Newsy

Polacy robią zakupy z głową. Na transakcjach w internecie potrafią oszczędzić nawet do kilku tysięcy złotych rocznie

2018-09-04  |  06:10

Aktualizacja 10:12

Prawie połowa Polaków robi zakupy rozsądnie, aktywnie szukając i korzystając z różnego rodzaju promocji – wynika z badań AdRetail „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków”. Coraz popularniejszą alternatywą dla tradycyjnych rabatów czy kart lojalnościowych jest cashback, czyli zwrot części wartości dokonanych zakupów. Klienci, którzy kupują online, mogą dzięki niemu zaoszczędzić nawet do kilku tysięcy złotych w skali roku.

– Cashback, czyli zwrot części pieniędzy za zakupy online, to internetowa magia, perpetuum mobile smart shoppingu – mówi agencji Newseria Biznes Jan Sikora, założyciel platformy Planet Plus. – Smart shopping dopiero się u nas zakorzenia i Polacy zaczynają dostrzegać, że, podobnie jak w przypadku kodów rabatowych, promocji czy zniżek, mogą otrzymać dodatkowy zwrot pieniędzy w postaci cashbacku. Jest naprawdę spora grupa osób, które szukają okazji, aby kupować taniej.

Cashback to zwrot części wydatków za zakupy w sklepach internetowych. Jest atrakcyjną i coraz popularniejszą alternatywą dla zniżek czy programów lojalnościowych. Kiedy użytkownik zrobi zakupy, część wartości transakcji jest zwracana na jego kartę płatniczą lub konto PayPal. Zazwyczaj jest to od jednego do kilkunastu procent wartości zakupu. Forma płatności nie ma tu znaczenia – zwrot jest realizowany zarówno od płatności kartą, jak i od płatności gotówką przy odbiorze.

– Korzyści jest wiele, zarówno dla e-sklepów, jak i dla użytkowników. Sklep ma gwarancję, że dany produkt z półki bądź z magazynu zostanie sprzedany w odpowiedniej cenie. My odpowiadamy za to, żeby zapewnić tę sprzedaż. Sklep płaci nam za to prowizję, którą dzielimy się z użytkownikami w formie cashbacku. Użytkownik jest zadowolony, że produkt, którego szuka, może kupić taniej i na dodatek z częściowym zwrotem pieniędzy. Jesteśmy w sytuacji potrójnego win-win-win – mówi Jan Sikora.

Planet Plus jest modelem biznesowym dobrze znanym w Europie i popularnym choćby w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, natomiast w Polsce pojawił się stosunkowo niedawno. Platforma, która działa blisko 3 lata, ma już ponad 600 tys. użytkowników i współpracuje z ponad 1 tys. sklepów online, wśród których są e-commerce’owi liderzy (m.in. Allegro, Empik, Answear, Frisco.pl, Pyszne.pl, Douglas, MediaMarkt, Grupon, Eobuwie.pl czy AliExpress).

– Jesteśmy w tej chwili największą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, która oferuje cashback, natomiast widzimy, że pojawiają się inne, które naśladują to, co robimy. To tylko pokazuje, jak bardzo ten rynek jest jeszcze niezagospodarowany. W Wielkiej Brytanii jest pięć takich dużych firm. Dwie największe to Quidco i Top Cashback, które współpracują z ponad 3 tys. retailerów i de facto to one dyktują warunki na rynku cashback w tym regionie. W Polsce jesteśmy dopiero na początku tej drogi – mówi Jan Sikora.

Hasłem Planet Plus jest „nagradzanie za kupowanie”. Po bezpłatnej rejestracji i zalogowaniu się na platformie użytkownik musi wyszukać interesujący go sklep online, do którego zostanie przekierowany za pomocą linku. Po zrobieniu zakupów i dokonaniu płatności, zwrot części transakcji automatycznie pojawi się na jego koncie w ciągu 24 godzin. Po uzbieraniu minimum 20 zł można je wypłacić na wskazane konto bankowe lub konto PayPal.

Za pośrednictwem platformy można zrobić zakupy m.in. w sklepach z branży odzieżowej, kosmetycznej, AGD i RTV, skorzystać z usług branży ubezpieczeń, bankowości i finansów, a nawet zrobić zakupy spożywcze. Informacje o historii zakupów, ilości zaoszczędzonych pieniędzy, ofertach dnia i specjalnych promocjach, które łączą się z cashbackiem są dobrze widoczne w panelu klienta, po zalogowaniu.

Model biznesowy Planet Plus korzysta na rosnącej popularności zakupów w sieci. Jak wynika z danych Gemiusa, przez internet kupuje już co drugi konsument (56 proc.), a Polska jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.

– Oferujemy cashback w ponad tysiącu sklepów, z którymi współpracujemy. Są to marki rozpoznawalne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Najlepszą formą reklamy jest internet i nieinwazyjne reklamy targetowane dla osób, które naprawdę szukają promocji i będą z nich korzystać, a nie zakładać kolejne puste konto. Klienci mają świadomość, jak duża jest wartość procentowa cashback, którą mogą uzyskać – mówi założyciel Planet Plus.

Smart shopping, czyli sprytne i przemyślane zakupy, to trend który wśród polskich konsumentów zyskuje dużą popularność. Jak wynika z badania AdRetail „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków”, już prawie połowa (43 proc.) deklaruje, że regularnie korzysta z różnego rodzaju promocji i aktywnie ich poszukuje. Natomiast 23 proc. korzysta z serwisów i aplikacji z kuponami rabatowymi. Według badań przeprowadzonych przez GfK Polonia smart shopping uprawia blisko 50 proc. Polaków. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.