Mówi: | Elżbieta Łukacijewska |
Funkcja: | posłanka do Parlamentu Europejskiego, PO |
Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
W dyskusji o prawach pasażerów linii lotniczych pojawiają się rozbieżności między unijnymi instytucjami. Dotyczą one m.in. odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. Ministrowie transportu UE proponują 300 euro odszkodowania za czterogodzinne opóźnienie lub odwołanie krótkiego lotu, a Parlament Europejski opowiada się za wyższymi odszkodowaniami i to po trzech godzinach opóźnienia. Parlamentarna komisja transportowa proponuje także szereg zmian dotyczących m.in. bagażu podręcznego czy odpowiedzialności pośredników sprzedających bilety.
24 czerwca br. Komisja Transportu i Turystyki zaproponowała zmiany w przepisach UE dotyczących egzekwowania praw pasażerów. Mają one na celu wyeliminowanie luk w egzekwowaniu przepisów i zapewnienie, że pasażerowie będą lepiej świadomi swoich praw w przypadku wystąpienia zakłóceń w podróży.
– Pracujemy nad rozporządzeniem dotyczącym prawa pasażerów linii lotniczych i nad uproszczeniem przepisów dotyczących całego sektora. Chcemy, aby linie lotnicze, które operują spoza Unii Europejskiej, musiały spełniać te same standardy jak europejskie linie lotnicze. Chcemy także, żeby bagaż podręczny ośmiokilowy był w tanich liniach, tak jak w przypadku zwykłych przewoźników, immanentną częścią biletu – mówi agencji informacyjnej Newseria Elżbieta Łukacijewska, posłanka do Parlamentu Europejskiego z Koalicji Obywatelskiej.
Europosłowie z Komisji Transportu i Turystyki chcą, by pasażerowie mieli prawo wniesienia na pokład bez dodatkowej opłaty jednego przedmiotu osobistego, takiego jak torebka, plecak lub laptop, i jednego małego bagażu podręcznego. Proponują też ujednolicić dozwolone wymiary bagażu podręcznego.
– Standardy dotyczące wielkości bagażu podręcznego powinny być takie same we wszystkich liniach, czy to są linie regularne, czy tanie linie – ocenia Elżbieta Łukacijewska.
Propozycja regulacji doprecyzowuje rolę pośredników (sprzedawców biletów lub sprzedawców detalicznych) w zwracaniu pasażerom kosztów związanych z odwołaniem, opóźnieniem czy odmową wejścia na pokład. Posłowie do PE popierają propozycję wprowadzenia jednego wspólnego formularza wniosków o rekompensatę i zwrot kosztów.
– Myślę, że tego oczekują pasażerowie i takie sygnały płyną do naszych biur i regionów. Pasażerowie często nie rozumieją, dlaczego są takie, a nie inne wymagania. My jesteśmy tutaj dla pasażerów, a linie lotnicze odnotowują olbrzymie przychody. To nie może być tak, że koszty ponoszą wyłącznie pasażerowie, a gdy nawali linia lotnicza, to ona nie ma żadnych świadczeń dla pasażerów. Oczywiście chodzi o to, żeby szybko dolecieć, żeby była pewność dolotu, ale też ważny jest czas, bo nie każdy lata na wakacje, ludzie latają w różnych celach i opóźnienie samolotu też może mieć olbrzymie koszty dla biznesu, dla interesów, podpisywanych umów, ważnych spotkań, więc to wszystko trzeba brać pod uwagę – podkreśla europosłanka.
Równolegle toczy się dyskusja o prawach pasażerów i odszkodowaniach za opóźnione loty. Ta debata trwa od 2014 roku, a na 11 lat została praktycznie zawieszona. Ministrowie transportu państw UE na początku czerwca br. uzgodnili stanowisko co do zmiany dwóch rozporządzeń: o prawach pasażerów lotniczych i o odpowiedzialności linii lotniczych. Jak podkreśliła Rada UE, ma to uprościć i rozjaśnić przepisy dotyczące pasażerów lotniczych, a zarazem zapewnić równowagę między wysokim poziomem ochrony pasażerów a zachowaniem jakości sieci połączeń i równych warunków działania w sektorze lotniczym na unijnym rynku wewnętrznym. Zaproponowano 30 nowych praw, które mają zastosowanie od chwili zakupu biletu do momentu dotarcia pasażera do miejsca docelowego. Jest też propozycja zmiany w odszkodowaniach za opóźnione lub odwołane loty. Ministrowie proponują, aby pasażerowie otrzymywali 300 euro odszkodowania za krótkie loty (do 3,5 tys. km) opóźnione o minimum cztery godziny i 500 euro w przypadku dłuższych lotów za opóźnienie dłuższe niż sześć godzin. Europarlamentarzyści wnioskują jednak o zaostrzenie tych przepisów. Wskazują, że oczekiwane odszkodowanie powinno wynosić od 300 do 400 euro w przypadku trzygodzinnego opóźnienia. Ministrowie chcą także, by określić listę wyjątkowych okoliczności, które „usprawiedliwiłyby” opóźnienie i jednocześnie dały powód do odmowy wypłaty odszkodowania. Posłowie natomiast domagają się sprecyzowania tych okoliczności, aby zmniejszyć pole do interpretacji.
– W czasie pandemii wszystkie linie lotnicze miały trochę słabszą kondycję, ale dzisiaj widzimy ogromny przyrost dochodów z operowania w Europie czy poza Europą. Nie widzimy powodów, żeby ograniczać prawa pasażerskie, czyli wydłużać czas, kiedy nie doleci bagaż, ograniczać kwoty odszkodowań za utracony bagaż czy za spóźniony lot. Z całą mocą chcę podkreślić, że dla naszej delegacji pasażer jest w centrum uwagi i będziemy tak poprawiać tekst przepisów, aby to pasażer czuł się podmiotem w tej operacji z linią lotniczą, a nie żeby traktowany był przedmiotowo. Konsument musi poczuć, że jeżeli płaci za bilet niemałe pieniądze, to też ma określone możliwości ubiegania się o odszkodowanie w określonym czasie – mówi Elżbieta Łukacijewska.
Jak podkreśla, wszystkie ewentualne zmiany w tym obszarze powinny być rozpatrywane również pod kątem tego, czy spowodują one obciążenie kosztami pasażerów.
– Tam, gdzie nie powinny one podnosić kosztu dla pasażerów, będziemy popierali takie przepisy, tam, gdzie ten koszt mógłby być znaczący, oczywiście nie będziemy na siłę uszczęśliwiać kogoś, podnosząc mu koszty – dodaje europosłanka.
Czytaj także
- 2025-07-16: Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone
- 2025-07-14: W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
- 2025-07-14: Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-15: Konkurencyjność firm wśród najważniejszych zadań dla kolejnego budżetu UE. Komisja szuka nowych źródeł dochodów
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-07-10: Nowy raport KE wskazuje pewną poprawę w zakresie praworządności w Unii. Parlament chce silniejszych instrumentów do jej ochrony
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Prawo
Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.
Konsument
Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.