalej wyjeżdżamy, tym wyższa powinna być suma na polisie. Ważny jest też zakres ochrony, a zwłaszcza wyłączenia, jak np. sporty ekstremalne czy spożycie alkoholu. Takie ryzyka często są opcjonalne, choć np. w Compensie wypadki pod wpływem alkoholu są objęte ubezpieczeniem w zakresie i nie trzeba dopłacać dodatkowej składki.
Badanie przeprowadzone jeszcze przed pandemią przez Havas Media Group pokazało, że na zakup ubezpieczenia turystycznego decyduje się ponad połowa Polaków, przy czym prawie 1/3 turystów wykupuje je przy każdym zagranicznym wyjeździe, a głównym powodem są obawy przed wypadkami losowymi i wysokimi kosztami leczenia za granicą. Trzeba bowiem pamiętać, że zakres ochrony, jaki zapewnia obowiązkowa Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, jest dość ograniczony. Po pierwsze, obowiązuje ona tylko na terenie UE (plus Islandia, Norwegia, Liechtenstein, Szwajcaria, Wielka Brytania). Poza tym pokrywa świadczenia tylko w takim zakresie, w jakim są one dostępne dla mieszkańców danego kraju. Może więc nie wystarczyć w sytuacji, kiedy będziemy potrzebować pomocy służb ratunkowych w górach, co w niektórych państwach jest pokrywane z kieszeni osoby ratowanej. Karta nie pokryje też kosztów transportu medycznego do Polski.
– W zakres ochrony, którą zapewnia ubezpieczenie turystyczne, wchodzą koszty poniesione w wyniku leczenia szpitalnego i ambulatoryjnego. Kolejnym elementem jest assistance, które – jeżeli ulegniemy wypadkowi – zapewnia szereg usług związanych m.in. z transportem medycznym czy zapewnieniem zakwaterowania – mówi dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group. – Równie ważnym elementem takiej polisy jest odpowiedzialność cywilna w życiu prywatnym. Kiedy wyjeżdżamy na wakacyjne wojaże, możemy bowiem przez przypadek wyrządzić komuś szkodę. Ubezpieczenie turystyczne chroni nas przed skutkami finansowymi takiego incydentu.
Ubezpieczenie turystyczne sprawdzi się nie tylko w razie nieszczęśliwego wypadku, ale i zachorowania za granicą, np. na COVID-19, a także w przypadku kradzieży bagażu. Koszt takiej polisy jest uzależniony przede wszystkim od sumy ubezpieczenia oraz miejsca, do którego wyjeżdżamy.
– Jeżeli jest to wyjazd na teren Europy, takie ubezpieczenie będzie kosztować około kilku złotych za dzień. Natomiast jeśli wybieramy się poza Europę, np. do Stanów Zjednoczonych, takie ubezpieczenie to wydatek kilkunastu złotych za dzień pobytu – mówi Andrzej Paduszyński. – Trzeba jednak pamiętać, że w takich krajach jak Stany Zjednoczone koszty leczenia są bardzo wysokie. Pojedyncza wizyta u lekarza albo w szpitalu może kosztować nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych i nasz portfel raczej sobie z takim wydatkiem nie poradzi.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-25: Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-05-20: Brytyjski dyplom można zdobyć w Polsce. Studia w formacie ponadnarodowym zyskują na popularności
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.