Mówi: | Agnieszka Kłoda-Dębska |
Funkcja: | zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki |
Firma: | Poczta Polska |
Poczta Polska upamiętniła 25. rocznicę wyborów prezydenckich. Do sprzedaży trafiła specjalna emisja kartek nawiązujących do prezydentów II RP
Poczta Polska wprowadziła do obiegu unikatowe kartki przedstawiające rezydencje i samochody Ignacego Mościckiego i Stanisława Wojciechowskiego. Oprócz wizerunków obydwu prezydentów RP na kartkach widoczne są limuzyny marki Cadillac oraz reprezentacyjne budynki i wnętrza – Sala Kolumnowa w Pałacu Prezydenckim na Krakowskim Przedmieściu i część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego w Belwederze. To nie lada gratka dla filatelistów i wyjątkowa pamiątka z okazji 25. rocznicy pierwszych wolnych wyborów prezydenckich w Polsce.
– Poczta Polska wydała dwie piękne emisje na kartkach pocztowych ze znakiem opłaty i datownikiem. Jedna emisja dotyczy rezydencji prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, a druga – samochodów prezydenckich. Bardzo się cieszymy, że udało nam się te kartki wydać właśnie z okazji 25. rocznicy pierwszych wyborów prezydenckich – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Kłoda-Dębska, zastępca dyrektora biura marketingu i filatelistyki w Poczcie Polskiej.
Kartki mają wymiary 148 x 105 mm, obie serie zostały wydane w nakładzie 17,5 tys. sztuk. Autorem projektu jest Andrzej Gosik. Kartki mają nadrukowany znaczek opłaty pocztowej o wartości 1,75 zł.
– Na jednej z kartek jest cadillac, którym jeździł prezydent Ignacy Mościcki, na drugiej cadillac, którym jeździł prezydent Stanisław Wojciechowski. Ciekawostką jest to, że prezydent Wojciechowski kochał konie i zawsze mu się wydawało, że to jest najbardziej reprezentacyjny środek transportu. Czasy się szybko zmieniały i te amerykańskie samochody, które były specjalnie dla prezydentów sprowadzane do Polski, też miały swoje miejsca w historii – tłumaczy Agnieszka Kłoda-Dębska.
W części ilustracyjnej na pierwszej kartce zostało umieszczone zdjęcie prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego, który w asyście wsiada do samochodu Cadillac Type 57 Limousine model z 1918 roku. Z kolei na drugiej kartce widać Prezydenta RP Ignacego Mościckiego, który wraz z królem Rumunii Karolem II wyjeżdża z lotniska na Okęciu samochodem Cadillac 370C All Weather Phaeton z 1933 roku.
– Na naszych kartkach z rezydencjami prezydentów pokazujemy Belweder i Pałac Prezydencki. Pokazujemy oba obiekty od strony ogrodów oraz sale reprezentacyjne. Myślę, że dla naszych filatelistów będzie to bardzo ciekawa emisja – mówi Agnieszka Kłoda-Dębska.
W części ilustracyjnej na pierwszej kartce umieszczono centralną część gabinetu marszałka Józefa Piłsudskiego, a na drugiej – fragment Sali Kolumnowej. Agnieszka Kłoda-Dębska podkreśla, że emisje specjalne cieszą się dużym zainteresowaniem popularnością, bo wśród nich można znaleźć prawdziwe perełki.
– Największą popularnością cieszą się te emisje, które są w niewielkich nakładach i są przygotowane w sposób wyjątkowy, na przykład mają ukryte mikrodrukiem jakieś słowa albo wypukłość, albo użyto w ich produkcji specjalnego koloru bądź zapachu. Wydawaliśmy również znaczki malowane na jedwabiu. Nasze emisje przede wszystkim różnią się w świecie tym, że mają piękne unikatowe projekty i zawsze wprowadzamy tam jakieś ciekawostki – mówi agencji przedstawicielka Poczty Polskiej.
Wydanie kartek przedstawiających samochody i rezydencje prezydentów RP było inicjatywą Kancelarii Bronisława Komorowskiego z 2013 roku.
Czytaj także
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-06-27: Unijne przepisy przyspieszają zieloną transformację branży kosmetycznej. Zielony Ład może zmniejszyć konkurencyjność europejskich producentów
- 2024-06-17: Reforma finansowania samorządów ma im pomóc wyjść z dramatycznej sytuacji. Zmiany możliwe już od 2025 roku
- 2024-07-05: Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
- 2024-06-07: Polski sektor kosmiczny na fali wznoszącej. Trwa rewizja najważniejszych dla branży dokumentów strategicznych
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.