Mówi: | Joanna Bensz, dyrektor zarządzający, CH2M HILL Polska Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe, CH2M HILL Polska |
Polscy specjaliści przenoszą doświadczenie z dużych zagranicznych inwestycji infrastrukturalnych na krajowy rynek
Polscy inżynierowie i projektanci cenieni za granicą. Coraz częściej są angażowani przez globalne firmy w realizację flagowych międzynarodowych inwestycji infrastrukturalnych i transportowych. Dla firm inżynierskich to szansa na podniesienie wydajności i konkurencyjności. Skorzysta też na tym Polska, bo gdy w naszym kraju ruszą duże projekty związane z koleją dużych prędkości czy poprawą bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, będziemy dysponować wykwalifikowaną kadrą z międzynarodowym doświadczeniem.
‒ Realizacja części usług przez polskich specjalistów na rzecz naszych biur w Wielkiej Brytanii czy USA to świetne rozwiązanie dla takich globalnych firm, jak CH2M HILL – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Bensz, dyrektor zarządzająca CH2M HILL Polska, firmy specjalizującej się w projektowaniu, doradztwie technicznym i zarządzaniu inwestycjami infrastrukturalnymi. ‒ Jest to połączenie wzrostu konkurencyjności z rozwojem doświadczenia zawodowego. Daje to naszym pracownikom możliwość pracy nad najciekawszymi tematami, które realizuje firma, i nad projektami, które na terenie Polski często nie są jeszcze aż tak złożone lub zaawansowane technologicznie.
To na przykład duże projekty drogowe, jak utrzymanie infrastruktury drogowej A-one+, czy kolejowe – np. kolej dużych prędkości High Speed 2 i przecinająca Londyn, w dużym stopniu pod ziemią, linia Crossrail. W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu projektów na taką skalę. Kolej dużych prędkości może jednak powstać w ciągu następnych kilkunastu lat, więc doświadczeni inżynierowie będą bardzo cenni.
– Ponieważ są to inwestycje, które będą realizowane przez najbliższe lata, zakładamy poważny rozwój naszego biura w Warszawie, tak by coraz większa część projektu mogła być realizowana przez polskich inżynierów – dodaje Bensz.
Znacznie szybciej może zostać wykorzystane doświadczenie zatrudnianych przez CH2M HILL specjalistów projektujących zabezpieczenia przeciwpowodziowe.
Inżynierowie nie muszą opuszczać Polski, aby zdobywać ciekawe doświadczenie zawodowe. Większość zadań mogą wykonywać z biur spółki w Krakowie, Warszawie i Katowicach, a za granicę wyjeżdżają jedynie wtedy, gdy konieczna jest wizja lokalna lub spotkanie z klientem. Taki model współpracy to duża oszczędność dla zamawiających, a dla polskich pracowników możliwość pracy przy interesujących kontraktach.
‒ Nasi projektanci i inżynierowie są bardzo cenieni przez naszych kolegów z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych. W związku z tym coraz aktywniej bierzemy udział w międzynarodowych przedsięwzięciach. Ostatnio firma wygrała duże projekty autostradowe w Irlandii i Wielkiej Brytanii i tam nasi inżynierowie będą brali aktywny udział w pracach projektowych – podkreśla Krzysztof Celiński, dyrektor działu transportu w CH2M HILL Polska.
Spółka coraz częściej wykorzystuje tę przewagę w postępowaniach przetargowych. Zwiększa też zatrudnienie i szuka nowych inżynierów i projektantów.
Joanna Bensz dodaje, że choć współpraca z brytyjskimi biurami CH2M HILL w zakresie projektów transportowych jest wciąż na etapie pilotażu, krakowski dział przemysłowy prowadzi takie działania już od kliku lat.
‒ Nasz dział przemysłowy od wielu lat współpracuje z naszymi biurami w Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Na razie 80 proc. naszych usług w tym sektorze jest realizowanych za granicą, ale powoli zaczynamy te kompetencje przenosić również na rynek polski – wylicza Bensz.
Czytaj także
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-02: Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-24: Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.