Mówi: | Aleksandra Stanek-Kowalczyk |
Firma: | Doradztwo Biznesowe PwC |
PwC: Tak ma wyglądać Polska w 2050 r.
Kraj, w którym praca jest dla wszystkich mogących ją podjąć, a mieszkańcy są przygotowani do podjęcia wyzwań stawianych przez rynek pracy. Zaś biznes i administracja publiczna są dla siebie partnerami i wspólnie rozwiązują problemy, działając na rzecz państwa. To wizja Polski za niespełna 40 lat roztaczana w raporcie PwC stworzonym przy udziale resortu gospodarki.
Autorzy raportu „Wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu 2050” wskazali 6 kluczowych obszarów, na których należy się skoncentrować. Są to: kapitał ludzki, kapitał społeczny, infrastruktura – rozumiana zarówno jako infrastruktura transportowa, jak i technologiczna, zasoby naturalne, energia oraz jakość państwa i instytucji.
– W ramach tych obszarów zostały sformułowane zarówno wizja, czyli to, gdzie chcielibyśmy być za kilkadziesiąt lat. Jak i to, co powinniśmy zrobić w ramach każdego z nich, aby ten cel zrealizować – tłumaczy Aleksandra Stanek-Kowalczyk. – Oczywiście, nie są to jedyne obszary, w ramach których powinny zostać podjęte działania, ale przedstawiciele biznesu uznali, że te są najważniejsze i na tych powinniśmy się skupiać.
Wizja Polski wypracowana podczas konsultowania raportu, to innowacyjna gospodarka oparta na zaufaniu, kraj, w którym mamy zrównoważoną infrastrukturę, transport oraz zróżnicowaną i bezpieczną energię, niegenerującą kosztów, ani społecznych, ani środowiskowych.
Mimo, że 40 lat to odległa perspektywa, to zmiany w postawach, zachowaniach, systemach muszą zajść już teraz. To jest kluczowe wyzwanie – przekonują twórcy raportu.
– Boimy się, że za jakiś czas będziemy mieć problem z dostępem do wykwalifikowanych pracowników. Przed nami wyzwania demograficzne. Szacunki mówią, że za 50 lat będziemy najstarszym społeczeństwem Europy, pracujących będzie tyle samo, co niepracujących, a pracowników będziemy nadal potrzebowali. I to odpowiednio wykształconych, dostosowanych do rynku pracy i potrafiących korzystać z nowoczesnych technologii. Takich wyzwań jest znacznie więcej – komentuje Aleksandra Stanek-Kowalczyk.
Raport „Wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu 2050” ma być też platformą do debaty wokół wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jego autorzy liczą, że rozpocznie dyskusję wśród samych przedsiębiorców, ale i przedstawicieli instytucji publicznych.
– Istnieje strategia „Polska 2030” czy „Europa 2020”, jednak brakuje w nich głosu biznesu. Chcieliśmy więc, żeby ten raport też pokazywał długoterminowe wyzwania, ale z perspektywy przedsiębiorców – mówi Aleksandra Stanek-Kowalczyk z firmy doradczej PwC.
Raport powstał w odpowiedzi na działania Światowej Rady na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD), która w 2010 r. przedstawiła dokument „Vision 2050. The new agenda for business”, formułujący kluczowe wyzwania dla sektora prywatnego związane z budowaniem stabilnych podstaw zrównoważonego rozwoju. Dostrzegając zróżnicowanie warunków oraz szans rozwojowych poszczególnych państw, organizacje regionalne WBCSD zainicjowały wypracowanie wizji na szczeblu krajowym.
Czytaj także
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.