Mówi: | Joanna Bensz, dyrektor zarządzający, CH2M HILL Polska Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe, CH2M HILL Polska |
Polscy specjaliści przenoszą doświadczenie z dużych zagranicznych inwestycji infrastrukturalnych na krajowy rynek
Polscy inżynierowie i projektanci cenieni za granicą. Coraz częściej są angażowani przez globalne firmy w realizację flagowych międzynarodowych inwestycji infrastrukturalnych i transportowych. Dla firm inżynierskich to szansa na podniesienie wydajności i konkurencyjności. Skorzysta też na tym Polska, bo gdy w naszym kraju ruszą duże projekty związane z koleją dużych prędkości czy poprawą bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, będziemy dysponować wykwalifikowaną kadrą z międzynarodowym doświadczeniem.
‒ Realizacja części usług przez polskich specjalistów na rzecz naszych biur w Wielkiej Brytanii czy USA to świetne rozwiązanie dla takich globalnych firm, jak CH2M HILL – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Bensz, dyrektor zarządzająca CH2M HILL Polska, firmy specjalizującej się w projektowaniu, doradztwie technicznym i zarządzaniu inwestycjami infrastrukturalnymi. ‒ Jest to połączenie wzrostu konkurencyjności z rozwojem doświadczenia zawodowego. Daje to naszym pracownikom możliwość pracy nad najciekawszymi tematami, które realizuje firma, i nad projektami, które na terenie Polski często nie są jeszcze aż tak złożone lub zaawansowane technologicznie.
To na przykład duże projekty drogowe, jak utrzymanie infrastruktury drogowej A-one+, czy kolejowe – np. kolej dużych prędkości High Speed 2 i przecinająca Londyn, w dużym stopniu pod ziemią, linia Crossrail. W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu projektów na taką skalę. Kolej dużych prędkości może jednak powstać w ciągu następnych kilkunastu lat, więc doświadczeni inżynierowie będą bardzo cenni.
– Ponieważ są to inwestycje, które będą realizowane przez najbliższe lata, zakładamy poważny rozwój naszego biura w Warszawie, tak by coraz większa część projektu mogła być realizowana przez polskich inżynierów – dodaje Bensz.
Znacznie szybciej może zostać wykorzystane doświadczenie zatrudnianych przez CH2M HILL specjalistów projektujących zabezpieczenia przeciwpowodziowe.
Inżynierowie nie muszą opuszczać Polski, aby zdobywać ciekawe doświadczenie zawodowe. Większość zadań mogą wykonywać z biur spółki w Krakowie, Warszawie i Katowicach, a za granicę wyjeżdżają jedynie wtedy, gdy konieczna jest wizja lokalna lub spotkanie z klientem. Taki model współpracy to duża oszczędność dla zamawiających, a dla polskich pracowników możliwość pracy przy interesujących kontraktach.
‒ Nasi projektanci i inżynierowie są bardzo cenieni przez naszych kolegów z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych. W związku z tym coraz aktywniej bierzemy udział w międzynarodowych przedsięwzięciach. Ostatnio firma wygrała duże projekty autostradowe w Irlandii i Wielkiej Brytanii i tam nasi inżynierowie będą brali aktywny udział w pracach projektowych – podkreśla Krzysztof Celiński, dyrektor działu transportu w CH2M HILL Polska.
Spółka coraz częściej wykorzystuje tę przewagę w postępowaniach przetargowych. Zwiększa też zatrudnienie i szuka nowych inżynierów i projektantów.
Joanna Bensz dodaje, że choć współpraca z brytyjskimi biurami CH2M HILL w zakresie projektów transportowych jest wciąż na etapie pilotażu, krakowski dział przemysłowy prowadzi takie działania już od kliku lat.
‒ Nasz dział przemysłowy od wielu lat współpracuje z naszymi biurami w Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Na razie 80 proc. naszych usług w tym sektorze jest realizowanych za granicą, ale powoli zaczynamy te kompetencje przenosić również na rynek polski – wylicza Bensz.
Czytaj także
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-17: Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową
- 2024-07-01: Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-07-10: Katarzyna Pakosińska: Cieszę się, że miałam odwagę podjąć decyzję o rozstaniu z Kabaretem Moralnego Niepokoju. Rwało mnie już wtedy gdzie indziej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Infrastruktura
![](https://www.newseria.pl/files/11111/american-public-power-association-dr3fb6dbec0-unsplash,w_274,_small.jpg)
Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
Według danych URE problem z rosnącą liczbą odmów przyłączenia do sieci z każdym rokiem mocno się pogłębia. – Ponad 80 GW odmów przyłączeniowych dla odnawialnych źródeł energii, które zaraportował Urząd Regulacji Energetyki za ub.r., to więcej, niż mamy w tej chwili mocy zainstalowanej w systemie, więc to jest naprawdę duża liczba – mówi Paweł Czyżak, analityk Ember. Jak wskazuje, problemy z przyłączaniem nowych mocy do sieci wynikają głównie z jej struktury wiekowej, ale dotyczą nie tylko Polski. – W regionie Europy Wschodniej infrastruktura jest starsza, mniej scyfryzowana. Duża część tej infrastruktury to jest jeszcze okres komunizmu i ona po prostu się starzeje, więc kraje takie jak Bułgaria, Czechy, Słowacja czy właśnie Polska napotykają już bariery na tyle istotne, że praktycznie nie da się przyłączać żadnych nowych mocy – mówi ekspert.
Prawo
Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/sotomska-som-foto,w_133,r_png,_small.png)
15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Nauka
Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
![](https://www.newseria.pl/files/11111/piap-tankowanie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Wdrożenie systemu tankowania na orbicie okołoziemskiej umożliwi wydłużenie czasu eksploatacji obecnych satelitów nawet o 20 lat. Przełoży się to na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych dla operatów satelitarnych, wydłuży czas wykorzystania satelitów, co w efekcie zmniejszy liczbę kosmicznych śmieci. Obecnie w Europie nie istnieje podobne rozwiązanie, jednak polskie konsorcjum intensywnie pracuje nad jego opracowaniem. Zespół PIAP Space, we współpracy z naukowcami z Łukasiewicz – ILOT, rozwija technologie umożliwiające zbliżanie i oddalanie satelitów serwisowych od serwisowanych (tzw. Rendezvous and Proximity Operations, RPO), systemy dokowania oraz transferu paliwa, które zapewniają bezpieczne i niezawodne połączenie oraz przepływ paliw.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.