Mówi: | Sławomir Majman |
Funkcja: | prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
Polscy przedsiębiorcy idą na podbój Mongolii
Dynamicznie rozwijająca się gospodarka Mongolii szansą dla polskich firm z branży budowlanej, górniczej i infrastruktury drogowej. Azjatycki kraj notuje 15-procentowy wzrost gospodarczy, a bogacące się społeczeństwo potrzebuje mieszkań, nowych dróg i technologii wydobywczych, które mogą zaoferować polskie firmy.
Według ostatnich prognoz Banku Światowego Mongolia będzie w tym roku liderem wzrostu gospodarczego.
– Mongolia przeżywa wielki boom gospodarczy. Około 15 proc. rozwoju rocznie to jest coś, co budzi szacunek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – Trzy najważniejsze dziedziny, które interesują stronę mongolską, to jest przede wszystkim budownictwo, w tym budownictwo mieszkaniowe społeczne. Tam jest gigantyczny problem mieszkaniowy. Taki, jaki mieliśmy w latach 70-tych. Po drugie, rozwój górnictwa, bo Mongolia to jest prawie cała tablica Mendelejewa. Po trzecie rozwój infrastruktury
Jego zdaniem w tych dziedzinach polskie firmy mogą wiele zaoferować partnerom z Mongolii.
– I na te trzy dziedziny położymy największy nacisk na forum gospodarczym z okazji wizyty prezydenta Mongolii – zapewnia prezes PAIiIZ.
W spotkaniu z przedstawicielami ponad 60 mongolskich firm wezmą udział prezydent Bronisław Komorowski oraz prezydent Mongolii Tsakhiagiin Elbegdorj. Do Warszawy przyjechali zarządzający mongolskimi firmami z sektora budowlanego, górniczego, energetycznego i infrastruktury drogowej. To szansa na nawiązanie ciekawych relacji biznesowych – podkreślają przedstawiciele PAIiIZ.
– Nam zależy na tym, żeby polskie firmy budowały domy i drogi w Mongolii. Aby polskie firmy, które produkują sprzęt górniczy, sprzęt do ratownictwa górniczego współpracowały z mongolskim przemysłem górniczym, a w zasadzie z przemysłem, który w większości już jest własnością wielkiego kapitału zagranicznego – mówi Sławomir Majman.
Około połowy wszystkich inwestycji zagranicznych w Mongolii stanowią te w przemysł wydobywczy. Dodatkowo, mongolski rynek dopiero wkracza w fazę rozwoju. Na ponad 1 500 udokumentowanych złóż surowców naturalnych eksploatowanych jest zaledwie około 160. Część jest w fazie dokumentacji. Główne bogactwa naturalne Mongolii to węgiel kamienny, miedź, rudy żelaza, wolfram, molibden, fosforyty i ropa naftowa. Dodatkowym atutem kraju jest nowoczesne ustawodawstwo dotyczące wydobycia i ułatwienia dla inwestorów.
Obecnie wymiana handlowa między Polską a Mongolią jest raczej symboliczna. Polski eksport ma wartość 8 mln USD, import – 17 tys. USD. Handel między naszymi krajami jednak dynamicznie rośnie. Mongolia importuje głównie polską żywność, sprzęt energetyczny, materiały budowlane, materiały wykończeniowe i meble.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.